Mappen delen met wachtwoord.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hakar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hakar

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Ik maak deel uit van een (bekabeld) netwerk.
Heb zelf 2 pcs op dit netwerk, tevens zijn er 4 andere gebruikers (buren) op aangesloten.
Tot nu toe heb ik iedere keer mappen gedeeld, en weer gesloten om bestanden van de ene naar de andere pc overzetten.

Vraag me af of ik de mappen ook permanent op delen kan laten staan, en dan met een wachtwoord te beveiligen.
Op de ene pc draait Win XP Pro, de andere XP Home.

Verder gebruik ik de standaard firewall van Windows.

Is dit überhaupt mogelijk?
Kan in de hulppaginas van Win niks vinden en ook het zoeken binnen Helpmij leverde me niets op.

XP Home maakt dit wat lastig maar het is niet onmogelijk.

Stel de mappermissies zo in dat "everyone" verwijderd wordt en "anonymous" "deny" krijgt ingesteld. Gebruik op beide pc's dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.
Om permissies op XP Home in te kunnen stellen moet je opstarten in veilige modus.

En belangrijk: schakel het gastaccount uit op beide pc's.

Kom daar dus niet uit.
Heb opgestart in veilige modus met netwerkmogelijkheid.
Daarna de gedeelde map de eigenscgappen geopend en gezocht naar opties om wijzigingen aan te brengen.
heb wat screenshots gemaakt die hopelij duidelijk genoeg zijn.
En waar vind ik een gastaccount?

naamloos1.jpg

naamloos2.jpg

naamloos3.jpg

Iedereen moet je dus verwijderen, anonymous toevoegen en permissie weigeren, en jouw eigen gebruikersnaam toevoegen en volledige permissie geven. Je dient wel een wachtwoord in te stellen voor je accounts.

De gastaccount kun je uitschakelen op de plek waar je je gebruikersaccounts beheert. Hier kun je ook zien of deze in- of uitgeschakeld staat.

door omstandigheden heb ik me er nog niet weer mee bezig kunnen houden.
Zo snel ik weer tijd heb, ga ik het weer proberen.

Ben een 2 uurtjes aan het stoeien geweest.
Kom echter niet verder dan hierboven aangegeven.
Kan wel iedereen verwijderen, echter geen anonymous toevoegen, krijg steeds de melding dat die gebruiker niet kan worden gevonden.
Wat me wel opviel, is dat ik onder eigen naam als beheerder in de gebruikersaccounts sta aangemerkt, en dat gastaccounts is uitgeschakeld.

opstarten in veilige modus komt er dan plots een account Administrator, en eigen account tevoorschijn.
Wat hierboven niet lukte, heb ik zowel onder admin als eigen account geprobeerd.

Op de andere pc met Pro ook aan het stoeien geweest, met het help en ondersteuningssegment van windows, kom daar echter ook niet uit.
kan nergens de optie vinden om machtigingen te sluiten en of toe te voegen.

Op de 1 of andere manier gaat het niet lukken.

Waar het fout gaat geen idee.

Ik maak deel uit van een (bekabeld) netwerk.
Heb zelf 2 pcs op dit netwerk, tevens zijn er 4 andere gebruikers (buren) op aangesloten.
Tot nu toe heb ik iedere keer mappen gedeeld, en weer gesloten om bestanden van de ene naar de andere pc overzetten.

Vraag me af of ik de mappen ook permanent op delen kan laten staan, en dan met een wachtwoord te beveiligen.
Op de ene pc draait Win XP Pro, de andere XP Home.

Verder gebruik ik de standaard firewall van Windows.

Is dit überhaupt mogelijk?
Kan in de hulppaginas van Win niks vinden en ook het zoeken binnen Helpmij leverde me niets op.

waarom wil je iets met een wachtwoord beveiligen?

ik zou een security group aanmaken met al die gebruikers, en alleen diegene toelaten tot die map die er recht op hebben om er in te kijken.

maar windows xp home moet je wss eerst upgraden naar xp professional.

ik weet niet precies hoe dit in een workgroup volstaat.

waarom wil je iets met een wachtwoord beveiligen?

ik zou een security group aanmaken met al die gebruikers, en alleen diegene toelaten tot die map die er recht op hebben om er in te kijken.

maar windows xp home moet je wss eerst upgraden naar xp professional.

ik weet niet precies hoe dit in een workgroup volstaat.

Beveiligen omdat er tussen pc 1 en pc 2 nogal eens wat data moet worden verplaatst.
Er hangen aan het netwerkje een viertal andere buurtbewoners.
Die hoeven deze data echt niet te zien.

Heb het na meerdere pogingen opgegeven, lukt me domweg niet.
Rest dus het toekennen van delen van de mappen, en wanneer klaar zo snel mogelijk weer dicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan