Malware - goede oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.

somewouter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jan 2015
Berichten
4
Op mijn werk, kleine organisatie dus helaas niemand die de ICT beheert, hebben meerder computers ineens Malware. We werken in een Microsoft 365 omgeving, waardoor we nu het idee krijgen dat het zich misschien via dat kan verspreiden. Ik heb er 2 vragen over:

- Welk programma (mag ook betaald zijn) kan ik het beste gebruiken om de computers te beschermen tegen Malware en kan ik nu ook gebruiken om het te verwijderen? Ik heb CCleaner, ADWCleaner en Junkware Removal Tool al geprobeerd maar krijg de Malware in Chrome maar niet weg. (heb Chrome nog niet opnieuw geïnstalleerd want wil eerst kijken of ik het probleem zo kan vinden)

- Kan Malware zich via een online omgeving als Microsoft 365 verspreiden? We gebruiken het voornamelijk voor Office documenten.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Alvast bedankt!
 
Persoonlijk gebruik ik Malwarebytes. Die voldoet erg goed als aanvulling op mijn bestaande scanner.
Verder staat malware in Chrome vaak gewoon als plugin geinstalleerd en kun je ze daar ook meestal gewoon verwijderen.

Malwarebytes heeft zowel een gratis als betaalde versie:
https://www.malwarebytes.org/
 
Ik ga Malwarebytes nu even proberen.
Wat betreft de extensie verwijderen, dat heb ik meerdere malen gedaan maar zo gauw ik chrome dan opnieuw opstart staat hij er weer in. Ook de extensie opzoeken via Programma's Verwijderen lukt niet, dan kan ik hem niet eens vinden.

Even kijken of Malwarebytes de oplossing gaat bieden.
 
In dat geval zou ik ik adwcleaner eens laten lopen.
Als het in chrome al als plugin meekomt is het vaak een hardnekkig iets.
 
ADW Cleaner heb ik al gebruikt, maar na mijn computer opnieuw te hebben gestart was er niks veranderd.
 
Dat komt doordat als er bv een plugin in Chrome staat, die de malware weer terugzet. Ik heb een keer 5x mijn startpagina aangepast en malware verwijderd toch kwam ik telkens als ik chrome startte, weer op een of andere searchpagina.
Toen ik ging zoeken bleek dat die pagina een plugin had geinstalleerd die telkens als ik chrome opstartte, de instellingen weer veranderde en bv de startpagina en zoekmachine direct weer terug zette naar die malwarepagina.

Plugin verwijderd, chrome gereset naar standaard instellingen en malwarebyte scan gedaan en toen was het weg. ;)
 
Ok, het is opgelost. Ik heb toch uiteindelijk chrome even moeten herinstalleren en nu doet alles het goed. Bedankt voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan