• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Makro aanpassen voor dubbel markeren (Excel2003)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave123

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2010
Als een naam in kolom A meerdere keren voorkomt, wil ik graag deze naam in een andere opmaak. Het lukte niet met 'voorwaardelijke opmaak' omdat er sprake is van een werkblad met gefilterde gegevens, waarbij de verborgen rijen niet mogen worden meegenomen.

Bijgaand een eenvoudig voorbeeldbestandje. Probleem is dat de makro pas een cel kleurt nadat hij een dubbele waarde gevonden heeft. Hoe kan ik dit aanpassen zodat ook de oorspronkelijke cel wordt gekleurd?

Nog mooier zou zijn als verschillende namen ook verschillende kleuren zouden krijgen.

Hoop dat iemand wil helpen,

Dave

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Dave123 ;)

Plaats de volgende formule in de Voorwaardelijke Opmaak:

=AANTAL.ALS(A1:$A$200;A1)>1

Zo blijft er eentje staan die niet gekleurd is.

=AANTAL.ALS($A$1:$A$200;A1)>1

Zo zijn alle dubbels gekleurd.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Voorwaardelijke opmaak werkt volgens mij niet, zoals ik al aangaf, omdat die ook de verborgen records meeneemt.
Dat is niet de bedoeling.

Laatst bewerkt:
Beste Dave123 ;)

Kan je een voorbeeldbestandje plaatsen met de verborgen rijen die jij wilt.
Anders moet men kijken naar een oplossing met SUBTOTAAL.

Inmiddels heb ik wel een makro gevonden wat alle >1 gelijke waarden markeert. Alleen hij zoekt ook in verborgen cellen. Ik zal bestandje maken.

Beste Dave123 ;)

Zie bestandje.
Als je rij A17:A22 zichtbaar maakt in tabblad 2 dan zie je het verschil op tabblad 3.
Hij houdt dus rekening met verborgen rijen.

Bijlagen

Danny, bedankt voor je hulp. Punt is juist dat hij de verborgen rijen niet mag meetellen. In bijgaand bestandje zou na het uitvoeren van de makro het veld met de waarde jan NIET gearceerd moeten zijn.

Bijlagen

Na lang zoeken op internet en veel uitproberen is het mij nog steeds niet gelukt. Misschien wil iemand nog eens naar de volgende makro kijken. Deze neemt alleen de zichtbare cellen mee (wat ook de bedoeling is), maar de eerste cel wordt niet gemarkeerd. Wie kan en wil de code aanpassen, zodat alle cellen (in kolom A) die gelijke waarden hebben gemarkeerd worden?

Code:
Const ControleKolom As String = "A"

Sub MarkeerDubbelen()
  Dim Laatste As Long, Cel As Range, Uniek As New Collection
  On Error Resume Next

Laatste = Cells(Rows.Count, ControleKolom).End(xlUp).Row

For Each Cel In Range(Cells(1, ControleKolom), Cells(Laatste, ControleKolom))
    If Not Cel = Empty Then
      Cel.Interior.ColorIndex = xlNone
      Uniek.Add Item:=Cel.Value, key:=Cel.Value
      If Err Then
        Cel.Interior.ColorIndex = 34
        Err.Clear
      End If
    End If
  Next
End Sub

Laatst bewerkt door een moderator:
Na lang zoeken op internet en veel uitproberen is het mij nog steeds niet gelukt. Misschien wil iemand nog eens naar de volgende makro kijken. Deze neemt alleen de zichtbare cellen mee (wat ook de bedoeling is)...
Die macro neemt alle cellen mee, niet niet alleen de zichtbare. Test het maar eens door het autofilter aan te zetten en dan te filteren op 1 naam, bv. Piet. Laat dan de macro lopen en je zult zien dat niet alleen Piet gekleurd is.

Dave123,

Een poging om je macro aan te passen zodat hij alleen zichtbare dubbels markeert.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@zapatr

Ik begrijp je niet, het makro werkt in elk geval op mijn werk wel goed. Ik kan het nu niet uitproberen omdat ik thuis geen Excel2003 heb.

@WHER

Bedankt voor de aanpassing. Hij werkt volgens mij niet goed, maar ik kan dat pas goed op mijn werk uit proberen en dat is pas maandag.

In elk geval erg bedankt voor de hulp tot nu. Maandag zal ik verder mailen.

Aangepast bestand bij post#10, zou nu beide dubbels moeten markeren.

@mlc1 Graag een eigen vraag maken a.u.b. Het is niet netjes om in een ander zijn of haar vraag jouw probleem aan de orde te stellen. Bovendien is het verwarrend voor de helpers en de oorspronkelijke vragensteller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan