Managementinfo via SQL instructies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert Bakker

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2006
Hallo medeforummers,

Ik wil op een onafhankelijk formulier in Acces s 2003 managementinfo weergeven over aantallen records uit de database, bijvoorbeeld aantal openstaande records: aantal is 240. Dit is redelijk simpel te realiseren via een totaalquery, maar dan moet ik er wel een aantal maken. Eigenlijk wilde ik dit bereiken door de SQL instructie van zo'n query op het onafhankelijk formulier gebruiken bij de gebeurtenis 'Bij openen'. Het resultaat moet dan in een onafhankelijk txtvak weergegeven worden. De code die ik nu hiervoor probeer te gebruiken is:

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
Dim strSQL As String

strSQL = "SELECT tabrequirements.vervallen, Count(tabrequirements.vervallen) AS (AantalVanvervallen)" & _
"FROM tabrequirements" & _
"GROUP BY tabrequirements.vervallen" & _
"HAVING (((tabrequirements.vervallen)=0));"
DoCmd.RunSQL strSQL
Form!AantalVanvervallen = (AantalVanvervallen)
End Sub

en blijkt niet te werken. Acces is van mening:
Fout 3141 tijdens uitvoering:
De instructie SELECT bevat een gereserveerd woord of een argumentnaam die verkeers is gespeld, ontbreekt, of een verkeerd leesteken heeft.
(Hij zal wel gelijk hebben:confused: )
Mogelijk dat ook de voorlaatste regel in de code niet correct is.

Wie o wie weet de oplossing of vindt dat ik het anders moet oplossen?

Groet,

Bert

zoek eens naar info over de functie 'dCount'.

je kunt deze functie als controlsource van een onafhankelijk tekstveld instellen.

Dit is redelijk simpel te realiseren via een totaalquery, maar dan moet ik er wel een aantal maken

Als je queries op verschillende tabellen gebaseerd zijn, kom je er niet onderuit om per geval een query op te zetten.
Rapporten zijn de aangewezen manier om overzichten te maken, niet formulieren.
Maak een formulier van waaruit alle gewenste rapporten kunnen worden geopend.

Je foutmelding wordt veroorzaakt omdat je de methode RunSQL gebruikt.
RunSQL kun je alleen gebruiken voor:

- zgn aktie queries (tabelmaak queries, bijwerkqueries, toevoegqueries of verwijderqueries)
- data definition language (CREATE TABLE, ALTER TABLE, DROP TABLE, CREATE
INDEX of DROP INDEX)

Zie ook Access Help.

FESTER

Heren,

Dank voor uw antwoord. Ik denk de oplossing gevonden te hebben met de functie DCount en ga daar mee verder.

Groet,

Bert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan