maitenance password

• Onderwerp starter Onderwerp starter ticom
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ticom

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2006
Hallo,
Ik probeerde vanmorgen mijn laptop met ubuntu 7.04 op te starten, alleen omdat het al een x aantal keer was opgestart moest hij de schijf controleren. Uiteindelijk vond hij een fout en moest ik het maintenance password invoeren om het het herstellen, alleen ik heb geen idee wat het maitenance password is!
Ik heb elk wachtwoord wat ik ooit het ingestelt hetzelfde gedaan, dus weet zeker dat als ik het heb ingestelt ik het weet. Is er misschien een standaart wachtwoord hiervoor?
Ook geeft hij als optie om op ctrl+d te klikken om door te gaan, alleen als ik dat doe start hij hem gewoon opnieuw op en krijg ik weer de test met daarna de fout en vraagt hij opnieuw het wachtwoord.

alvast bedankt,
ticom/timothy de vries

Volgens mij je root wachwoord. (maar ik gebruik geen Ubuntu, dus 't kan ook anders wezen)

Het root password was natuurlijk het eerste wat ik probeerde, maar hij gaf dat dat het verkeerde wachtwoord was.

Ubuntu heeft een willekeurig root wachtwoord en doet alles met sudo. Ik zou dus ook niet weten wat het zou moeten zijn tenzij het je normale gebruikerswachtwoord is. Dat lijkt me de enige mogelijkheid. Overigens kan je je root wachtwoord wel veranderen later, ,met sudo passwd, maar daar heb je nu weinig aan.
Je zou knoppix kunnen booten, ubuntu root mounten en erin chroot'en en met passwd je root password veranderen misschien

Alt-Ctrl+del doet een reboot(bij gangbare linuxdistro's) bij Ubuntu is root disabled dit vanwege veiligheidsredenen. Check de documentatie maar

Ubuntu gebruikt standaard je gebruikers-wachtwoord als root-wachtwoord, als dat niet werkt heb je waarschijnlijk geen root-rechten als gebruiker. Je staat dan niet in de sudoers-list. Als dat zo is en je hebt ook geen andere gebruiker die dat wel heeft dan kun je het best even je vraag in het ubuntu-forum plaatsen. Of even zoeken naar "ubuntu chroot"

De vraag is al een maand oud ik denk niet dat ie nog gaat reageren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan