mappen beveiligen in xp home

Status
Niet open voor verdere reacties.

grandmasterd

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2001
Berichten
51
weet iemand hoe je mappen in xp home edition kunt beveiligen met een wachwoord? en dan voornamelijk gedeelde netwerkmappen. in alle windows versies kan dit maar niet in xp home(wel in prof hoorde ik). misschien dat iemand een truckje weet of een freeware progje weet?

gr.stefan
 
Geplaatst door grandmasterd
weet iemand hoe je mappen in xp home edition kunt beveiligen met een wachwoord? en dan voornamelijk gedeelde netwerkmappen. in alle windows versies kan dit maar niet in xp home(wel in prof hoorde ik). misschien dat iemand een truckje weet of een freeware progje weet?

gr.stefan
Het ligt eraan wat je precies bedoelt.

Bedoel je een wachtwoord op een gedeelde map wanneer je deze vanaf een andere pc benaderd. Ja dan heb je gelijk dit kan in elke Windows versie.

Maar wanneer je bedoelt dat je een map op een pc alleen benaderbaar wilt maken voor een bepaalde persoon. Dan kan dit alleen met Windows NT/2000/XP (pro weet ik zeker, Home dacht het wel). Er zit hier een voorwaarde aan namelijk dat de schijf als NTFS moet staan en niet als FAT.

Ik zit nu achter een windows 98 pc dus kan je niet precies helpen.
Maar ik heb wel de vraag wat je precies bedoelt.
Wil je een map delen en daar een wachtwoord op zetten?
Of wil je een map beveiligen zodat niet iedereen die achter de pc zit in kan?

De groeten,
Mark
 
Heb weer eens lopen dromen en het berichtje niet goed gelezen. Want je hebt het wel over gedeelde mappen.

In winXP pro weet ik wel precies hoe het moet maar onder winXP home weet ik niet zeker of dit kan:
Ga naar start->instellingen->configuratiescherm
Ga naar de gebruikersinstellingen (zet eventueel het configuratiescherm naar de klassieke stand)
Activeer het gast-account en verander het wachtwoord.

Deel de map.
In het venster eigenschappen van de map (zit je in wanneer je de map wilt delen) ga je naar het tabblad security.
Nu weet ik het niet precies maar als het goed is staat er een knop dat je kunt instellen wie er toegang heeft. Waarschijnlijk staat er nu dat iedereen toegang heeft. Verwijder deze en geef aan dat jij als gebruiker/administrator volledig toegang hebt en zorg ook dat de gastgebruiker volledig/alleen lezen toegang heeft.

PS aangezien ik nu achter win98 zit kan ik je het niet precies uitleggen. Ook kan ik het je alleen uitleggen hoe het in WinXP pro zou moeten aangezien ik geen WinXP home heb.

De groeten,
Mark
 
volgens mij werkt het alleen zo in xp professional. heb namelijk bij de eigenschappen van de map geen tabblad beveiliging (alleen tab blad delen). stom want zelfs met 98 kan het wel. hopelijk kan deze beperking omzeilt worden zodat ik wel een wachtwoord erop kan zetten. of dmv van een progje.
 
Staat er misschien op het tabblad delen een knop Permissies? Hiermee kun je bepaalde gebruiks toegang geven en anderen niet.

De groeten,
Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan