Mappen VEILIG delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopper

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Ik wil de mijn documenten map van mijn desktop pc zodanig delen dat dit 100% veilig is. Ik heb een firewall erop staan, maar ik wil ook machtigingen aan de mappen toekennen zodat ik alleen vanaf mijn laptop erbij kan komen.

Hoe moet ik hierbij te werk gaan? Ik heb al geprobeerd bij het mapje beveiliging een gebruiker toe te voegen, alleen bij Locaties zie ik alleen mijn Desktop staan en kan ik niet mijn laptop. En dit terwijl ik via de verkenner gewoon mijn laptop zie.

Alvast bedankt!:thumb:

XP home of XP Pro?

Delen op je desktop is niet handig//cq mogelijk. Je desktop is een persoonlijke directory. Het is wellicht verstandiger om een apart gedeelte op je schijf hiervoor te nemen.

Delen voor huisbewoners of internet?

ik denk dat hij met 'desktop' zijn gewone pc bedoelt. En niet het bureablad

of lees ik dat verkeerd?

Geplaatst door Rimsic
ik denk dat hij met 'desktop' zijn gewone pc bedoelt. En niet het bureablad

of lees ik dat verkeerd?

Owh, op die fiets :).

Alsnog de vraag; XP home of Pro?

PC's staan al in netwerk?

Ja bedoelde inderdaad mijn gewone pc :)

Ik gebruik XP Pro op de gewone pc en home op de laptop.

De pc's staan al in het netwerk.

Schakel op beiden PC's de gastaccount uit.

Zorg ervoor dat je rechten gaat toewijzen aan de lokale accounts. Maak dus een kopietje.

Simpel gezegd:

Op de laptop log je in met "piet". Op de desktop met "joost". Voeg dan op de desktop "piet" toe en op de laptop "joost".

Nu kun je HUN rechten toewijzen.

Indien je hetzelfde account gebruikt, meldt dit dan even.

Bedankt! Ga het meteen proberen. Ik laat wel even weten of het gelukt is.:thumb:

Helaas, niet gelukt :( Op de laptop zie ik die map wel staan in het netwerk maar als ik die probeer te openen krijg ik de melding dat ik " mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron" .

Geplaatst door Chopper
Helaas, niet gelukt :( Op de laptop zie ik die map wel staan in het netwerk maar als ik die probeer te openen krijg ik de melding dat ik " mogelijk niet de juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron" .

Heb je de gastaccounts wel uitgezet?
Welke map heb je gedeeld?
Had je de wizard netwerk al gedraaid?

In principe hoef je het gast-account niet uit te schakelen (hoewel het wel veiliger is). Als je dat wel doet, dan moet bij de gedeelde map (tabblad Beveiliging) het account waarmee je toegang probeert te krijgen vermeld staan met voldoende rechten (lezen of Volledig beheer). Of het account Iedereen moet daar staan, maar dan heb je wel minder controle op wie toegang heeft.

Overigens: 100% veilig bestaat niet. Je moet gewoon weten wat je doet, en geen programma's installeren die ongewild contact met internet maken. Een goede firewall helpt daarbij, maar als je steeds op Allow klikt, dan helpt ook de beste firewall niet. Wees dus kritisch: alles dichtspijkeren is ook niet de bedoeling, maar onnodige service uitschakelen is wel aan te raden. Maar enig risiko is er dus altijd.

PS: In Home is het tabblad beveiliging alleen beschikbaar in Veilige Modus. In Pro moet je in Mapopties eerst Eenvoudig delen uitschakelen.

Laatst bewerkt:
Gastaccounts zijn aangezet. En ik wil de complete map "mijn documenten" van mijn normale pc delen. Ook de wizard gedraaid....

Binary, maakt het veel verschil om met machtigingen te werken of gewoon "iedereen" te gebruiken? Dat laatste is natuurlijk een stuk eenvoudiger....

En kritisch op wat toegang krijgt of wat niet ben ik zeker!

Bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst door Chopper
Gastaccounts zijn aangezet. En ik wil de complete map "mijn documenten" van mijn normale pc delen. Ook de wizard gedraaid....

Binary, maakt het veel verschil om met machtigingen te werken of gewoon "iedereen" te gebruiken? Dat laatste is natuurlijk een stuk eenvoudiger....

En kritisch op wat toegang krijgt of wat niet ben ik zeker!

Bedankt voor jullie reacties!

UITgezet zei ik ;).

Mijn Documenten is dus zo'n persoonlijke map waar ik het over had.

Je zou dan C:\Documents and Settings\%username% moeten delen :) of het vinkje "deze map persoonlijk maken" uitvinken.

Sorry, bedoelde ook dat ze uitgezet zijn....

Ga c:\documents..... eens proberen

:o Te vroeg gejuicht......

Heb wel toegang maar kan alleen maar "alleen lezen".

Als ik in de eigenschappen open en in de deel map kijk blijkt dat er daar ook een "share" optie is (en ik had alleen maar de instelling op het tabblad beveiliging gewijzigd). Bij deze share optie stond nog een "iedereen" met alleen lezen toegang. Als ik daar mijn laptop gebruikersnaam aan toevoeg met alle beheer functionaliteiten veranderd er niets aan mijn rechten...

En staat de gastaccount nu wel uit? Op beiden PC's?

En heb je ALLEEN LEZEN rechten op de map met jouw username of op mijn documenten?

XP_PC, ik begrijp niet zo goed waarom je zo zit te hameren op het feit dat het Gast-account uit moet staan. Dat maakt het alleen maar moeilijker, want dan moet de je toegang op account-niveau instellen.
Begrijp me goed, ik ben er voor op die Gast uit te zetten, maar het uitzetten op zich voegt niks toe, integendeel!

Als je share-recht op Lezen staan, dan lijkt het me ook logisch dat je alleen kunt lezen. Zelfs als op NTFS niveau alles op Volledig beheer staat. Van die twee wordt namelijk de meest beperkende toegepast, en dat zijn in dit geval dus de share-rechten (alleen Lezen). Om toegang te krijgen moet je dus de share voor Iedereen op Volledig beheer zetten, en vervolgens de toegang in het Tabblad Beveiliging op NTFS niveau regelen zoals je dat wilt. En in principe kun je daarvoor het account Iedereen gebruiken. Maar als je maar één account hebt dat die gegevens over het netwerk mag benaderen, dan maakt het weinig verschil als je dat op je eigen account doet (of zelfs op groepsniveau). Om het simpel te houden kun je dus of Iedereen of je eigen account rechten geven (en die kun je zo instellen als je wilt).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan