Mappen én submappen delen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Methorst

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2005
Ik heb een netwerkje van 3 pc's (2x XP Home en 1x XP prof). Nu wil ik graag van 1 pc een harde schijf delen. Ik heb dit geprobeerd door bij de schijf een vinkje voor delen te zetten, maar ik moet dan ook alle mappen op die schijf delen, en de mappen daarin moet ik ook weer apart delen enz. enz.
Mijn vraag is; is het niet mogelijk om een schijf in zijn geheel, dus met alle mappen en submappen erbij, te delen ?

Normaal gesproken

Als je een schijf deelt zijn ook alle mappen gedeeld.

Tenzij je machtigingen doorgeven uit zet.

Eric.

Aangezien hij het echt niet doet zullen die machtigingen wel uit staan. Hoe zet je die aan?

Rechts klikken

dan naar eigenschappen, beveiliging

en aangeven wie wat mag.

Eric.

Aangezien er ook 2 WinXP Home PC's bij zitten: dat tabblad Beveiliging is in Home alleen te zien in Veilige Modus. Pas als je daarin zit kun je beveiliging voor elke map afzonderlijk instellen. Klik vooraf even op Geavanceerd en zorg dat er een vinkje staat bij Overneembare machtigingen....enz. Anders blijf je bezig.

ik heb ook 2 pc aan elkaar geknoopt met een crosswire
en ik heb gewoon de c schijf met links geselecteerd en dan op eigenschappen en dan delen maar volges mij had je dat al

oh ja de mappen windows en program files kun je niet delen zover ik weet

Ik heb ook een schijf met rechts aangeklikt, eigenschappen en daarna delen aangevinkt maar het werkt toch niet als bij jullie. Als ik nu via een andere computer op de betreffende schijf wil komen op de pc met de naam kantoor ga ik naar netwerklocaties, kies daar c op kantoor, dan kom ik bij Mijn documenten, windows, program files enzo maar als ik dan bijvoorbeeld op ducuments en setting klik en dan op de gebruikersnaam dan geeft hij de foutmelding dat de toegang gewijgerd is. Dit is geheel willekeurig bij sommige mappen wel en bij sommige niet.

anders loop gewoon ff alle mappen na die je wilt delen
t zal niet meer dan 5 min werk zijn

Dear Methorst

Denk je niet dat dat normaal is.

Alleen als je bent aangemeld als administrator kan je in documents and settings bij de accounts van een ander rondsnuffelen.

Dit is dus niet random, maar de normale beveiliging om te voorkomen dat een buitenstaander toegang tot jouw mappen krijgt.

Heus het werkt zoals ik en binary zeggen. Maar een gewone gebruiker kan niet in de accounts van een andere gebruiker of administrator.

Zo eenvoudig is het.

Eric.

Re: Dear Methorst

Geplaatst door Eric_Daleboudt:Alleen als je bent aangemeld als administrator kan je in documents and settings bij de accounts van een ander rondsnuffelen.

Maar dat klopt niet helemaal. Als een gebruiker zijn map onder Documents & Settings als Persoonlijke map heeft ingesteld, dan heeft ook een Administrator geen toegang! Toegegeven, hij kan zich die toegang wel alsnog toeeigenen: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;q308421. Of gewoon je account toevoegen in Beveiliging. Maar standaard krijg je inderdaad de melding dat de toegang is geweigerd, dus inderdaad normaal.

Laatst bewerkt:
Beste Binary

Je heb helemaal gelijk, maar denk je dat TS hier iets aan heeft ??

Dat is voor mensen zoals jij en ik geschneden koek, maar de doorsnee gebruiker zal het denk ik worst zijn.

Ik had hem ook nog kunnen vertellen hoe hij zich als administrator kan aanmelden. Maar dat zal te ingewikkeld voor hem zijn denk ik. Bovendien heb ik geen ervaring met Home. Weet wel dat je alleen administrator in safe mode hebt, maar of je je bij een draaiende machine als administrator kan aanmelden weet ik niet.

Bovendien gebruiken de meesten die zelf installeren administrator niet eens, of het wachtwoord is leeg.

We moeten het de hacker natuurlijk niet te moeilijk maken (sic).

Eric.

@TS: maak een gedeelde map waar je de dingen in zet die je op alle PC's wilt kunnen gebruiken.

Het lijkt me wel degelijk van belang. Het is niet zo dat bovenstaande alleen voor het account Administrator geldt, maar voor elk beheersaccount. Dus ook voor je normale account als dat beheersrechten heeft (eerste account heeft dat standaard). En dat houdt in dat je om toegang te krijgen tot die map, simpelweg je eigen account kunt toevoegen in de lijst op Beveiliging en daar Volledig Beheer invullen. Voor Home moet je daarvoor inderdaad in Veilige Modus opstarten. Het is een heel eenvoudige manier om jezelf rechten te geven in die afgeschermde mappen.

Overigens heb je gelijk dat dit mogelijk te ingewikkeld is, maar dat vind ik altijd maar moeilijk te beoordelen aan de hand van een vraag. En anders hoor ik het wel. Of TS aan het hacken is op zijn eigen netwerkje? Mogelijk, maar dat is ook weer iets waar ik op afstand geen zicht op heb. Zolang het er niet duimendik bovenop ligt krijgt hij het voordeel van de twijfel.

Laatst bewerkt:
Beste Binary

Ik denk dat wij er ongeveer het zelfde over denken.

Alleen had je mijn opmerking over hacken verkeerd begrepen.

Als je NT installeert en je geeft geen wachtwoord op voor administrator, dan kun je in dat account komen door op enter te tikken.

Dus disable ik altijd mijn gast account en zorg ik er voor dat administrator een wachtwoord heeft. Anders lopen ze zo binnen.

Eric.

OK, zo had ik het inderdaad niet begrepen. Maar daar heb je beslist gelijk in, de beveiliging in de gemiddelde PC bestaat eigenlijk helemaal niet. Hoewel ik, als ik de kans krijg, dat wachtwoord van jou ook binnen een paar minuten gekraakt heb met een simpele diskette :) . Maar daar is nou eenmaal weinig aan te doen, een inherent veilig OS bestaat waarschijnlijk niet.

Maar goed, als TS er nog niet uit is, dan horen we het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan