Makeringin een worddocument.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor 63

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Makering in wordbrief

Hoi allemaal.
De volgende vraag heb ik, ik moet een hoop brieven afdrukken.
Deze brieven moeten in een DL 11x22 cm envelop.
Kan ik word 2000 zo instellen dat ik een makering op de zijkant van de brief krijg voor te vouwen?
Zo ja hoe stel ik dat dan in.
vr.gr. Cor

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is er geen standaardinstelling voor.
Maar je kunt het volgende wel doen.

Eerst, via Extra>Opties>tabblad 'weergave' de verticale lineaal weergeven (Beeld moet ingesteld zijn op Afdrukweergave). In het tabblad 'Algemeen' de maateenheid op centimeters.

Nu meet je waar je vouwstreepje moet komen.

Met de werkbalk tekenen maak je een recht lijntje op (ongeveer) de juiste hoogte, links van het blad, mag gerust buiten de marge zijn, wel in het witte vlak.
Zet je cursor op het lijntje, rechter muisknop, kies in het rolmenu voor 'Autovorm opmaken'. Kan ook vanuit menu opmaak bovenin je scherm, zolang de lijn maar geselecteerd is (je ziet twee blokjes aan de uiteinden van de lijn).
In het venster dat je nu ziet kies je voor het tabblad 'Indeling' en daar de knop 'geavanceerd'.

Je ziet nu bij horizontaal 'absolute positie: - xx,xx cm tov kolom. Verander hier <B>kolom</B> in <B>pagina</B>, bljf verder overal vanaf.

Onder verticaal:
'absolute positie' xx,xx cm tov alinea. Verander <B>alinea</B> met het rolvakje in <B>pagina</B>. De waarde achter absolute positie verandert mee. Nu kun je deze waarde exact instellen op de plaats die het streepje vanaf de bovenkant moet hebben.
Wel deze volgorde aanhouden, anders wordt er door Word gecorrigeerd vanwege de alineapositie.
Let op dat onderin de vakjes 'object met tekst verplaatsen' en 'anker vergrendelen' uitstaan en 'overlapping toestaan' aan staat.

Omdat je al deze handelingen niet iedere keer opnieuw wilt doen moet je het document eerst als sjabloon opslaan (Bestand>'Opslaan als' en in het venster achter 'opslaan als:' in het documenttype kiezen voor Wordsjabloon (*.dot)). Geef dit een duidelijke naam.
Sluit je bestand, open via 'Nieuw' in het menu bestand het sjabloon met de naam die je juist hebt gekozen.

Je krijgt een leeg document waar de lijntjes in staan.

Nog wel een opmerking: als je printer ruime eigen marges hanteert kan het zijn dat je de mededeling krijgt dat er iets buiten de marge staat. Klik dan op negeren. Als je bij afdrukken toch geen lijntje krijgt moet je het sjabloon openen, (Bestand>openen>bestandstype 'documentsjabloon') en het lijntje wat verlengen.

Je kunt trouwens via afdrukvoorbeeld al een beetje idee krijgen of je lijntje lang genoeg is.

Hallo Ron.
Met jou hulp is mijn vraag opgelost.
Hartelijk dank voor je snelle hulp.
vr. gr. Cor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan