makkelijke manier om nieuws te posten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nessler

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2005
Hoi,

ik heb een fansite over de artiest Tom McRae, en iedere keer als ik een nieuws item heb
dien ik dit manueel toe te voegen in de html code.

aangezien ik een leek ben en toch graag dit proces en sneller en makkelijker wil maken,
vroeg ik me af of er software/methodes bestaan om gewoon vanuit een formuliertje
in te tikken wat ik op de website wil hebben, en dat deze dan vervolgens geplaatst wordt ?

op deze manier zou ik makkelijker tekst / foto's / links willen kunnen toevoegen...

bij iedere nieuwe post zouden dan de vorige gewoon moeten kunnen zakken, lijst vorm dus.
de nieuwste post bovenaan, die telkens daar ook wordt ingevoegd en het oudere nieuws zakt dan...

ik wil graag de website wat moderner maken, en hoop op deze manier ze ook toegankelijker te maken door knopen zoals "deel dit op facebook" te kunnen toevoegen.

als er dan een nieuwsberichtje staat dat de lezer wil delen op facebook, dat hij simpelweg op deze knop te klikken heeft.

met de manier waarop de huidige website in elkaar steekt is dit niet mogelijk

ze is trouwens hier te vinden

www.fortherestless.com

hulp, hints of een "how to" zijn zeer welkom !

Je kan kan tekst verwijzen naar een txt bestand dat is wel makkelijker.
of gewoon een goede CMS installeren

als je de text wilt doen via een txt dan schrijf je in het stukje html waar de tekst moet komen:
<script language="javascript" src="naam en url van het bestand.txt"></script>
dan maak je een leeg txt bestand met kladblok en daar vul je dan in
document.write('hier komt dan jou tekst te staan');

Het is niet het ingewikkelde van html maar het is ook niet super

Gewoon een goede CMS op je site knallen en het is klaar ;)

Hoi Nessler,
Een CMS (Content Management System) als Joomla (originleel-EN of NL) of Wordpress (origineel-EN of NL) lijkt me inderdaad de richting waar je het in moet zoeken.

Gewoon een goede CMS op je site knallen en het is klaar ;)
Mmm, dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Je kunt niet even een CMS over een al bestaande site heen zetten.

Het is omgekeerd: de structuur van het CMS bepaalt hoe het inwendige van de site (bv. de navigatie) er uit komt te zien (en met welke functionaliteiten deze werkt).
D.w.z. je moet beginnen met het rompwerk van het CMS, met o.a. templates voor de opmaak die zijn toegesneden op de html-structuur van het CMS (en daarin gebruikte namen voor classes en id's). Anders werkt het niet.
Als je dat hebt staan, moeten de pagina's er in gezet worden - op de manier die het CMS vraagt, en niet door simpel knip- en plakwerk uit de huidige site of het er in droppen van je pagina's. Want de kans dat jouw html-code exact dezelfde is als wat het CMS vraagt is ... nihil.

Het komt dus neer op een complete herbouw... en bij een site met al veel pagina's (en eigen functies als bv. accordeon-scripts voor het uitvouwen van elementen) zal dat best tijdrovend / vrij ingewikkeld kunnen zijn.
Daar tegenover staat, dat dergelijke CMS'sen heel veel kant en klare plug-in's hebben, die het werk kunnen vergemakkelijken.

In elk geval: je kunt altijd de oude site nog gewoon laten bestaan, en op de achtergrond een mooi CMS inrichten.
Op tijdstip X gooi je dan het roer om en kunnen de taarten binnen komen. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
ja dat is ook zo.

maar als je cms dan klaar is dan is het wel makkelijker te updaten ;)

ik bedoel als deze site nog 5 jaar bestaat dan moet je 5 jaar lang je html updaten.
als je een week vrij heb kan je een cms klaar maken dan komt je design.
joomla heeft zoveel themes en lege paginas die je dan nog kan aanpassen naar je eigen smaak
je hebt altijd nog progamma's als artisteer wel duur geworden :P 130 $

maar als je cms dan klaar is dan is het wel makkelijker te updaten.
Zeker weten!
Het is even flink investeren, maar dan heb je ook wat (en daar kunnen ook anderen makkelijker mee uit de voeten dan als alles op de hand moet gebeuren).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan