Mandrake start niet op, zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Hoi,

Ik heb gisteren Mandrake 10,0 naast XP geinstalleerd. Was een kale installatie van beide systemen. XP draait als een tierelier, Mandrake blijft hangen na het laden van de instellingen. Ik zie nog wel de voortgangsbalk maar als deze vol is springt mijn scherm op zwart en blijft zwart. Er is geen enkel activiteit meer. Als ik mijn muis beweeg of klik heb ik wel schijfactiviteit. Ik denk dat er met de installatie iets misgaat met het installeren van mijn NVIDIA Gforce 2 kaart.

Vraag:

Kun tijdens het booten in het installscherm van Linux komen of wordt het een nieuwe install?

Grtz

Guido

Geplaatst door globe
Hoi,

Ik heb gisteren Mandrake 10,0 naast XP geinstalleerd. Was een kale installatie van beide systemen. XP draait als een tierelier, Mandrake blijft hangen na het laden van de instellingen. Ik zie nog wel de voortgangsbalk maar als deze vol is springt mijn scherm op zwart en blijft zwart. Er is geen enkel activiteit meer. Als ik mijn muis beweeg of klik heb ik wel schijfactiviteit. Ik denk dat er met de installatie iets misgaat met het installeren van mijn NVIDIA Gforce 2 kaart.

Vraag:

Kun tijdens het booten in het installscherm van Linux komen of wordt het een nieuwe install?

Grtz

Guido

De Linux staat erom bekend dat de kernel die erin zit nogal eens nogal wat problemen geeft met een nvidia kaart.
Dit komt doordat de ontwikkeling van de nvidia_driver voor deze kaart nogal achterloopt op de ontwikkeling van een kernel.
Dit duurt meestal een of twee patch levels voor dat dit euvel verholpen is.
Je kunt via een ctrl_alt_f2 in het bootscherm terechtkomen tydens het opstarten.
Ook is het mogelijk om via een ctrl_alt_f1 tot en met f7
buiten het grafische gedeelte verder te gaan waarbij je verder gaat in de textmode.
Dan zul je zo iets te zien krygen als;
/dev/tty1 (tot en met 7)het tty nummer geeft aan in welk virtueel scherm of je je bevind.
Login: root (systeembeheerder) in.
Password: het password (voor de systeembeheerder)
Daarna zul je de melding ,(zoiets in de trant):
root@mandrake# te zien krygen.
Zie je dit, toets dan dmesg in.
Met dit commando wordt alle aanwezige hardware aangegeven.
Wordt de nvidia kaart niet in deze lijst weergegeven,dan is de nvidia driver niet aanwezig volgens de kernel.
Is volgens de installogs de nvidia driver wel geinstalleerd ,dit is als volgt te vinden vanuit de eerder beschreven root@mandrake#
Met het volgende commando;mc
Dit is de midnight commander.
Je zult nu een blauw veld zien met onder elkaar geplaatste namen bijvoorbeeld: /opt dit is een directory in de linux structuur,onder 1 van deze directory,s zit die driver.
*initrd (groen gekleurd) dit is een uitvoerbaar bestand.
@Vmware ,dit is een bestand wat een link heeft naar een ander bestand.
Het is waarschijnlijk een hoop tegelijk en het zal je nu wel voor de ogen draaien.
Mocht er je niet uitkomen dan kun je altijd ff een mail sturen naar me.

Mzzls.

Laatst bewerkt:
Hoi roodkapje,

bedankt voor je reactie!

Ik heb de makkelijke weg gekozen en Mandrake opnieuw geinstalleerd. Tijdens de installatie mijn videokaart opnieuw geconfigureerd en nu draait alles.

In fact, dit bericht is in Mozilla getypt onder Mandrake 10.0 :thumb:

Opnieuw installeren kan altijd en meestal de beste oplossing in zo,n situatie.
Graag gedaan Globe.
Linux Rulezzzz.

Mzzls.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan