Map kopiëren datum-gewijzigd behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

omejan

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Hallo,

Ik wil graag een grote map met onderliggende mappen en bestanden kopiëren of verplaatsen van C:\ naar D:\.
Daarbij wil ik graag de oorspronkelijke datum-gewijzigd behouden ook voor alle mappen en submappen zodat ik daar straks nog op kan sorteren in de Verkenner.
Hoe doe ik dat?

Je kan proberen de datum en tijd op dezelfde instelling te zetten als die je wilt behouden.
Bijvoorbeeld die map is van 23 augustus 2005, 16.33 uur. Je stelt de tijd en datum hierop
in, en verplaatst hem. Nu geeft Windows de 'huidige' tijd aan de map die gekopieerd wordt.
Is een optie, maar wanneer het honderd mappen zijn wordt je hier natuurlijk niet vrolijk van.

Voor enkele mappen zou dat inderdaad wel een oplossing zijn, maar het gaat om honderden submappen alle met een andere datum.
Misschien bestaat er een handig dos-commando of een programma waarmee het makkelijker gaat?

Ben bang van niet hoor... Maar, als de oudste het eerste gekopieerd wordt, staan ze
toch alsnog chronologisch? Maarja, hoe krijg je voor elkaar dat de oudste het eerst
gaat.

Of je kopieert ze alvast, en kijkt hoe het resultaat is. Zolang je die oude maar laat
staan. Waarom wil je ze kopiëren? Vanwege een herinstallatie?

Het kopiëren is al gebeurd. Hierna kwam ik erachter dat het sorteren op datum een probleem is. Alles staat nu nog op zowel C als D. Dus synchroniseren op de één of andere manier zou ook nog kunnen.
Mijn C-schijf raakt vol, de map moet kunnen blijven groeien en op D is nog voldoende ruimte, vandaar.

Natuurlijk heeft de computer het toch wel weer eens bij het juiste eind wanneer de mappen een ander datum krijgen. Er is toch een slimme manier om alles te verplaatsen zonder de datum en de tijd van bestanden te veranderen. Open twee vensters van Verkenner. Versleep de gewenste map met vele onderligende mappen naar het andere venster. Let op, je ziet deze dan verplaatst worden en dus van de originele plek wordt die vrijwel meteen weggehaald.
Je zou het dan weer hiernaartoe terug kunnen zetten maar dan met kopiëren en het automatisch geven van een nieuwe datum. Het eerlijke daaraan is, dat er natuurlijk redundantie zou optreden en gegevens niet meer te onderscheiden zouden zijn. Probeer maar voorzichtig want ik heb geen hoge pet op van dit soort acties en bedenk dat je één stap ongedaan kunt maken met Ongedaan Maken in het Bewerken menu. Soms kunnen computers vreemd reageren op verslepen.

Gebruik een backup utility om het te backuppen van de ene schijf en daarna terug te zetten op een andere schijf.

Dan zullen alle data's gelijk blijven.

Het kan zijn dat ik niet begrijp wat je bedoelt, Alfred, maar of ik nu kopieer of verplaats, bij alle mappen wordt de "Datum Gewijzigd" veranderd in de datum v.h. kopiëren dan wel verplaatsen.
Het probleem zit hem in het feit dat het van C naar D moet.

Er zijn wel progjes te vinden op het web waarmee je stuk voor stuk die datums kunt gaan wijzigen maar ik zou het graag nog iets verder automatiseren. Iets in VBScript misschien, daar zat ik nu op te broeden. Eerst maar eens kijken of het inderdaad met een backup utility wil lukken. Ik ga op zoek.

Bedankt voor de tips al vast. :)

NTBackup is er niet (Windows 98 SE). Het zal dan met MSBackup moeten.
Ik ga het bekijken. :thumb:

NTBackup is er niet (Windows 98 SE). Het zal dan met MSBackup moeten.
Ik ga het bekijken. :thumb:

:o ohja, effe iets te snel. Zet niet de compressie aan, dan kan je het namelijk ook nog later op XP terugzetten indien nodig.

.
Van schijf - naar - schijf, dat is heel gemakkelijk omejan. We doen het tegenwoordig niet meer zoveel maar archiveer (pak ze in) (maak ze kleiner) de bestanden met een goed programma dat voorhanden is, Dit .zip of .rar of .pak bestand kun je rustig overzetten naar een andere schijf zonder dat de volgorde en bestandskenmerken veranderen. Soms zijn er bepaalde instellingen in het programma nodig om de mapstuctuur te kunnen behouden. Eigenlijk kun je er dan mee doen wat je wilt. Je zult telkens weer de originele datum en tijd zien.
.
.
.
.
.

Laatst bewerkt:
In TotalCommander kun je bij Opties en bij Werking, Kopieer/wis ( lees voor het laatste herverplaatsen ), aangeven dat de datum van de directory's ook gekopieerd moeten worden.

Mogelijkheden zat zo te zien. En zo eenvoudig ook. :)
Vandaag druk met andere dingen. Het wordt waarschijnlijk morgen dat ik het een en ander kan uitproberen. Ik meld me weer.

Bedankt voor alle reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan