Mappenstructuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

bjornbos

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2009
Hallo allemaal,

Stel, ik heb een domeinnaam gekocht:

www.voorbeeld.nl.

Nu heb ik de volgende pagina's:

index
contact
voorbeeld-1
voorbeeld-2
voorbeeld-3

Omdat al die pagina's het een en ander aan java bestandjes bevat heb ik alle pagina's in een aparte map staan, zodat er enigszins een overzicht is. Het ziet er zo uit:

www.voorbeeld.nl.map

index.html
images.map

contact.map
contact.html
images.map
javabestanden.map

voorbeeld-1.map
voorbeeld-1.html
images.map

voorbeeld-2.map
voorbeeld-2.html
images.map

voorbeeld-3.map
voorbeeld-3.html
images.map

Is het nu zo, dat wanneer iemand dit in typt: www.voorbeeld.nl/contact dat diegene dan op de contactpagina komt? Of moet ik toch álles in 1 grote map dumpen?

Een link met informatie over mappenstructuur is ook goed.

Met vriendelijke groeten,

Björn Bos

Hoi Björn,
Is het nu zo, dat wanneer iemand dit intypt: www.voorbeeld.nl/contact dat diegene dan op de contactpagina komt?
Nee, daarmee kom je op de index van die map uit:

index-of-contact.png

Maar zodra je de pagina contact.html in die map hernoemt tot index.html, dan komt je wel meteen op de contactpagina!

Achtergrond: zodra op de server een index.html of index.php o.i.d. in een map staat, wordt daar automatisch naar toe gegaan, als je alleen de naam van de map opgeeft.
Eigenlijk net zoals je bij het alleen intikken van www.voorbeeld.nl ook automatisch doorgeleid wordt naar www.voorbeeld.nl/index.html.

Valstrik: het is uitkijken geblazen als je in alle mappen een index.html hebt staan, want de naam is hetzelfde maar het is een andere pagina. Een vergissing is gauw gemaakt. Dus maak van elke gelukte index-pagina meteen even een reservekopie (bv. met de mapnaam erbij: index-contact.html), dan kan je 'm niet per ongeluk overschrijven!

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Achtergrond: zodra op de server een index.html of index.php o.i.d. in een map staat, wordt daar automatisch naar toe gegaan, als je alleen de naam van de map opgeeft.

Kleine nuance hierop, welk bestand in een dergelijk geval opgeleverd wordt door de server is in te stellen in de configuratie van de server. Bij de standaard configuratie is het in 99% van de gevallen inderdaad index.html of index.php, maar als je de configuratie kan aanpassen kan je daar ook huppeldepup.html of weet-ik-veel-wat.blaat van maken.

Beide hartelijk bedankt. Een duidelijker antwoord had ik niet kunnen krijgen. Ik weet genoeg!

Met vriendelijke groeten,

Björn Bos

goede uitleg ....maar tog nog even een vraagje.,...want ik dacht dat het bij mij ook zou werken, maar helaas.
Ik plaats mijn mappen in me "httpdocs" directory. zoals altijd. Maar als ik daar een map aanmaak met "home" en vervolgens alle bestanden en me index.html erin zet gebeurt er niks!!! De index pagina wordt niet gevonden.

Iemand met raad.Alvast bedankt
caaris

Welk adres gebruik je? Volgensmij moet je als je een map gebruikt een / aan het einde zetten, dus zo:

www.testdomein.nl/map/

En niet zo:

www.testdomein.nl/map

Of krijg je gewoon de default structuur van de map te zien zoals in het plaatje van CSSHunter? Dan kan het zijn dat je server anders ingesteld staat. Je zou bijv kunnen proberen om de file index.htm te noemen, of index.php of zelfs home.htm?

Frats, tanx voor snelle reactie

heb alles geprobeerd nu ook met de / ervoor en achter....
als ik dat alles doe zonder het mapje home, maar gewoon index in de httpdocs directory...met alle submapjes ....werkt alles prima!!

maar zodra ik mapje home maak en index daarinzet krijg ik standaard apache webpagina te zien!!.

... maar zodra ik mapje home maak en index daarin zet krijg ik standaard apache webpagina te zien!!
Ja, maar dat kan misschien kloppen!
  • Als je puur je domeinnaam intikt zonder het mapje "/home" erbij te zetten, dan weet de server niet dat vanaf het beginpunt eerst naar het mapje home gegaan moet worden, om daar automatisch de index.html op te snorren.
  • Want stel dat je 3 mapjes hebt: "home", "holiday" en "help", met in elk daarvan een index.html, dan weet de server niet welke index.html bedoeld wordt. Voor een index.html die niet in de "root" (direct in de httpdocs directory) staat, moet altijd het mapje opgegeven worden.
  • Of gebruik je de opdracht www.jedomeinnaam.nl/home (met of zonder / zou volgens mij niets mogen uitmaken *] ), en komt deze toch niet uit op: www.jedomeinnaam.nl/home/index.html ?
Met vriendelijke groet,
CSShunter

(NB: het "go back" werkt daar niet, omdat helpmij.nl [een beetje zondigend tegen de toegankelijkheidsregels] alle links zonder blikken of blozen in een nieuw venster/tabblad opent ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan