mappen beveiligen in netwerk

• Onderwerp starter Onderwerp starter gdus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gdus

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2009
hallo ik wil een netwerk aanleggen met een externe harde schijf die ik in het netwerk hang
het is de bedoeling dat iedereen hier zijn data op zet en dat de externe schijf door iedereen te bereiken is
op de externe schijf komen dan een aantal mappen te staan waarin alle data wordt gezet
alleen wil ik het zo instellen dat bepaalde mappen met een wachtwoord zijn beveiligd of dat deze op een andere manier niet door iedereen zijn te bereiken
weet iemand hier een oplossing voor ?
alle pc's draaien op xp.

met vriendelijke groet gdus

Hoi,

Normaal (in bijvoorbeeld een bedrijfssituatie) gaat het alsvolgt:

Als mensen 'op hun werk' komen, zetten ze hun computer aan (werkplek) en moeten dan altijd inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Dit is vervolgens gekoppeld aan een map op de server, die alleen voor die gebruiker beschikbaar is.
Binnen de netwerkomgeving kan worden geregeld dat bepaalde gebruikers ook op andere dan de z.g. homedirectory (vandaar dat de schijfletter die wordt gebruikt meestal H: is ....) kunnen komen, bijvoorbeeld bepaalde groepen werknemers of afdelingen.
In de regel beschik je iin de thuissituatie niet over een dergelijk geavanceerde netwerkomgeving.

Bij veel netwerkschijven (veelal met een RJ45, ofwel netwerk- (UTP-)aansluiting) wordt ook software meegeleverd om mappen aan te maken en hieraan toegangsrechten per gebruiker toe te kennen.
Wanneer je een externe harde schijf aanschaft, vraag er dan naar, of deze software bij de harde schijf wordt meegeleverd.

hallo bedankt voor deze verhelderende uitleg
nu rest mij nog 1 vraag is zulke software ook los te krijgen is een gratis versie?

mvg gdus

hallo bedankt voor deze verhelderende uitleg
nu rest mij nog 1 vraag is zulke software ook los te krijgen is een gratis versie?
mvg gdus

Hoi,

Weet ik eigenlijk niet.
Ik heb zelf een netwerkschijf van Freecom (dus met een aansluiting voor een netwerkkabel) en daar zit de software bij.
Niet elk merk werkt met dezelfde software trouwens.
Maar wellicht weet een ander hier of je los software kunt gebruiken en installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan