Mappen zo delen dat "alleen lezen" blijft uitgevinkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Vervloet

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2008
In XP heb ik mijn mappen als volgt gedeeld:
1 van deze map een gedeelde netwerkmap maken
2 share name ingevuld
3 netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen
Daarna probeer ik op het "tab algemeen " alleen lezen uit te vinken, na toepassen en OK lukt dit wel, maar bij het heropenen van de map staat het vinkje er opnieuw ? Opnieuw op starten help ook niet? Hoe kan ik dit oplossen zodat het vinkje wegblijft? Zou dit de reden kunnen zijn dat deze map niet toegangkelijk is op sommige andere computers van mijn netwerk?

Hallo,

op zich zou het helemaal niks uit moeten maken of het betreffende vinkje aanstaat, wat wel heel veel uitmaakt is dat de computers zich allemaal in dezelfde werkgroep bevinden.

Dit kan je controleren door het start-menu te openen, met de rechtermuisknop op 'Deze computer' klikken en dan op eigenschappen. Vanaf daar ga je naar het tabje 'Computer naam' en daar staat de naam van de werkgroep(deze staat standaard op 'WERKGROEP').

Als het anders is bij verschillende computers, dan kan je daar veranderen door op 'veranderen' te klikken.

:thumb:

Netwerk= verschillende computernaam, zelfde werkgroepnaam

In mijn netwerk heeft elke computer een unieke computernaam,maar dezelfde Werkgroepnaam. Dit kan dus niet de reden van wel of geen vinkje.Ik vraag me af of het niet te maken heeft met machtigingen?
RV

tjsa, dat was voor mij de enige logische reden, verder weet ik het ook niet meer :o:o

Mappen zo delen dat "alleen lezen" blijft uitgevinkt.

In XP heb ik mijn mappen als volgt gedeeld:
1 van deze map een gedeelde netwerkmap maken
2 share name ingevuld
3 netwerkgebruikers mogen mijn bestanden wijzigen
Daarna probeer ik op het "tab algemeen " alleen lezen uit te vinken, na toepassen en OK lukt dit wel, maar bij het heropenen van de map staat het vinkje er opnieuw ? Opnieuw op starten help ook niet? Hoe kan ik dit oplossen zodat het vinkje wegblijft? Zou dit de reden kunnen zijn dat deze map niet toegangkelijk is op sommige andere computers van mijn netwerk?

Tot op heden is mijn vraag niet opgelost. Hoe helpen jullie mij van dat vinkje af ? Ik moet de documenten op elke computer kunnen wijzigen en dan is" alleen lezen" niet genoeg?

Kan iemand mij van dit vinkje verlossen zodat ik bestanden kan wijzigen?
Met dank bij voorbaat,

Robert Vervloet

Staat "eenvoudig delen" misschien op die pc's ingesteld?

Daarnaast is het belangrijk om te weten of jij met jou account vanaf alle andere computers de bestanden moet kunnen wijzigen. Of moeten andere gebruikers de bestanden kunnen wijzigen. in het laatste geval zul je in een werkgroep situatie voor alle andere accounts een account op jou machine moeten aanmaken. anders vallen ze onder het gast account wat standaard alleen lezen rechten heeft

Of wil je dat iedereen die binnen jou netwerk zit op elke computer bestanden kan wijzigen die je deelt. Zo ja, dan moet je bij de machtigingen kijken of 'iedereen' er tussen staat en of die voldoende rechten heeft.
Dan hoef je trouwens niet op elke computer elke account voor te hebben.

Of wil je dat iedereen die binnen jou netwerk zit op elke computer bestanden kan wijzigen die je deelt. Zo ja, dan moet je bij de machtigingen kijken of 'iedereen' er tussen staat en of die voldoende rechten heeft.
Dan hoef je trouwens niet op elke computer elke account voor te hebben.

Dit is waar maar dan heb je ook totaal geen beveiliging meer op je netwerk. elke willekeurige persoon die toegang tot je netwerk krijgt is dan gemachtigd. hetzij draadloos of bedraad.

Afgezien de vraag of je wil dat iedereen in het bedrijf erbij kan

nu weten wij niet in hoeverre je dus de boel open wil en kan zetten maar de opties zijn er. als je ook de consequenties maar begrijpt.

Jawel Ellasar, maar ze kunnen dan alléén bij de bestanden die je deelt en niet bij de rest.

Aan Crash, Ellasar, petje11,

Ik denk dat mijn documenten juist gedeeld zijn( van deze map een gedeelde netwerkmap maken, share name gegeven,netwerkgebruikers mogen bestanden wijzigen).Ik ben beheerder van de computer. Toch staat op het tab algemeen van de gedeelde map "alleen lezen" aangevinkt.Verwijder ik dat vinkje gevolgd door toepassen OK, dan wordt de wijziging effectief uitgevoerd.Open ik de map opnieuw, dan staat er weer een vinkje bij "alleen lezen".Toch kan ik nu die documenten wijzigen wat de bedoeling is. Dus probleem opgelost; het vinkje staat niet in de weg. Ik begrijp alleen niet waarom het telkens terug komt.
Bedankt voor jullie hulp,

Robert Vervloet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan