Mapnamen wijzigen/verplaatsen in ProgramFiles

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rednalsaw

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
67
Mag graag weten wat er op mijn HD staat en hoe het is ingedeeld, maar Windows(XP) is inderdaad arrogant. Als ik namen verander van sub(programma) mappen van ProgramFiles en ik het desbetreffende programma op wil starten wordt gemeld dat er een fout is opgetreden in het programma dat in die map staat. Ook verplaatsen van mappen waar programmatuur in staat leidt tot meldingen dat programma niet (meer) te vinden is. Dit heeft, denk ik, iets te maken met zg registry keys, (database met geheugenadressen?). Als windows dan zo geavanceerd is waarom zorgt het er dan niet voor dat met verplaatsen meteen die registry keys worden aangepast? Ook staan er talloze mappen in ProgramFiles waarvan ik niet weet waar het voor is. Dus een ''opschoning'' van HD is onmogelijk eigenlijk. Weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om wel namen te veranderen en mappen te verplaatsen? Bij voorbaat dank!
 
Mappen waar geïnstalleerde programma's in staan hernoemen of verplaatsen is vragen om problemen. Windows kan er gewoonweg niet mee overweg. Het heeft inderdaad te maken met het registry, waar verwijzingen naar programma's in genoemd staan. De verwijzingen worden niet aangepast als jij een map hernoemt of verplaatst, dat gebeurt enkel gedurende een installatie. Een optie om wel te doen wat jij wil, is het programma eerst de- en dan herinstalleren.

Een opschoning van je harddisk is perfect mogelijk met de optie schijfopruiming van windows of met een progje als System Mechanic en een goede RegCleaner. Mappen in program files waar je de herkomst niet van kent moet je lekker laten staat, om geen corrupte programma's te veroorzaken. Wel is het goed regelmatig te scannen met Spybot of AdAware, om mogelijke spyware mappen van je systeem te verwijderen. Verder is een belangrijke regel: blijf overal vanaf als je niet zeker weet wat het doet, of je draait je systeem in de soep.
 
Ja, zo''n antwoord verwachtte ik al. Vreemd, dat iedereen hier maar genoegen mee neemt. Ik vind het zo tegenstrijdig. Enerzijds, windows kan alles, de klant is koning, je kan het krijgen zo als je het hebben wilt, je kan de mooiste kleurtjes en wat dies meer zij gebruiken, maar simpel een map een andere (voor mij betekenisvollere) naam geven kan niet. Vind ik verschrikkelijk irritant.
 
Geplaatst door Rednalsaw
J....windows kan alles, de klant is koning, je kan het krijgen zo als je het hebben wilt.....
Meen je dat nou?!? Ik denk niet dat er veel mensen op dit forum rondlopen die het met je eens zien hierover....
 
Nee, nee, dat denk ik ook niet, maar ik bedoelde het ''image'' wat MS uitdraagt en waar ''minder zelfnadenkende'' gebruikers het wel min of meer mee eens zullen zijn.

Trouwens, die mappen in PF verplaatsen en van naam veranderen kan wel, maar dan moet je wel een halve expert zijn. Ik heb, in mijn ''onnozelheid'', eens de map verplaatst waar PowerDVD in zat en die was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Toen ben ik met mijn laptop naar de (goede) zaak gegaan waar ik hem heb gekocht en heeft een verkoper de RegistryKeys weer aangepast. Ik heb geprobeerd het te volgen, maar ik raakte al snel het spoor bijster. Maar het kan dus wel ...
 
Ja, het kan inderdaad, maar dan moet je dus alle registry keys die de installatie heeft aangemaakt handmatig wijzigen. Ga dat maar eens doen met een programma als MsOffice of zo.. :p
 
Ok, maar kan je ook de RK s aanpassen als je een map van naam verandert? En zo ja, hoe dan? Vr.gr. Jan
 
Ja, dat werkt op dezelfde manier. Alleen die je wel alle RK's te hernoemen. Een optie is om in de registry te zoeken (ctrl-f) op de oude mapnaam en deze te vervangen door de nieuwe. Echter, dit is zeker niet zonder gevaar, want een fout in de registry kan je hele pc doen vastlopen (worst case)!! Maak daarom altijd een backup van je registry voordat je aan zo'n operatie begint. En dan nog is succes niet verzekerd.
 
Ok, dan hier de (domme) vragen. Hoe zoek ik in de registry en hoe maak ik (eerst) een back-up? Kan dat met systeemherstel?
 
Backup van je register maken:

Open regedit en dan zorg je ervoor dat alles ingeklapt is en dat je alleen nog deze computer ziet. Dan klik je op register en dan register bestand exporteren

Zoeken in het register doe je door ctrl f of via bewerken zoeken
 
Dank je, is gelukt. Maar hoe pas ik nu register aan als ik naam van een map in ProgramFiles heb veranderd.
 
Stel je verandert de naam Spel-1 in Game-1. Je gaat dan in het register zoeken door eerst links in het venster de hele tree dicht te klikken en vervolgens my computer te selecteren. Dan druk je op ctrl-F en typ je Spel-1 in. Het register wordt dan doorzocht en evt gevonden items worden aangegeven. Je kan dan de naam Spel-1 veranderen in Game-1 door rechts te klikken op de sleutel (Spel-1) en te kiezen voor naam wijzigen. Heb je dit gedaan, druk dan op F3 en er wordt naar het volgende item gezocht. Herhaal dit totdat er geen items meer gevonden worden.

Ik wil je wel waarschuwen hiervoor, want als je niet weet hoe het register werkt kun je veel schade toebrengen! Let vooral op veel voorkomende namen; ga bijvoorbeeld geen map hernoemen die 'system' heet en vervolgens alle sleutels in het register die ook system heten hernoemen!! Doe het alleen bij namen die redelijk uniek zijn en waarvan dus makkelijk is te herkennen dat ze bij die map horen.

Tip: zorg er de volgende keer voor dat je bij de installatie al aangeeft hoe de map moet heten. ;)
 
Bedankt voor je reactie, ik snap het. Maar als je schade toebrengt kun je toch de backup terugeztten? Als ik op de backup dubbelklik wordt gevraagd of ik deze aan het register wil toevoegen. Ik neem aan dat dan het eventueel veranderde register wordt overschreven door de back-up? Kun je met systeemherstel ook een verknoeid register weer herstellen? De mappen die ik wou verplaatsen/wijzigen stonden al op mijn HD bij aankoop. Vandaar. Ik heb bv mappen met de namen data en I386, waarvan ik geen flauw idee heb waar ze voor zijn verplaatst van C:\ProgramFiles naar D:\Onbekend. Ik heb nooit enig effect van deze actie gemerkt maar durf ze nog steeds niet voorgoed te wissen.
 
Inderdaad, je kunt je register terugzetten door te dubbelklikken op de backup of door een systeemherstel uit te voeren. De mappen waarover je spreekt zijn vlg mij systeemmappen die je wel nodig hebt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar waarom zou je ze willen wissen, ze staan toch niet in de weg?? Lekker laten staan zou ik zeggen.
 
Tja, noem het een afwijking of zo, maar ik wil graag weten waar alles voor dient en het idee dat er bestanden op mijn HD staan die totaal overbodig zijn staat me tegen. Daar komt nog eens bij dat ik 'op den duur' ruimtegebrek vrees aangezien ik een HD van 20 GB heb. Maar het is een geruststellend idee dat als je fouten in het regsister hebt gemaakt je deze altijd weer kunt herstellen. Dat maakt het gemakkelijker om te gaan experimenteren.
 
Ach, er staan wel meer dingen op mijn schijf die blijkbaar bij windows horen en waar ik ook de exacte betekenis niet van ken. Maar ga er maar vanuit dat als de directorey flink wat ruimte inneemt, hij ook wel ergens goed voor is. En zoniet, dan geeft het ook niet dat ie er staat.
 
Maar als ze bij windows horen, horen ze ook in de map C:\WINDOWS te staan en niet in C:\ProgramFiles, zoals de mappen waar ik het eerder over had.
 
Nee hoor, er staan ook mappen in als Internet Explorer, Windows Media Player en Outlook Express, toch allemaal windows onderdelen. Bij mij dan, ik weet niet wat je inmiddels allemaal verplaatst of hernoemt hebt :D
 
Ja, daar heb je gelijk in. Maar er staan ook nog allemaal bestanden in Documents and Settings, om gek van te worden ...
 
Hoort er allemaal bij , lekker laten staan....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan