map instellen waarin programma's worden geïnstalleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter1965

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2013
Berichten
6
Na jarenlange afwezigheid weer terug op Helpmij en al veel nuttige informatie gevonden voor het instellen van de nieuwe laptop.

Waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is de vraag: "hoe verander ik de map waarin programma's worden geïnstalleerd?" Mijn C:\ schijf wil ik zo schoon mogelijk houden en alle bestanden en programma's zouden op de D:\ schijf moeten komen, voor de bestanden is het al gelukt maar voor de programma's zoek ik nog een oplossing.

Natuurlijk heb ik wel een paar reacties gelezen, die vaak neerkomen op wat Microsoft zelf ook zegt:
"Meestal kunt u tijdens het installatieproces de locatie van de map kiezen. Als u meerdere partities op uw harde schijf hebt en u programma's op een specifieke partitie wilt opslaan, kunt u besluiten om de standaardlocatie te wijzigen. Het wordt afgeraden om programmabestanden te verplaatsen nadat deze zijn geïnstalleerd. Als u programmabestanden hebt verplaatst, moet u het programma mogelijk opnieuw installeren om het op de juiste wijze te kunnen uitvoeren."

Inderdaad kun je de map MEESTAL handmatig aanpassen, maar niet ALTIJD. Bijvoorbeeld bij de installatie van Mozilla Thunderbird kan ik de map wel aanpassen, maar de optionele systeemonderhoud programma's worden zonder te vragen op C:\ gezet.

Verdere uitleg van Microsoft gaat over bibliotheken aanpassen, maar daar zie ik alleen documenten, afbeeldingen enzo bij staan.

Hoe kan ik de standaardlocatie voor programma's op D:\ instellen?
 
Nee, dat bedoel ik niet, ik hoef geen programma's te verplaatsen. Het is een nieuwe laptop waar ik zelf nog (bijna) geen programma's op heb geïnstalleerd.

Voordat ik dingen ga installeren wil ik de D:\ schijf als standaardlocatie hebben ingesteld, maar hoe ....?
 
Ja, bedankt! Dat lijkt er inderdaad op.

Beide links geven ongeveer dezelfde oplossing, link 2 heeft het alleen over de HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion en noemt HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion niet, terwijl link 1 die wel noemt. Is het belangrijk om beiden aan te passen?

Ze zien er overigens hetzelfde uit (zie afbeelding)
HKEY_LOCAL_MACHINE.png

Pas ik alleen de gegevens van ProgramFilesDir (x86) aan of moet ik nog meer wijzigen?

Is eerst een herstelpunt maken voldoende of kan ik beter een kopie maken van het Windows-register?
 
Systeemherstel, heel goed, maar als je onthoudt hoe het zat, maak er eventueel een print screen (= je beeld kopieren) van en plak deze in paint, dan kan je het ook weer terug zetten zoals het was, dat is minder werk en duur(in tijd) dan systeemherstel terug zetten, een herstelpunt voor alle zekerheid maken is zeer slim.

Kan zijn dat de man die alleen link 1 gaf het vanuit het 32 bit perspectief bekeek.
Wel fijn dat je nog geen programma's hebt geinstalleerd, want er werd dan wel in die link gezegd dat sommige software niet slim genoeg zou zijn, maar dat is het niet.
Want bij het verplaatsen verander je de locatie, terwijl een programma in het register onder andere in de sleutel HKEY_CLASSES_ROOT veel verwijzingen kan hebben naar de oude locatie.
Dus het is niet zo dat die software niet slim is.
Als je die locaties in bijvoorbeeld D:\program files en D:\program files(x86) verandert, zorg dan dat de namen hetzelfde blijven als je de mappen gaat maken op D.
Aangezien windows 32 bit en 64 bit programma's in die verschillende mappen installeerd, (x86) staat dan voor 32 bit programma's.

Als je een programma gaat installeren wordt er meestal de locatie getoont met de vraag of je die veranderen wil.
Dus voor je iets gaat installeren weet je al of het werkt met de register verandering, omdat je daar dan D: ipv C: ziet staan.

Wist je trouwens dat in windows de mappen program files beveiligde systeem mappen zijn?
Je kan de mappen die er al staan op C: en de programma's die al zijn geinstalleerd beter op C: laten staan, zoals ontspanning, de games van windows.
Internet explorer, die krijg je echt niet werkend op D:, of je gaat de honderden waarden van IE zoeken in het register en van alle C tjes een D tje maken, zou ik niet doen.
De systeem mappen verwijderen van C: gaat je al niet lukken zonder in windows beveiliging je als administrator of beheerder die volledige machtiging te geven

Het is natuurlijk prachtig als je dan zo standaard programma's op D kan installeren, maar is dat wel veilig?
Klik maar eens rechts op C:\Program files en klik op Eigenschappen, en ga naar tabblad beveiliging.
Zoals daar de machtigingen zijn ingesteld, op die manier stel je die dan ook in op de program files mappen op D: om dezelfde veiligheid te behouden.
Want denk nu niet dat je op de map program files op C: rechts kan klikken en dat verwijderen lukt, dat heeft windows dus idiot proof gemaakt, en moeilijker voor eventuele andere accounts om daar iets te kunnen wijzigen.

Ken je tabblad beveiliging? of wil je dat ik je er bij help?
Ik weet alles van het geavanceerde daarvan, was je daar nog nooit eerder mee bezig, zeg het dan :)

%ProgramFiles(x86)%

deze kan je ook niet zo laten, omdat deze %(systeemmap)% naar het station van de systeemroot verwijst, en dat is altijd C: in windows 7.
%SystemRoot% = C:\Windows
Dus ook die moet je veranderen in D:\ProgramFiles(x86)

In ProgramFiles(x86) worden 32 bit applicaties geinstalleerd.
In ProgramFiles worden 64 bit applicaties geinstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie. In eerste instantie dacht ik "waar begin ik aan", maar nu ik het wat aandachtiger lees geloof ik dat het moet lukken. Zondag weet ik het zeker en meld ik hoe het gegaan is.

Erik777,

Het aanpassen van de machtigingen gaat een paar niveaus dieper dan ik had gedacht. Dus maak ik toch graag gebruik van je aanbod om daarbij te helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, ik was even weg, ben ik weer :)
Lees alles eerst eens door en ga dan dit uitvoeren.

tabblad beveiliging van station D: openen via eigenschappen. (station D: is dan het station waar de nieuwe program files mappen op staan)
Daar klik je op de knop Geavanceerd.
in tabblad Eigenaar zie je wie de Eigenaar is.
Als je administrators van jou systeem of je eigen gebruikersaccount daar Eigenaar maakt kan je de machtigingen gaan bewerken.
Dus klik er op de knop "Bewerken" als je daar de eigenaar wil veranderen.
Daar stel je het op de volgende manier in:
Je selecteert het object, dus jouw account of die van de administrators van jouw computer.
Je vinkt er "eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen" aan om ook eigenaar te worden van de submappen en bestanden van D:
Klik op Toepassen (bij veel data is windows even bezig) en ga naar tabblad machtigingen.

Je klikt op de knop Machtigingen wijzigen.
In tabblad machtigingen zie je objecten in het veld onder machtigingensvermeldingen.
Onder naam zie je de objectnamen, een object is dus een gebruikers account e.d.

Je ziet daar al wel objecten staan die machtigingen hebben.
Je stelt deze op de volgende manier in, mocht het anders zijn ingesteld:

Selecteer het object waarvan je de machtigingen van gaat veranderen en klik op de knop Bewerken.
Dubbelklik op een object om machtigingen in te stellen per object.
Administrators van jou computer geef je volledig beheer als het nodig is dat er ook andere beheerdersaccount de map mogen beheren, je ziet in de lijst al dat je verschillende functies aan en uit kan vinken waar het object dan machtiging over heeft.
Als je de bovenste, "Volledig beheer"aanvinkt wordt het hele rijtje aangevinkt.
Je vinkt er niks aan en zorgt dat de regel "Toepassen op:" ingesteld is op:
Deze map, onderliggende mappen en bestanden

Jouw gebruikers account geef je op dezelfde manier volledig beheer.
Het object SYSTEM moet zelfs op die manier volledig beheer hebben.

Zijn er ook beperkte gebruikers, je geeft dan het object "gebruikers (jouw-pc\gebruikers)" het volgende beheer.
Toepassen op ook op dezelfde manier > Deze map, onderliggende mappen en bestanden
Je vinkt alleen de volgende regels aan:
Door mappen bladeren/Bestanden uitvoeren
Map weergeven/Gegevens lezen
Kenmerken lezen
Uitgebreide kenmerken lezen
Leesmachtigingen

De rest laat je bij de gewone gebruikers uitgevinkt.
de regel "Deze machtigingen alleen toepassen op objecten en/of containers in de container" laat je uitgevinkt.
Als je de objecten zo hebt ingesteld, dan zijn er dus 3 objecten, zie je er anderen bij staan, vertel dan als je niet zeker weet wat je er mee moet.

Dan vink je de regel:
Alle machtigingen op onderliggende objecten vervangen door de overneembare machtigingen van dit object"
Aan.

Klik de vensters allemaal weg met de OK knop.
Dan zijn je machtigingen veilig ingesteld.

PS,
hier heb je geleerd hoe je machtigingen in kan stellen.
Hier gaf je volledig beheer aan de beheerdersaccounts, waarvan jou gebruikersaccount er 1 van is.
Je kan het instellen zoals jouw dat goed dunkt, de D: partitie is niet de partitie waar windows op staat.
Maar uiteraard moet je nu je eigenaar bent van de volledige partitie D: daar de machtigingen in de gaten houden.
Jij kan er namelijk instellen wie wat kan daar, dus heb je die verantwoording er over.
dit soort instellingen kan je niet zomaar overal op toepassen zonder te weten of het OK is voor de veiligheid.
Met verkeerd ingestelde machtigingen zou je ook de controle over windows kunnen verliezen.

Maak dus eerst een systeemherstelpunt voor je wijzigingen aanbrengt.
207mb77.jpg


Dus nooit vergeten, bij twijfel verander je NOOIT geavanceerde systeem instellingen in windows.
En mocht je er niet uitkomen, vraag het dan.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Het lijkt te zijn gelukt! Na het aanpassen van de instellingen herstart en als proef op de som Thunderbird installatie gedaan, hij kiest nu automatisch voor D:\ :D

Een ander programma wil nog standaard op C: installeren, maar ik denk dat dit zo in hun script staat en dat niet naar de computerinstelling wordt gekeken. Dus zal ik moeten blijven oppassen bij het installeren van programma's, maar ik ga er van uit dat het in 99% van de gevallen goed gaat.

Ik moest trouwens nog wel de paden bij een aantal pictogrammen op het bureaublad aanpassen, die waren automatisch aangepast naar D:\, maar dat was een kleinigheidje.

Nog één vraagje: moeten de paden voor de Common Files niet worden aangepast naar D:\?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een goeie van die common files, die kan je inderdaad ook op D zetten door in de sleutels het pad te veranderen, zolang het alleen de install paden zijn.
Die mappen moet je dan gewoon maken in de nieuwe program files mappen op D:
Wat je kan doen is het in de gaten houden de komende tijd, en mocht het toch problemen opleveren, dan kan je op dit forum altijd vragen hoe het standaard is ingesteld, stel in geval van nood dat je toch weer terug moet naar de oude situatie.
In je nieuwe situatie zijn herstelpunten van voor je het veranderde punten waar je dus weer terug zou gaan naar C:
Dus als je het hebt veranderd, hou er dan rekening mee dat na verloop van tijd deze herstelpunten zullen verdwijnen.
Met herstelpunten werken is dan ook het beste, je maakt er 1 voor je van alles gaat veranderen, en 1 nadat je alles hebt veranderd.
Er zijn ook programma's die in gebruikersmap van je account mappen plaatsen, maar die kan je wel zo laten.

Dus in principe kan je, mocht je er een probleem in tegen komen je altijd weer terug in geval van nood naar de oude situatie.
mocht dat nodig zijn is het uninstallen en opnieuw installeren van de op D: geinstalleerde software nodig, maar dat is ook niet echt een ramp.

En je weet nu ook hoe je tabblad beveiliging in kan stellen, wat erg belangrijk is in windows om vollledig grip te hebben op al je data op je computer, en hoe je rechten in kan stellen, doe dat alleen wanneer nodig, maar je lijkt me niet het type wat zomaar iets aanklooit :).
Je moet verder de mappen op C: niet verwijderen, als je in program files D: installeerd komt daar verder niet veel data in te staan, dus zal je C: er niet door vollopen.
Succes.

PS, moet je wel even checken nog of thunderbirds in commonfiles op C wat heeft geinstalleerd, kopieer eventueel de mappen naar de nieuwe common files mappen op D, en laat ze ook staan op C.
 
Laatst bewerkt:
Grazie mille! Oftewel duizendmaal dank!

Ik heb de schermafdruk van de oorspronkelijke instellingen bewaard, dus als er problemen zijn dan kan ik het zo terug zetten. Als ik toch vragen heb dan weet ik waar ik moet zijn :)

De programma's op de C:\ schijf laat ik zoals ze nu zijn, dan weet ik zeker dat het blijft werken. De mail map van Thunderbird staat op de D:\ schijf dus als er problemen zijn in de toekomst dan kan ik Thunderbird nieuw installeren en hoef ik in ieder geval de instellingen, het adresboek en oude mails niet opnieuw terug te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan