map opstarten in map opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

qsdf

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2008
Berichten
20
Al een tijdje heb ik het probleem dat wanneer ik windows opstart, bepaalde mappen mee geopend worden. Het betreft de map van het locaal station en de map opstarten. Nu, de map opstarten is leeg dus dacht ik dat daar het probleem niet echt kon liggen. Met wat te zien is in msconfig is er naar mijn bescheiden mening niet echt een probleem. Wel heb ik nu net gemerkt dat de map die opstart een map opstarten is die in de map opstarten zit, dus:

C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten\Programma's\Opstarten

Persoonlijk denk ik dat hier het probleem zit maar ik kan er niets aan doen omdat zowel de eerste als de tweede map systeemmappen zijn (en die dus niet, of niet gemakkelijk, verwijderd kunnen worden).


De vraag is dus: hoe lost ik dit op of hoe kan ik een systeemmap verwijderen zonder problemen te krijgen. + hoe komt dit :confused:


iemand?

bert

PS: daarmee is nog niet verklaard waarom ook c:\ opstart (want die staat in geen van beide opstart mappen, maar ok mss geraakt dit met het vorige ook opgelost
 
Lijkt mij een fout die ooit in je systeem geslopen is.

Is de map C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten\Programma's\Opstarten
verder leeg, kijk dan een map erboven.
Is ook de map Programma's leeg, dan weer een map daarboven kijken.
Haal dan de map Programma's weg.

Uitleg: Normaal gesproken staan in de Opstarten map van All Users niet nog submappen, maar uitsluitend snelkoppelingen naar programma's die automatisch voor iedereen opgestart moeten worden. Bij jou staat er een submap Programma's onder, met daaronder weer een map Opstarten.

Concreet: De map C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten bevat normaal gesproken dus geen submappen, maar uitsluitend snelkoppelingen naar programma's.

Tijs.
 
wel ik vermoedde dus wel dat het probleem zich daar bevond, bedankt voor de bevestiging :p
het probleem is echter dat ik beide mappen opstarten als beide mappen programma's niet kan verwijderen omdat deze systeemmappen zijn en hoe je die kan verwijderen weet ik niet.

bert
 
Probeer het eens in Veilige modus? (Dus pc opstarten, regelmatig F8 toets indrukken om het opstartmenu van XP te krijgen, kies daar Veilige modus).

Kijk of je ze dan wel verwijderen kunt?

Tijs.
 
helaas zonder succes. ik denk dat de enig manier om systeemmappen te verwijderen erin bestaat te prullen aan het register...

bert
 
helaas zonder succes. ik denk dat de enig manier om systeemmappen te verwijderen erin bestaat te prullen aan het register...

bert

Om wat te mogen veranderen/verwijderen op Documents and Settings gedeelte van Alle Gebruikers (="All Users") heb je administrator-rechten nodig. Verder zie ik geen reden waarom je dat niet zou kunnen. Zeker in Veilige modus (dus ingelogd onder Administrator) had dat gewoon moeten kunnen.

Als het niet kan, dan is er wat anders aan de hand, maar het lijkt me niet dat de registry er iets mee te maken heeft: Er is gewoon iets mis. Kan een virus zijn of iets anders dat niet deugt.
Test: Doe eens het volgende: Start -> Uitvoeren -> %allusersprofile%
Kom je dan gewoon uit in C:\Documents and Settings\All Users dan is er dus iets anders aan de hand.
Download en installeer Unlocker
Open de map C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten
Rechtsklik op de submap Programma's, en kies Unlocker (of eventueel: Kopieren naar -> Unlocker)
Kijk welk proces iets te maken heeft met die aparte submap. Kies knop Vrijgeven. Daarna Verwijderen.
Je kunt daar in ieder geval aangeven dat het verwijderd moet worden, desnoods bij de volgende herstart.

Succes,

Tijs.
 
omdat het niet mijn eigencomputer betrof kan ik er deze week niet mee bezig zijn. maar het eerste wat ik volgend weekend doe, is jou raad opvolgen

zeer wel bedankt en hopelijk lukt het

bert
PS: als het lukt zal ik aanduiden dat het probleem opgelost is

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik merk hier net dat ik op mijn computer de map opstarten van een andere account gewoon kan verwijderen maar niet deze op mijn account of die van all users (die andere account is een gast account). ik krijg steeds volgede melding: " Opstarten is een systeemmap van Windows en is nodig voor het juist functioneren van Windows. Deze map kan niet worden verwijderd." het icoontje van deze map is ook anders als dat van de map opstarten bij de gast account (welke dan waarschijnlijk ook een gewone map is). maar ok volgend weekend zal ik mij eens aanmelden als administrator in veilige modus en de dingen doen die je beschreven hebt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb gedaan wat je voorstelde maar het heeft niet mogen baten :s
wanneer ik %allusersprofile% uitvoer dan kom ik idd in C:\Documents and Settings\All Users (maar is dit een probleem?)

nu wat meer uitleg van wat ik gedaan heb en wat het resultaat was:

- veilige modus administrator: de map verwijderd (lukt dus wel) en prullenbak geledigd
->alles staat er terug bij volgende opstart

- veilige modus administrator: map verwijderd en prullenbak geledigd; afmelden en andere gebruiker openen in veilige modus
->alles staat er terug + wanneer ik afmeld en weer onder administrator ga (veilige modus) staat het er ook daar weer bij

- veilige modus administrator: map verwijderd en wederom prullenbak leeg; afmelden en terug aanmelden in veilige modus onder administrator
-> de map is nog steeds weg (goed dus)

beetje vreemd:
- wanneer ik op delete druk (knop op toetsenbord) om map te verwijderen dan loopt pc vast in veilige modus; wanneer ik het via rechtermuisknop/verwijderen doe niet...
- wanneer ik de pc heropstart nadat het systeem in veilige modus heeft gelopen heeft en ik overvloedig F8 intoets dan krijg ik niet langer de mogelijkheid om in veilige modus te starten; het start zonder iets te vragen gewoon op + ik kan na het opstarten niets doen (pc hangt) (en de map "c:\" en "opstarten" starten op)
- als ik Start\uitvoeren wil doen in veilige modus onder administrator dan loop pc ook vast


dan heb ik de map eens verwijderd met unlocker (geeft niet aan dat er blokkerende processen zijn) maar bij volgende opstart verschijnen ze terug.

tot slot heb ik dan eens in veilige modus onder administrator de map verwijderd, afgemeld en de map in veilige modus onder andere gebruiker verwijderd met unlocker; maar ook dit blijkt onvoldoende....


nog niet echt opgelost dus :)

bert
 
Laten we alles netjes bij elkaar vegen, alle commando's uitvoeren via Start -> Uitvoeren (elk citaat is precies 1 regel om volledig te laten uitvoeren):

Eerst een backup maken
Reg.exe export "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" c:\usershellfolder.reg

Reg.exe export "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" c:\shellfolder.reg

Hierna alles weer goed zetten:

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Common Programs" /t REG_SZ /d "C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Common Start Menu" /t REG_SZ /d "C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders" /v "Common Startup" /t REG_SZ /d "C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Opstarten" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Programs" /t REG_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Start Menu" /t REG_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Startup" /t REG_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's\Opstarten" /f

Als je nu die mappen die verkeerd staan weghaalt en de computer opnieuw opstart zou het goed moeten blijven, lijkt mij.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
heb de stappen doorlopen. had gehoopt dat het hier mee verholpen zou zijn maar niets is minder waar ;-)
(ff een vraagje: ik neem aan dat die dingen die ik ervoor gedaan heb aanpassingen zijn aan het register. ik heb zo die mappen handmatig terug toegevoegd maar moeten die mss eerst verwijderd worden?)

heb dan ook nog eens alles wat anders nog in de map opstarten stond er eens uitgehaald om uit te sluiten dat mss een van die programma's het probleem veroorzaakte maar dat is het niet.

al de andere mappen opstarten zijn leeg (buiten die van all users) al staat er wel in elke map een desktop.ini (systeembeheer bestanden zijn zichtbaar)

mss is het eens de moeite om te denken of het probleem niet wat ruimer is. als de pc opstart wordt eerst de map C:\ geopend en dan pas de map programma's in de map opstarten die dan ook nog eens een map opstarten bevat. waarmee ik denk dat er mss iets anders is dat er voor zorgt dat die map in opstarten komt te staan iets van buiten de opstartmap zelf.... maar ok ik kan er ook naast zitten :)

bert
 
Ik heb een fout ontdekt in een deel van mijn instructies. Graag het volgende uitvoeren, nog, via Start -> Uitvoeren ->

reg.exe delete "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Programs" /f
reg.exe delete "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Start Menu" /f
reg.exe delete "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Startup" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Programs" /t REG_EXPAND_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Start Menu" /t REG_EXPAND_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start" /f

REG.EXE ADD "HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders" /v "Common Startup" /t REG_EXPAND_SZ /d "%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's\Opstarten" /f

Gooi daarna de 'verkeerde mappen' weg, herstart de pc, en kijk of de mappen terugkomen.

Komen ze alsnog terug, geef ons dan eens een schermafdruk (rechter deelvenster) van de volgende sleutels in regedit.exe:

HKey_Local_Machine\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
HKey_Local_Machine\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
HKey_Current_User\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Shell Folders
HKey_Current_User\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
het weekend is weer voorbij, jammer :)
ik zal zo snel mogelijk (wrs tegen eind deze week) je voorgaande instructies doorlopen maar ik wil je nu al bedanken voor je moeite, dus: BEDANKT! :)

bert
 
ik heb de instructies gevolgd en nu start de map opstarten niet meer op (ze wordt toch niet meer getoond). De map programma's in de map opstarten wordt wel nog telkens opnieuw aangemaakt :s
+ Het menu (Start\Alle programma's) ziet er nu wel helemaal anders uit (veel minder programma's en anders geordend). Kan het zijn dat nu niets meer van wat in All Users zit daar wordt ingeladen?
+ de C:\ map wordt nog steeds bij opstarten weergegeven.

maar ok ik stuur de gevraagde printscreens

bert
 

Bijlagen

  • local machine - shell folder.png
    local machine - shell folder.png
    33,4 KB · Weergaven: 80
  • local machine - user shell folders.png
    local machine - user shell folders.png
    22,6 KB · Weergaven: 63
  • current user - shell folders.png
    current user - shell folders.png
    54,5 KB · Weergaven: 76
  • current user - user shell folders.png
    current user - user shell folders.png
    45,9 KB · Weergaven: 75
Je ziet dat de instellingen in het register je problemen veroorzaken (zie de pijlen die je zelf al hebt aangegeven).

Bijlage 1: Daar hoef je niets te doen. Die klopt helemaal.

Bijlage 2: Vervang in Common Programs, Common Start Menu en Common Startup het gedeelte van %C:\Documents and Settings\All Users% door %ALLUSERSPROFILE%, conform wat er in de andere registry-keys staat. Laat het deel wat er achter staat (\Menu Start\Programma's resp. \Menu Start resp. \Menu Start\Programma's\Opstarten) gewoon staan.
Common Programs key wordt dus:
%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's
Common Start Menu wordt dus:
%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start
Common Startup wordt dus:
%ALLUSERSPROFILE%\Menu Start\Programma's\Opstarten

Bijlage 3: Vervang de waarde Startup door:
C:\Documents and Settings\admin\Menu Start\Programma's\Opstarten

Bijlage 4: Vervang de waarde Startup door:
%USERPROFILE%\Menu Start\Programma's\Opstarten

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
wel daarmee is het opgelost :)

enig id waarom de map C:\ opent bij opstarten?

bert
 
voor zover ik kan zien is er geen melding van "c:\"
ik ben er van uitgegaan dat het programma aangeeft wat wordt opgestart, ik kan niet uitsluiten dat er mss iets opstart dat dan onrechtstreeks "c:\" opstart.

bert
 
Ik denk dat ik je met dat ene probleem verder niet meer helpen kan.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan