Mappen op usb veranderd in snelkoppelingen en nu verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Waarschijnlijk na een virus zijn de mappen (niet de documenten die apart staan) veranderd in snelkoppelingen. Aanvankelijk dacht ik dat ook de authentieke mappen er nog op stonden, dus verwijderde ik die snelkoppelingen. Maar nu zijn dus alle mappen verdwenen. Als ik een virusscanner laat draaien op de usb dan zie je wel dat de mappen voorbij komen. Hoe kan ik eea toch weer herstellen? Ik heb het geprobeerd met recuva maar veel bestanden kunnen niet geopend worden. Is er een alternatief?

Wat gebeurt indien je de instellingen van de mappen zo anpast, dat alles wordt getoont? Anders weet ik het ook niet.

Ik heb een bijlage toegevoegd met een printscreen van een bestand dat niet meer intact is. Geeft bv slecht 1 kb aan zoals ook veel mappen na Recuva te hebben gedraaid. terwijl het bestand 165 kb moet zijn. Ben nu met pc inspector file recovery bezig maar dat wil ook nog niet goed lukken.

Wat bedoel jij precies met je vraag?

Ik bedoelde dat je in systeembeheer de mappen opties gaat bekijken. Welke virus had je opgelopen? Misschien hebben ze al een herstel uitgezocht...

Hoe doe ik dat? Overigens veel bestanden hebben nu een toevoeging/extensie TMP

Het zal nu ook niet meer veel helpen. Dus welke virus had je opgelopen?

Ok, ik heb op Security.nl de volgende onderwerpen gevonden die lijken op wat je beschrijft, in chronologische volgorde:

https://www.security.nl/artikel/42880/Trojaans_paard_verspreidt_zich_via_snelkoppeling.html
https://www.security.nl/artikel/43096/Microsoft_waarschuwt_voor_RTLO-aanvallen.html
https://www.security.nl/artikel/43984/USB-worm_verspreidt_zich_via_snelkoppeling.html

P.S.N.B: Ik, in ieder geval, ga, zelfs niet op de rag-computer, een Word-document openen van iemand die bevestigd dat er een infectie is. Zelfs over een simpel plaatje denk ik dan nog 3x na...
:rolleyes:

Tja dat weet ik eigenlijk niet welk virus en of ik een virus heb opgelopen. Maar dat nam ik aan omdat ineens die snelkoppelingen op de usb stonden.
Ik heb via de linkjes gescand met die hulpprg's en andere scanprogramma's. Evenals virusscanner. Niets gevonden.
Wel geschrokken natuurlijk.

Maar toch nog een vraagje: ik zie bij het scannen op virussen wel alle mappen langskomen! Dus op de usb moeten ze toch nog met juiste inhoud staan?

Ok, heb je al geprobeerd in Mapopties om Verborgen bestanden en mappen tonen in te schakelen, & dan idem met Beveiligde systeembestanden tonen? In XP zijn er 3, vanaf Vista 2 mogelijkheden.

Ik had nog een recenter bericht daarover op security.nl, maar mijn zoekstring pakt die er vandaag niet uit.

Ja geprobeerd ... geen effect! Ga morgen op het werk nog eens aan de slag. Wel allerlei scans uitgevoerd. Niets, geen bedreigingen, gevonden.
Ik heb wel vanmiddag op een andere pc, stand alone pc, op het werk, diezelfde snelkoppelingsmappen in de prullenbak gezet. Is het wellicht een idee die terug te zetten en dan te kijken of de andere mappen weer te lezen zijn? Of haalt dat sowieso niets uit?

VREEMD, althans voor mij ....Vandaag op het werk op een pc de usb ingelezen en geen enkel probleem Alle mappen staan keurig op een rijtje met alle documenten onbeschadigd! Wel eerst gelijk een back-up gemaakt.
Zojuist thuis gekomen .... en je raadt het al ...... de documenten zijn onleesbaar en alle (gele) mappen op één na zijn verdwenen en de (vanmiddag op het werk nieuw aangemaakte) map is helemaal leeg. Weg alle bestanden. Uiteraard nu niet in paniek, maar het probleem zit dan ergens waar ik geen idee van heb. Misschien driver van usb? Of toch iets op mijn laptop mis? Opnieuw, weer een virus scan uitgevoerd (online) maar niets gevonden.

De back-up usb gebruikt. Aanvankelijk zelfde probleem. Maar zoals eerder geadviseerd heb ik verborgen mappen weergeven aangevinkt en nu is alles wel zichtbaar. Dat lukte gisteren dus niet!
Wat ik wel opmerk is het volgende: Als ik bijvoorbeeld een excel bestand wil openen zie ik een beetje vaag in de rij documenten dezelfde bestandsnaam staan met daarvoor ~$ (Dus bijvoorbeeld in plaats van: mobprod.xls staat er nu ~$mobprod.xls. Die toevoegingen zag ik gisteren ook veel staan. Duid dat misschien ergens op?

Ok, mooi dat je het allemaal terug gevonden hebt. Ik zou wel nog bv. een rootkit-scan doen met een live rescue-cd van Kaspersky, F-secure of Avira, of anders Hitman Pro installeren & die een volledige scan laten doen. Alles wel op een schone computer downloaden, branden (op de laagst beschikbare snelheid), of op (schone vers geformatteerde) usb-stick zetten.

Dat ~$mobprod.xls geeft aan dat je in ieder geval excel zo hebt ingesteld dat er altijd een reservekopie word gemaakt. Kan je nakijken onder Opties. De tilde ~ is bij dit soort bestanden een plaatshouder voor de gebruiker die het bestand gemaakt heeft. Bij andere map/bestandsnamen word het gebruikt om de korte 8.3 naamconventie van lange bestandsnamen te indexeren, bv. de map Program Files word dan PROGRA~1.
Het dollarteken, $, word doorgaans gebruikt ter indicatie dat het om een tijdelijk(e) map/bestand gaat.

Zo, weer helemaal bij. ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan