• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Makro om in tekst te zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim135

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Het gaat om 2 werkbladen op het ene werblad staat in de kolom c een hoeveelheid tekst en op het andere werkblad zou dan een macro moeten kunnen starten die kan zoeken in de tekst op het andere blad en ook daar laten verschijnen.Op het lege blad dus, maar wel zo dat match voor match op het scherm komen. ]niet alles tegelijk Er moet dus een venstertje komen met keuze zoiets als verder zoeken of stoppen Ook het zoekcriterium moet natuurlijk opgegeven kunnen worden
Met de macrorecorder lukt het me niet om zoiets in mekaar te zetten maar misschien heeft een ander al zoiets of een goed idee of tip voor mij
Bij voorbaat dank
Wim135

Laatst bewerkt:
Hallo Wim,

Bedoel je zoiets, zie bijlage.

Gr Justes

Bijlagen

Als ik de vraag lees, zou ik niet meteen aan een opzet zoals dat van Justes gedacht hebben. Een voorbeeldbestandje van wim135 kan ons denk ik beter in de richting sturen.

Nee dit is niet wat ik zoek. Stel dat de tekst is een boek over Excel
Dan wil ik een vrij criterium op willen geven b.v. vert.zoeken. Laten we aannemen dat dat item diverse keren voorkomt in de tekst dan moet hij mij de eerste match laten zien en vooralsnog niet verder zoeken daardoor moet er dan een keuze venstertje verschijnen met verder zoeken of stoppen. Als dit stuk tekst is wat ik zocht, kan ik het zoeken stoppen en is dat het niet dan kan ik verder zoeken. Deze mogelijkheid zoek ik dus in een macro Ik kan zo´macro nergens vinden en hem zelf schrijven in VBA lukt me niet
M.vr.gr.
Wim135

En wat is dan het verschil met Ctrl-F... Dat is standaard al in Excel gezet door de makers ervan!

Aan Wigi

Jij hebt een keer een macr op het forum gezet die zag er zo uit:
Sub vinden()
Dim zoek As String
Dim r As Range
Dim Ws As Worksheet

zoek = Application.InputBox("geef zoek opdracht", "ZOEKEN", Type:=2)

For Each Ws In ThisWorkbook.Sheets

Set r = Ws.Cells.find(What:=zoek, After:=ActiveCell)

If Not r Is Nothing Then

Application.Goto r, True
Exit Sub

End If
Next

MsgBox "Zoekwaarde werd verder niet gevonden", vbCritical

End Sub
Die macro gaat wel in de richting die ik zoekechter hij geeft het complete zoekresultaat in 1x. In mijn geval zou dat dus niet kunnen en veel te veel worden want,,even een extreem voorbeeld als ik een excelboek als tekst heb en ik geef het criterium cel op dan zou ik bijna het complete boek op mijn scherm krijgen en dat is niet de bedoeling want het woord cel is denk ik veel gebruikt. de tekst zal ik dus opdelen in alinea´s die schermvullend of kleiner zijn maar nooit groter daarom moet het zoeken na 1 match = 1 alinea tijdelijk stoppen en dat ik zelf middels een keuze door kan laten gaan met zoeken of als ik het gevonden heb ook het zoeken kan stoppen
Waarschijnlijk wat duidelijker zo, hopelijk

aan Wigi

CTRL F loopt door de tekst heen en dan heb ik nog het hele boek op mijn scherm
geef ik alinea´s een naam dan kan ik toch veel makkelijker zoeken in samenhangende tekst Ik heb als voorbeeld een excelboek gegeven omdat dat misschien wel het meest aanspreekt Maar als de zoekfunctie er is dan kun je kwa tekst van alles en nog wat invoeren recepten krante artikelen Verslagen enz.enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan