Marges boven aan pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

evdsl

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2004
Hallo,

Ik ben bezig een fax sjabloon te maken en loop tegen het volgende aan. De eerste pagina moet een bovenmarge van 5 cm hebben en de tweede en volgende pagina's 2 cm. Wanneer ik dit bij de pagina instellingen invoer heb ik in het sjabloon 2 pagina's. In dat geval gaat het goed.

Echter: de meeste faxen bestaan uit 1 pagina dus wil ik het standaard sjabloon uit één pagina laten bestaan. Als de fax dan 2 pagina's wordt wil ik de tweede (en volgende pagina's) een andere bovenmarge krijgen. Net zoals bij voetteksten die worden ook vastgehouden op de achtergrond.

Wie weet raad?

Groetjes Erik

Hoi,

Menu: Bestand > Pagina-instelling;
tbld Indeling
Vinkje bij: Eerste pagina afwijkend.
Beeld: Koptekst en Voettekst.

Je kunt nu voor de koptekst een hogere marge 'instellen' door een aantal keren op enter te drukken.
Zonder dat je een tweede pagina hebt aangemaakt kan je je Fax-sjabloon nu opslaan.
Zodra je tekst de eerste pagina overschrijdt, krijgt de volgende pagina 'gewoon' weer de marge van 'een inch'

Teun

Bedankt voor je antwoord, maar ik zoek eigenlijk een oplossing die ik vooraf instel. De kop en voeteksten wil ik zo zuiver mogelijk houden en gebruiken voor de werkelijke kop- en voettekst.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarom ik met de pagina marges, want die zijn ervoor dit ik kan stellen. Eigenlijk is dat ale gelukt, maar dan bestaat het sjabloon uit 2 pagina's. Je wilt natuurlijk nietde gebruiker vertellen dat bij een fax die uit 1 pagina bestaat de 2e pagina moet worden verwijderd (in 90% van de gevallen)

Hoi,

Nu, rustig verder afwachten dan tot je een goede oplossing aangereikt krijgt.
Ik ben benieuwd.....

Maar naar mijn id is dit de enige oplossing, wil je niet - door het instellen van marges - steeds met twee pagina's te maken krijgen.
Bovendien kan je bij mijn oplossing die kop- en of voettekst toch nog voor van alles en nog wat gebruiken?

Dezelfde techniek pas ik ook toe bij een briefsjabloon voor vensterenveloppen:
Op de eerste pagina moet de adressering altijd zo'n vijf cm onder de bovenrand beginnen, maar op de evt. volgende pagina's niet.
Dat is niet met margeinstellingen op te lossen, ánders dan met sectie-einden (volgende pagina) en heb je altijd minimaal twee pagina's in je sjabloon zitten ......

Succes

Ja even afwachten. Mijn gevoel zegt dat het moet kunnen nl. Desnoods met een macro.

Voor het briefsjabloon en adressering gebruik in een tekstvak dat ik in de koptekst zet. ik heb een lijst waarop ik precies kan zien bij welk venster en formaat ik de marge en positie in moet stellen. Dat gaat dus goed.

Met enters kun je nl. problemen krijgen als iemand bij het standaard opmaakprofiel de regel op 1,5 of meer heeft staan. Andere oplossing is natuurlijk om een opmaakprofiel te maken voor koptekst_1 en een voor 2 en ervoor te zorgen dat alle tekst en logo's etc in tekstvakken komen. Maar gevoelsmatig vind ik dit niet logisch.

Als ik wat heb laatik het weten in dit onderwerp.

Marges

Volgens ons moet dit lukken:

1. Maak 2 regels aan in je document
2. Plaats op regel 1 een sectie einde doorlopend
3. Stel de marges voor sectie 1 in
4. Ga naar sectie 2 (regel 2)
5. Stel de marge in voor sectie 2

Ja dat werkt bedankt. Hebben jullie dit ook de website staan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan