Map/Bestand in gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Een oud zeer van Windows want ik lees op dit forum al dergelijke berichten die verwijzen naar Windows XP.
Maar ook mijn spiksplinternieuwe Windows 11 blijft er last van hebben (en alle eerdere versies die ik gebruikte).

Je bent wat aan het organiseren in je mappen en bestanden (kopieren, verplaatsen,...) en als alles proper is wil je een (of meerdere) mappen verwijderen.
En dan mag dat niet, want de Map is in Gebruik. Terwijl dat helemaal niet zo is.

Het enige wat helpt is de hele PC herstarten en dan kan kan ie wel weg.
Heeft iemand enig idee hoe dit probleem dat zich al jaren stelt in alle versies van WIndows komt en hoe het op te lossen is?

Gebruik
proces10.png
Process Explorer
Open het programma en klik op Find > Find Handle or DLL (of combineer Ctrl & F), ⇨ zoek de naam van het bestand.
Je zult zien welk proces toegang heeft tot het bestand.
Process-Explorer-Search.png

Je kunt vervolgens met
  • Process Explorer zelf,
  • met taakmanager
het proces beëindigen, waardoor je het bestand kunt hernoemen en verplaatsen.

Dankjewel Dorado, de info welk programma er gebruik maakt van die map of ebstand zou WIndows eigenlijk moeten toevoegen aan de foutmelding.
Maar die Process Explorer kan ook al helpen.

Daar schiet je, denk ik, niets mee op wanneer het een host of service host onderdeel is, want dan wordt er direct binnen Windows of indirect door een programma, een algemeen Windows onderdeel toegepast.
Moet zeggen, dat ik zelf nooit meer heb dat er iets bezet is en dat ik dan ook niet weet wat. Daarom verwacht ik dat u beter de bron kan gaan zoeken van deze gang van zaken -of- het bestandsysteem moet controleren.

In het bestandsysteem zitten vaker fouten, daardoor worden bepaalde typen niet herkend. Ga in Verkenner naar het station en klik rechts er op, dan Eigenschappen en tabblad Extra.
Het kan geen kwaad om de beveiligde systeembestanden te controleren met de opdracht sfc /scannow De Windows installatiebestanden moeten dan worden ingevoerd wanneer er fouten worden gevonden.

In samenhang met mogelijk fouten in het bestandsysteem, kan een proces op de achtergrond welke overal bestanden benadert, de bestanden bezet houden. dergelijke processen kunnen zijn; een virus of malware scan op de achtergrond, indexeer acties van Windows Search Service (die u kan uitschakelen door bij Uitvoeren msconfig in te geven en op het tabblad Services bij Windows Search) of cloud opslag, bijvoorbeeld Dropbox of een foto programma dat u bepaalde mappen met foto's en complete schijven heeft kunnen laten indexeren (kijk vooral in het systeemvakje rechts onder op de taakbalk, want daar staan vaak op de achtergrond zoekende en controlerende programma's. Verder in Taakbeheer op het tabblad Opstarten. Daar kan u ook onderdelen uitschakelen.

Het heeft geen zin om zware programma's zoals Office alvast in het geheugen te laden, zodat het starten er van versneld zou zijn. Dat werkt ook dit soort problemen in de hand.

In Taakbeheer en op tabblad Processen kan u trouwens Windows Verkenner (in eerdere Windows versies "Explorer") opnieuw starten, via het contextmenu er van. Dan hoeft de computer niet opnieuw te worden opgestart.

Het gebeurt mij vaak met mappen met afbeeldingen. Als dat ook bij jou het geval is (al is het maar bij een paar mappen) dan kan het zijn dat het bestand thumbs.db er nog staat. Dat is, als je een map met afbeeldingen leegmaakt, vaak niet te verwijderen. En dan krijg je de map dus ook niet weg. In dat geval kun je de volgende acties proberen:
  1. Klik op de tab "Weergave" in de bovenste balk van de Verkenner en zorg ervoor dat het vakje naast "Verborgen items weergeven" is aangevinkt. Dit zorgt ervoor dat alle verborgen bestanden, waaronder thumbs.db, zichtbaar worden.
  2. Selecteer alle thumbs.db-bestanden in de map en druk op "Verwijderen" op uw toetsenbord om ze te verwijderen.
  3. Verwijder dan de map.
Soms moet je de instelling een aantal keer aan- en uitzetten voordat je thumbs.db kunt verwijderen. Maar het lukt dus doorgaans wél.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan