Mappen beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankdubbe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2008
Hoe beveilig ik mappen op een externe Harde schijf, draaiend op win 7 tegen kopieeren
Ik leen regelmatig een Hd uit, maar ik wil niet dat ze mijn mappen kunnen kopiereen , verwijderen af aanpassen

Je weet zelf toch ook wel dat dat niet kan!
Waarom leen je immers die HD uit: om de data door een ander te kunnen laten 'gebruiken'.
Als ik een cd of dvd van de bieb 'leen', dan rip ik ze meestal. Daar kan die bibliotheek niks tegen doen, ook als zouden ze nog zo graag willen. Da's dus net zoiets .....
Sterker nog: de inhoud van jou HD is kwetsbaarder dan die dvd's van de bieb ..... en daar doe jij helemaal niks tegen!

Dus op jou 'slimme' vraag is maar één antwoord: niet meer uitlenen

Laatst bewerkt:
Je weet zelf toch ook wel dat dat niet kan!
Waarom leen je immers die HD uit: om de data door een ander te kunnen laten 'gebruiken'.
Als ik een cd of dvd van de bieb 'leen', dan rip ik ze meestal. Daar kan die bibliotheek niks tegen doen, ook als zouden ze nog zo graag willen. Da's dus net zoiets .....
Sterker nog: de inhoud van jou HD is kwetsbaarder dan die dvd's van de bieb ..... en daar doe jij helemaal niks tegen!

Dus op jou 'slimme' vraag is maar één antwoord: niet meer uitlenen

Ik vind dat nu helemaal niet zoeen Stomme vraag hoor ??
Ik heb zelf al tegen gekomen dat ik mappen niet kon verplaasten omdat ik de rechten niet had, helaas weet ik niet hoe dit gebeurde
ik leen regelmatig een muziek Hdtje uit aan vrienden en ik wil niet dat ze wijzigingen, eventueel per ongeluk, kunnen aanbrengen, het gebeurde immers al meer dat ze in plaats van kopie/ Knippen gebruikten en dan ben ik items kwijt

Uitlenen is idd niet echt een geweldig idee tenzij je diegene 100% vertrouwd.
Je kan anders wel kijken of je met encrytiesoftware je data kan beveiligen.
Dit kan met usb sticks ook, dus waarom niet met een externe HD.

Welke versie van Windows 7 heb je? Als je Ultimate hebt kun je bitlocker to go gebruiken

Info

Greetzz,
Timo

Uitlenen is idd niet echt een geweldig idee tenzij je diegene 100% vertrouwd.
Je kan anders wel kijken of je met encrytiesoftware je data kan beveiligen.
Dit kan met usb sticks ook, dus waarom niet met een externe HD.

Welke versie van Windows 7 heb je? Als je Ultimate hebt kun je bitlocker to go gebruiken

Maar dan nog ... iemand aan wie je die schijf uitleent zal dan ook die encryptie moeten weten, anders kan hij/zij er niks mee .....

Wat ik doe bij het uitlenen van een USB-stick:
- ik maak een reservekopie op mijn harde schijf
- als ik hem terugkrijg: formatteren en de backup terugzetten.

Wat ik niet doe (schijf uitlenen):
- maak een image, met bijvoorbeeld DriveImageXML (niet handig, wel veelzijdig en snel).
- formatteer de schijf als je hem terug krijgt.
- zet de image terug.

Laatst bewerkt:
Maar dan nog ... iemand aan wie je die schijf uitleent zal dan ook die encryptie moeten weten, anders kan hij/zij er niks mee .....QUOTE]

Dat is niet van toepassing op zijn vraag.
Met encryptiesoftware bepaal je zelf welke mappen/bestanden wel of niet beveiligd worden.
De rest is normaal toegankelijk.

Hoe beveilig ik mappen op een externe Harde schijf, draaiend op win 7 tegen kopieeren
Ik leen regelmatig een Hd uit, maar ik wil niet dat ze mijn mappen kunnen kopiereen , verwijderen af aanpassen

Beste Jackall, dan heb JIJ de vraag niet goed gelezen.
Het gaat er kennelijk om dat de inhoud van de schijf niet gekopieerd, verwijderd of aangepast kan worden.
En niet 'niet gelezen', dus ook niet middels encryptie (of wat dan ook).
Dus wanneer jij over encryptie begint, heb niet ik, maar jij kennelijk niet begrepen wat wordt gevraagd. Je moet de zaken dus niet omdraaien.
Daar heb ik, maar - belangrijker - daar heeft TS helemaal geen bal aan.

Als iemand zijn schijf 'uitleent', is het lijkt me op zijn minst de bedoeling dat degene aan wie hij is uitgeleend, die schijf kan raadplegen.
Dat brengt bijna automatisch met zich mee dat de te raadplegen inhoud ook te kopiëren is. Vandaar mijn eerdere reactie.
Verwijderen of aanpassen is een ander verhaal, maar daarbij schiet encryptie zijn doel voorbij: de inhoud is zonder de sleutel óók niet meer te raadplegen.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met vanveelen eens: Externe harde schijf uitlenen betekent dat de 'ontvanger' er alles mee kan doen wat hij/zij wil (formatteren, bestanden kopiëren verwijderen etc.). Je kunt wel een paar 'drempels' opwerpen, maar als de 'ontvanger' enigszins kennis heeft van pc's, dan kan alle beveiliging worden gesloopt.

Encrypten beschermt inderdaad niet tegen verwijdering (via formatteren, containerbestand verwijderen etc.), maar als encryptie van (sommige) bestanden/mappen voldoende is en er vertrouwen is dat de 'ontvanger' daar met zijn handen vanaf blijft dan is er (bijv.) ook TrueCrypt als pakket om voor dat doel te gebruiken.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan