Mandrake 9.2 op bestaande RAID 0 set

Status
Niet open voor verdere reacties.

JDVB

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2003
Berichten
89
Ik heb 2X 120Gb SATA in een striped raid set waar op een van de partities windows XP staat. (ASUS A7N8X DELUXE Moederbord met SATA RAID controller onboard PCB revisie 2.0).

Nu ziet Linux mijn hardeschijven allebij los (hde 240Gb en hdg 120Gb) en de eerste met de totale capaciteit van beide schijven, de tweede met de capaciteit van een (120Gb). De eerste zou dus ook als 120Gb gezien moeten worden, of veel liever nog de beide scheiven als een RAID set met het juiste formaat, zoals dit door de RAID controller aangegeven wordt, en zoals windows mijn schijf ziet.

Mijn pogingen om op hde (De schijf die volgens linux 240Gb groot is) te instaleren zijn alemaal mislukt. Ik kan goed instaleren, maar kan daarna linux op geen enkele mogelijkheid opstarten (bootflop e.d.).

Op de windowspartitie staat een nogal grote hoeveelheid data die ik behouden wil (video 80Gb). Die wil ik dus niet kwijtraken maar wel wil ik Linux naast mijn windows instaleren (40Gb voor gereserveerd aan het begin van de schijf).

Welke versie van Linux maakt me niets uit als het maar mogelijk is om mijn windowspartitie te behouden en op mijn RAID set te instaleren. Een extra hardeschijf inbouwen is niet echt een optie omdat ik langzaam over wil schakelen op Linux (De windows partities kleiner maken en de Linux partitie /home langzaam groter). Met een extra harde schijf houd ik het probleem namelijk dat de RAID set niet benaderbaar is vanuit Linux. :confused:
 
Ik gebruik dus de volgende RAID controler:

Silicon ImageR Sil 3112A Controller with 2 ports
Support RAID 0/1
 
en indien iemand hier iets meer van weet, dan hoor ik dat graag.
 
Ik zit met hetzelfde probleem

Exact het zelfe probleem maar dan metr een Chaintech zenith 7njs MOEDERBOARD. 2HD 120 GB.
Ik krijg met veel moeite Mandrake geinstalleerd. maar dan werkt win XP niet meer en worden wel de eerste partitie gezien maar de rest niet meer.
Lindows ziet de schijven helemaal niet en Red Hat ziet en een als SCSI.
Dus ik wacht graag reacties af. Volgens Chaintech is het wachten op de juiste drivers?
Abe
 
Ik heb het ook een aantal keren geprobeerd en na een aantal pogingen deed winXP het nog maar op een resolutie van ongeveer 400 X 300 ofzo bij 16 kleuren. En waren bovendien de files aan het begin van mijn hardeschijf corrupt. Heb XP opnieuw moeten instaleren en ben een aantal bestanden permanent kwijt die nog niet op mijn meest recente backup stonden. De videofiles die niet op backup staan zijn voor zover ik weet allen nog intact (staan ook aan het eind van de hardeschijf).

SuSe ziet ook alleen een SCSI interface die die niet kan benaderen, dus daar kom ik ook niet verder op. Ik heb inmiddels ook al een post geplaatst op www.nedlinux.com Daar loopt het nu ook niet echt storm met reacties dus......

Ik heb inmiddels een tweede PC (op een andere locatie op Mandrake draaien waar ik op zich redelijk tevreden over ben, alleen jammer hoe lang het duurt voordat Mandrake opstart.)

Mandrake
SuSe (live eval 8.2??? dacht ik)
RedHat
Lindows

die doen het dus niet.

Op de site van ASUS heb ik wel drivers gevonden die mijn SATA controller ondersteunen, maar daar wordt al niet eens met een woord over RAID gesproken. En de hardware RAID moet het gewoon doen. Daar heb ik die twee schijven voor gekocht. Zonder hardeware RAID geen linux op mijn PC!
 
De RAID kan je zelf in een nieuwe kernel compileren in Linux. Ik weet alleen niet wat er precies in de standaard kernel zit qua RAID, maar veel is het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan