Maken van relaties tussen tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rommyke

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hoi allemaal ,

Ben vrij nieuw in het gebruik van access ..en natuurlijk kom je dan veel problemen tegen die misschien wel geen problemen zijn :D

1 ) Kan iemand eens bekijken om een gepaste relatie te zoeken tussen onderstaande tabellen ( zie bijlage )en misschien tips te geven moesten de tabellen niet de juiste info bevatten (zoals ik zei , ben vrij nieuw in dit)

Contracts, Crews en Funktions zijn opzoek tabellen voor mijn hoofd Employees tabel.

2) Hoe af wat moet ik doen om een history bij te houden als iemand van Contract , crew of funktie wijzigt ? Wil graag de eind datum dan weten wanneer contract A beeindigd is en wanneer contract B begint .

Hopelijk vinden jullie iets om te helpen

Bedankt Romain

Bijlagen

Hallo Romain,

opzoektabellen zou ik persoonlijk niet opnemen binnen relaties met andere tabellen.
Historie kun je vastleggen door te werken met een startdatum en een einddatum binnen contracten.

Je opzet zou ik aanpassen.
Een werknemer kan meerdere contracten hebben -> 1 op veel tussen tblEmployee en tblContract.
Functie zet je het het contract (middels een keuzelijst in je formulier).

Wat de rol van je tabel Crews is kan ik niet zien.
Daar kan ik ergo niets zinnigs over zeggen.

Groet,

Tardis

Hoi Tardis ,

Je begint seffens mijn personal coach te worden :D

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt

In bijlage heb ik een andere relatie gezet

Is het deze richting wat ik moet gaan ?

Bijlagen

• Realtionship2.JPG
    Realtionship2.JPG
    41,4 KB · Weergaven: 37
Is het deze richting wat ik moet gaan ?

Zo te zien niet nee, zie mijn eerdere suggesties.
Zonder dat je vertelt waar je nu precies mee bezig bent, valt er weinig zinnigs te vertellen.

Wellicht doe je beter eerst wat meer kennis op mbt relationele databases en normaliseren.
Zie bijvoorbeeld deze site (inclusief voorbeeldbestanden)

www.softwijs.nl

Groet,

Tardis

Zonder dat je vertelt waar je nu precies mee bezig bent, valt er weinig zinnigs te vertellen.

De bedoeling wat ik wil maken is dat in de tabel Employees gegevens kunnen ingegevens worden :
-Naam
- Voornaam
- Departement waar iemand werkt (wordt gekozen via comboBox uit tabel Departementen )
- Functie van een persoon ( ook gekozen via comboBox komende uit tabel Funktions )
- Contract type van persoon in dienst ( ook gekozen via comboBox uit tabel Contracts)

Van het moment dat ik in de tabel Employees gegevens ga ingeven of veranderen moeten deze ook komen te staan in de tabellen TBL_ContractDate of/en TBL_FunktionsDate ,....

Voorbeeld ,

In tabel employees geef je de gegevens in van een persoon en die begint met een interim contract in afdeling A met de functie sorteerder .

Dan zou ik willen dat er opgeslagen wordt dat die persoon op 10/05/07(begin datum) begonnen is als interimmer , in een aparte tabel dat die persoon op 10/05/07 begonnen is in Afdeling A en in nog een aparte tabel dat die persoon op 10/05/07 begonnen is als sorteerder.

Moest de persoon dan op 15/05/07 (nieuwe begindatum)overgaan naar een vastcontract dat dit dan ook de einddatum is van het interim contract.(automatische datum zetten in tabel TBL_Contracts einddatum)

Hopelijk is dit een beetje duidelijker en heb je er een beter zicht op

Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan