marge tweede pagina afwijkend

• Onderwerp starter Onderwerp starter ToS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ToS

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2020
Beste
Ik heb een vraag over marges. Ik stel een sjabloon op met een linkermarge waar er een tekstvak komt met contactgegevens firma. Deze info dient enkel op eerste pagina voor te komen. Ik gebruik hiervoor kop-en voettekst, eerste pagina afwijken. Hierdoor komt er een sectie-einde doorlopend in de tekst, echter, wanneer ik de tekst verder typ naar de tweede blz. blijft de linkermarge zoals op pag. 1, maw, hij wijzigt niet automatisch bij het doortypen naar pag. 2 terwijl ik de marge wel zo instelde.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Normaal gesproken zou het moeten werken, als je de koppeling tussen de twee secties uit hebt gezet. Anders neemt de tweede sectie de instellingen van de eerste sectie over.

Beste

Dank voor uw antwoord. De koppeling staat uit maar bij het verspringen naar de tweede blz. blijft de marge van de eerste behouden.

Kun je het document uploaden? Want ik heb m'n glazen bol net laten vallen :).

Bedoel je zoiets?

Bijlagen

ja maar omgekeerd, pag 1 met een linkermarge van 6 en pag 2 met een linkermarge van 2,3. en als je doortypt van pagina 1 moet pagina 2 automatisch linkermarge verkleinen.

Laatst bewerkt:
Je maakt een denkfout, vrees ik. Je hebt twee soorten secties: secties met een volledige set eigenschappen, en secties die een deel van de eigenschappen beheren. Doorlopende secties, en secties op basis van de eigenschap "Eerste pagina afwijkend" zijn een voorbeeld van de laatste variant, secties met de eigenschap "Sectie op volgende pagina" zijn een voorbeeld van een volledige sectie. Wat bedoel ik daar mee? Een doorlopende sectie kan nooit de eigenschap Marges instellen, omdat je op één pagina nu eenmaal nooit verschillende marges kan hebben. Een marge is een pagina eigenschap. Daarom kun je bij een doorlopende sectie wél het aantal kolommen aanpassen, maar dus níet de marges.

Datzelfde geldt dus óók voor een sectie met het vinkje "Eerste pagina afwijkend" aangevinkt. In die sectie kun je voor de volgpagina's bijvoorbeeld wél de kopteksten aanpassen, maar níet de marges. Is ook logisch, want als je iets verandert aan je lettertype, verandert de tekst op de pagina's óók. Gebruik je een sectie van het type "Volgende pagina", dan heb je 100% zekerheid dat de eerstvolgend tekst wél op een nieuwe pagina begint, en dat de pagina-instellingen dus óók gelden voor de hele pagina. Wat dus niet geldt voor de 'softe' sectie-eindes.
Kortom: als je vanaf pagina twee ándere marges wilt, kun je dat alleen bewerkstelligen met een aparte sectie van het type "volgende pagina".

Bedankt voor je antwoord. Mijn probleem kan ook niet op een andere manier opgelost worden, zonder secties?

Beetje kort door de bocht dat vorige antwoord (weinig tijd op dat moment :)). Wat meer info dus nu. Word documenten bestaan uit objecten, die een bepaalde afhankelijkheid hebben. Elk object heeft eigenschappen die je kan aanpassen. Het hoogste niveau daarbij is het document. Hier vind je bijvoorbeeld eigenschappen als: Titel, Documentnaam, Auteur etc., maar ook: sneltoetsen, macro's en DocVariabelen. Kortom: eigenschappen die op elk moment voor het hele document gelden. Daar vallen dus óók Secties onder, het directe niveau onder Document. Hierin vind je eigenschappen als: Afdrukstand, Papierformaat, Marges etc. Daaronder vind je dan een niveau dat de Paragraafinstellingen bevat: regeluitlijning, regelafstand etc. En het laatste niveau daaronder is het niveau Woord. Dat bevat vooral opmaak, zoals Lettertype, kleur en grootte.

Wat voor jou nu belangrijk is, is dus de plek waarin je de Marges vastlegt, en dat is dus het object Sectie. Vaak merk je niet dat Word dat doet; Als je via het menu op een bepaalde pagina staat, en je verandert in je tekst je marges, dan kun je kiezen voor Heel document, Huidige sectie of Vanaf dit punt. Heb je al secties in je document, dan is Huidige sectie de standaard instelling, maar je kunt dus altijd kiezen voor Heel document of Vanaf dit punt. Een argeloze gebruiker zal dan wel denken: Heel document? Dan is de marge dus óók een documenteigenschap. Nee dus; Word past de instelling dan gewoon toe op alle secties. En Vanaf dit punt? Word maakt een nieuwe Sectie op Volgende Pagina aan, en je werkt dan vanaf dat moment in minstens twee secties. Heb je eerst een selectie gemaakt van tekst, dan zit je al gelijk met drie secties, waarbij alleen de middelste (geselecteerde) sectie dan de nieuwe maatvoering krijgt.

Bij een sectie met een afwijkende eerste pagina, zit je dus nog steeds in de eerste sectie, en niet in de tweede sectie. Enige verschil is dat je de tekst in de kop-en voettekst anders kan inrichten. Vaak zie je dat dit wel handig is bij titelpagina's. Maar marges kun je dus op deze manier níet aanpassen.

Usually, I also faced this type of margins problem, But when it changed to the second page then I set them manually and I don't think that much about the solution to this problem. But today in this thread I have got some tricks that I can try, so thanks. And if it doesn't work then I am happy with my own solution of manually changing the margins. : D

Koptekst gebruiken

Eigenlijk kun je beter het tekstvak met contactgevens (links) naar de koptekst verplaatsen (of de voettekst), maar nog steeds op dezelfde plek neerzetten. Echt waar, dat kan!). Vervolgens maak je i.d.d. de eerste pagina afwijkend (bij Pagina instellingen) en maak je kop- en voetteksten apart voor de eerste pagina en de vervolg pagina's. Vanzelfsprekend zet je in de koptekst van de vervolg pagina's het tekstvak met contact gegevens NIET. Door het tekstvak een tekstomloop (vierkant) te geven en evt. door te trekken over de hele lengte van het document (of er een doorzichtig vierkant zonder rand onder te plaatsen en deze te groeperen en DAARNA een tekstomloop (vierkant) te geven maak je dat je de marges niet hoeft aan te passen.
Je hebt vervolgens niets te maken met sectie eindes, doorlopend of nieuwe pagina. Je tikt gewoon door en mocht de brief doorgaan naar blz. 2, dan wordt de indeling voor de vervolg blz. aangehouden. In het sjabloon, kun je na het instellen van je blz. 2 (formeel: vervolgblz.) blz. 2 verwijderen en het geheel opslaan als een sjabloon van 1 blz.

Nóg fraaier is, dat je met een tekenprogramma (niet Paint) dat kader met contact gegevens maakt met de gewenste invul verloop, doorzichtigheid, schaduwrand enz. Dit exporteer je als PNG en voeg je in Word in (met Invoegen / Afbeelding...). Zo kun je er ook voor zorgen dat het geheel lang genoeg is om het hele beschikbare tekstgebied tegen de linker marge te vullen. Je vervangt je Tekstvak met deze grafic. Dit heeft als verder voordeel dat ontvangers van het Word document niet kunnen gaan zitten prutsen in de contactgegevens, want dat is geen tekst meer, maar een afbeelding.

David

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan