• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Makkelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo,
Ik ben bezig met een progje en kom er als beginner niet meer uit, terwijl het volgens mij niet zo moeilijk moet zijn.
Om het in woorden uit te leggen is nog moeilijker vandaar dat ik ff een voorbeeldje heb gemaakt.

Bijlagen

Bedankt GiMe,:thumb:
Dit is hem bijna .
Alleen zet hij nu bij sommige namen de verkeerde punten neer.
En zit er ruimte tussen de gegevens ,
Hoe kan ik dit veranderen?.

Bijlagen

Hallo Alfar2,

Nu pas snap ik het plaatje volledig !!. In kolom I:I moet komen te staan ofwel de inhoud van D: D ofwel E:E, afhankelijk van cel H2.
De lege cellen in kolommen I:I en H:H zijn op deze manier niet weg te werken. Of je zou met VBA moeten kopieren, plakken speciaal waarden en dan sorteren.

Hierbij verbeterde versie

GiMe

Bijlagen

Wederom bedankt GiMe,
Ik was in eerste instantie begonnen met de INDEX functie ,maar kwam hier niet verder mee.
Vandaar mijn vraag op dit forum .
Maar het moet toch mogelijk zijn om deze lege ruimtes zonder v.b.a.weg te werken.
Van een vriend hoorde ik dat het waarschijnlijk moet met een matrix formule maar hij wist ook niet precies hoe.

Alfar, zorg in het vervolg eens voor een betere titel van je topic, dit slaagt nergens op. De zoekfunctie op het forum draait zo helemaal in de knoop.

Laatst bewerkt:
GiMe, Alfar22,

Van een vriend hoorde ik dat het waarschijnlijk moet met een matrix formule maar hij wist ook niet precies hoe.

Groot gelijk heeft je vriend, alleen schiet je ook niet veel op daarmee.

Anyway, laat mij dan maar een oplossing aanreiken.

In H3:

Code:
=ALS(RIJ()-2<=AANTAL(ALS(ISFOUT(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6));"";RIJ($C$2:$C$6)));INDIRECT("F"&KLEINSTE(ALS(ISFOUT(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6));"";RIJ($C$2:$C$6));RIJ()-2));"")

In I3:

Code:
=ALS(RIJ()-2<=AANTAL(ALS(ISFOUT(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6));"";RIJ($C$2:$C$6)));INDIRECT(ALS(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6)=1;"C";"D")&KLEINSTE(ALS(ISFOUT(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6));"";RIJ($C$2:$C$6));RIJ()-2));"")

Deze formules zijn matrix formules, dus Ctrl-Shift-Enter nadien.

Dan H3:I3 kopiëren en rechts op de vulgreep naar beneden doorvoeren, zover als nodig.

Heb mij nog eens kunnen uitleven op een matrix formule... :D

:cool: ;)

Wigi

Wigi,

Volgens mijn bescheiden mening is een fout geslopen in de code die in kolom I:I komt.
1/
(ALS(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6)=1;"D";"E")&

2/
In ditzelfde stukje code ga je op zoek naar de positie van H2 (al dan niet vooraan) in de matrix C2:C6. Doch je vergelijkt hier niet alleen de getallen (1 of niet 1) maar tevens foutmeldingen (#WAARDE) waardoor er een onjuist resultaat tevoorschijn komt.

Vind zelf geen oplossing voor het negeren van de foutwaarde in bewust matrix.
Zie jij een gaatje?

GiMe

Volgens mijn bescheiden mening is een fout geslopen in de code die in kolom I:I komt.
1/
(ALS(VIND.ALLES($H$2;$C$2:$C$6)=1;"D";"E")&

Klopt helemaal, typfout.

2/
In ditzelfde stukje code ga je op zoek naar de positie van H2 (al dan niet vooraan) in de matrix C2:C6. Doch je vergelijkt hier niet alleen de getallen (1 of niet 1) maar tevens foutmeldingen (#WAARDE) waardoor er een onjuist resultaat tevoorschijn komt.

Moet ik straks in alle rust eens bekijken.

Bedankt om de formule in detail te bestuderen.

Wigi

...

Moet ik straks in alle rust eens bekijken.

Wigi

Ik heb er tijd in gestoken, maar kan geen suggestie doen. Als het mij in de komende dagen nog lukt, lees je het wel. Anders niet (uiteraard :eek:).

Wigi

Daar het blijkbaar niet "makkelijk" is om dit item zonder VBA op te lossen heb ik een macro'tje gemaakt zodat het misschien kan afgesloten worden.

GiMe

Bijlagen

Bedankt GiMe en Wigi,
Helemaal goed zo.:thumb:
Ik zal het in m'n progje zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan