Mapping vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellasar

Meubilair
Lid geworden
10 okt 2000
Berichten
6.117
Ik heb laatst wat digitale plattegronden van een paar panden in handen gekregen en het leek me leuk om daar een map van te maken.

Nu weet ik dat dat niet makkelijk is (ooit met radiant gespeeld voor een CoD mappie)
Nu vroeg ik mij af of er een manier is om een 2D plattegrond in de radiant te laden waarna je de objecten kan opbouwen. Daarnaast zou een aantal handige links om mijn geheugen op te frissen met betrekking tot Map making ook niet vervelend zijn.

(zeker met betrekking op max aantal objecten en ruimtes om de map niet te zwaar te laten worden)
 
Ik weet helaas geen antwoord op je vraag alleen het lijkt me ook leuk om zoiets te doen als jij van plan bent! Ik hou dit topic ff in de gate.
 
Ik typte map making in google en kwam toen hier uit.
Maar dat zul je zelf ook wel gedaan hebben.
 
ik map zo'n 7 jaar nu en heb met verschillende games sp-mappacks/s-mods gemaakt en denk je dus wel te kunnen helpen, (zal hieronder een lijstje geven van wat ik zoal heb gemaakt, helemaal onderaan kan je links naar video's van sommige mappen vinden).

er zijn een paar punten die van belang zijn om je vraag te kunnen beantwoorden;

- met welke game wil je de gebouwen maken, (ivm texturen,npc's(figuren), models, etc).
- en wil je een leuk speelbaar level maken, of enkel een map waarin gebouwen staan?

zoals je wel weet heeft iedere game zo zn eigen editor, maar omdat je al GTKRadiant ervaring hebt kun je je het beste tot 'radiant games' beperken denk ik. en dan heb je een heel aardige keus. zo uit mn hoofd zijn de volgende games met Radi8ant of een radiant versie gemaakt;

Mohaa
Cod1+2
Sof2
Doom3
Quake4

leon

(ben co-admin of een engelstalig sp-mapping forum sp-mods.com, mocht je geinteresseert zijn dan kan je me hier ook vinden voor specifieke mapping vragen, (al gebruik ik de laatste 2 jaar zelf de HL2 editor, ik denk dat ik nog wel wat kan herinneren van mijn radiant tijd en anders kan ik je wel aan goede tut sites helpen.)

Links naar eigen werk;


HL2; 20 sp-maps

http://halflife2.filefront.com/file/HalfLife_2_Leons_SP_Map_Pack;39881
http://halflife2.filefront.com/file/HalfLife_2_Coastline_to_Atmosphere_Single_Player_Mod;67463

Prey 2 sp-maps;

http://www.planetphillip.com/posts/leons-prey-map-1-prey/


COD2 sp-map;

http://callofduty.filefront.com/file/Leons_CoD2SP_Map_1;70667x#1031574


cod sp-mappacks; 6 sp-maps

http://callofduty.filefront.com/file/Leon_CoD_2;35833
http://callofduty.filefront.com/file/LeonCoD1;29622


9 Quake2 sp-maps;

http://www.planetphillip.com/posts/leons-quake-2-maps-quake-2/



sof2 sp-mappacks; 20 sp-maps (those who have Leon in there name, and Mortal Coil)

http://soldieroffortune2.filefront.com/files/Soldier_of_Fortune_2/Maps/Single_Player;2391

webiste;
http://www.leon.triplebit.nl/
(website is still in development)

new Hl2 sp-mod will be released summer 2007;
http://www.stridermountain.com/

WALKTHROUGHS;
http://www.sp-mods.com/C_to_A_manual/
http://www.sp-mods.com/C_to_A_manual_short/


MOVIE:

Leonsof2 sp-map;
http://www.livevideo.com/video/782D24B98D624778BCBF2582AB3294E2/leonsof2-2.aspx?&v=mymedia

LeonCOD2 sp-map;
http://www.livevideo.com/video/55CC64F95DA341BCB06784BAC58250EA/leoncod2-sp-map1.aspx
 
Mijn bedoeling was om een indoor map te bouwen (scheeld je weer luchten en je map is beter leakvrij te maken) en voor Enemy Territory (vanwege het feit dat het een gratis spel is die iedereen kan downloaden) En dus maak ik gebruik van GTKRadiant (svn versie onder linux)
 
dat met luchten beter leakvrij zijn te maken valt wel mee hoor, een leak is een leak, of die nu in een skybox zit of ergens in een indoor, wat dat betrfet is een skybox heel gemakkelijk gemaakt.
maar goed, dat gezegd hebbend, heb even rond ge-googeled en t schijnt dat ET is gemaakt op de Quake 3 editor, maar er zal wel een Radiant versie zijn die er ook mee werkt. als je even voor tutorials googeled dan zal die er een hele hoop van vinden, t is dus niet erg moeilijk om daarmee te mappen.
maar om je begin vraag te beatnwoorden, ik denk niet dat er een tool is die van een 2d werktekening 3d gebouwen kan maken in radiant, of elke andere game editor wat dat betreft. ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval. dus, dat wordt mouwen opstropen en ouderwets mappen, haha

succes ermee
leon
 
Bummer.... tis nogal een groot gebouw :) en ik zal al wat verdiepingen dicht moeten gooien om het aantal brushes/entitys te verkleinen maar ok...

Heb jij zo een vuistregel oid voor een max aantal brushes/entitys en formaat van map wat ongeveer speelbaar is of is dat alleen te zien door vaak te compilen/testen
 
nou, een vuistregel met mappen is inderdaad optimalisatie, op zn engels optimization.
hiermee kun je heel grote mappen toch heel speelbaar houden/ hoge fps.
het optimaliseren van mappen gaat per editor/game verschillend. bij de hammer editor van HL2 moet je portals (kamers zeg maar) maken, je verpakt de map gewoon in hokken en wanneer de speler in 1 van die hokken staat dan wordt enkel dat deel van de map gerendert (gemaakt zeg maar), plus de hokken die grensen aan deze kamer.
met Radiant gaat t iest anders, makkelijker zelfs, want daar hebben ze het portal systhem niet. GTKRadiant werkt enkel met structual en detail brushes (blokken, weet dat jij dit weet maar verklaar t voor de meelezer).
neem bijvoorbeeld jouw gebouw met al die kamers erin, wanneer de speler buiten het gebouw staat dan ziet hij die kamers niet, en hoeven ze dus ook niet gerendert te worden. dus maak je de buitenmuur structual, (hier hoef je niets voor te doen eigenlijk, ieder brush is in eerste instante structual). en alle binnenmuren maar je dan detail, (meen te herinneren dat dit bij Radiant onder de rechtermuisknop zit wanneer je een muur/brush geselecteerd hebt.
vloeren maak je altijd detail, maar vloeren/plfons in een gebouw weer niet, zodat wanneer je op de begane grond staat de engine niet de eerste verdiepings muren hoeft te renderen.

hoop dat dit een beetje duidelijk is, in HL2/Hammer mapping heb je ook detail en structual brushes, maar de grootste winst in fps zit m in het portal systhem.
nog 1 belangrijk punt, een detail brsush veroorzaakt wel leaks. je kan dus nooit een detail brush aan de buitenkant van je map hebben, zodat hij in contact is met de void (=leegte eromheen).

leon
 
Ik ben even aant spelen geweest en maak toch een skybox, je wil toch naar buiten kunnen kijken door de ramen, daarnaast zit er een groot dak terras in het gebouw waarmee je dat probleem dan ook opgelost hebt.

Het gebouw bestaat uit 2 delen dus eerst maar eens deel 1 erin zetten :) (oudbouw/nieuwbouw)
 
ja, zelf bouw ik het liefst van kamer naar kamer zeg maar. en een dakterras, daarvoor hoef je niet een hele skybox te maken hoor, je kan gewoon een 'hokje' om/boven het terras maken, net groot en hoog genoeg dat de speler er niet bij kan en die een skytexture geven.
ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien, misschien wil je een screentje showen wanneer je zo ver bent,

leon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan