Map delen met password

Status
Niet open voor verdere reacties.

lode123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 dec 2003
hallo,
Ik wil een map delen maar ik wil niet dat er iedereen zomaar in kan kijken. Hoe kan ik een map delen met een password onder Win XP Home Edition?

alvast bedankt, Lode

Ik dacht altijd dat de bestanden die in WinXP, "Mijn Documenten" staan, privaat waren, en niet door andere gebruikers konden gelezen worden. Tot ik op zekere dag iets vreemd opmerkte. In de WinXP Verkenner kan ik de mappen "Mijn Documenten", die aan andere gebruikers toebehoren, bekijken en de bestanden openen door er op te dubbelklikken. Dus kunnen anderen dat ook met mijn mappen?

Als je een computer deelt met anderen, dan wil je wel wat meer privacy dan dat wat Windows je standaard aanbied. Er zijn twee manieren om dit te bekomen: maak een map aan met een paswoord-bescherming of versleutel een bestaande map.

Gecomprimeerde mappen met paswoord-bescherming kan je maken in NTFS en in FAT32 partities. Als je zo een map met paswoord bescherming wil openen heb je een juist paswoord nodig. Ga in Verkenner, Documents and Settings, jou naam en klik op Bestand, Nieuw, Gecomprimeerde map. Geef de map een naam en sleep de te beschermen bestanden in deze map. Open de map, selecteer een bestand, klik op Bestand dan op Wachtwoord toevoegen. Kies een wachtwoord, en bevestig.

Versleutelde mappen worden enkel ondersteund in NTFS partities. In plaats van U om een paswoord te vragen, zijn deze mappen alleen voor U toegankelijk. Als je de bestanden in een map wilt versleutelen, rechtsklik op de map, kies Eigenschappen, Delen en beveiliging, Delen, en vink "Van deze map een beveiligde map maken" aan. Klik OK en opnieuw OK, en WinXP zal je folder versleutelen.

U zal er verder niets van merken, alleen zal deze folder in een andere kleur worden weergegeven in verkenner, om aan te tonen dat dit een beveiligde persoonlijke map is. Andere gebruikers zullen evenwel geen toegang krijgen tot deze map.

Bron: nieuwsbrief oplossing.be

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan