master en slave

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik heb in een PC een Quantum HD waar ik een 2e HD van Maxtor bij wil plaatsen. De quantum moet de master worden en de Maxtor de slave. Beiden zitten ze op hetzelfde 'slot'.
Op beiden vind ik niet terug hoe de jumpers moeten zitten. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg hem niet aan de praat. Bij sommige pogingen zie ik in het opstartscherm wel dat beiden worden herkend, maar in deze computer em in partition magic vind ik de maxtor dan toch niet terug.
Op een gegeven moment begon de PC te sputteren. Er kwam zelfs een soort melodietje uit. Kan iemand me helpen?

De quantum zal reeds master zijn, de maxtor moet dus als slave gejumpered worden. Op de site van Maxtor kun je vinden hoe dat moet. Op mijn Maxtor's staat het trouwens op de sticker.

Geplaatst door Tiborv
De quantum zal reeds master zijn, de maxtor moet dus als slave gejumpered worden. Op de site van Maxtor kun je vinden hoe dat moet. Op mijn Maxtor's staat het trouwens op de sticker.

ik zal eens kijken op de site van maxtor. en al die toontjes uit de pc, is dat slecht nieuws? ik ben even gestopt, want ik kreeg hem niet meer aan de praat....

Ik geloof dat ik nu toch een probleem heb. Kan je, door te experimenteren met de plaats van de jumpers, je systeem verpesten?
Ik hebnl. alles tot oude staat teruggebracht, maar hij start niet meer op. Hij schakelt wel in, maar na een minuut hoor ik 2 krte pieptonen en gebeurt er niets meer.....

Geplaatst door gompie1304
Ik geloof dat ik nu toch een probleem heb. Kan je, door te experimenteren met de plaats van de jumpers, je systeem verpesten?
Ik hebnl. alles tot oude staat teruggebracht, maar hij start niet meer op. Hij schakelt wel in, maar na een minuut hoor ik 2 krte pieptonen en gebeurt er niets meer.....
Alle kabels nagelopen/aangedrukt?

Heb je hier nog wat aan?
http://service.maxtor.com/rightnow/images/AC.htm

Geplaatst door crash

Alle kabels nagelopen/aangedrukt?

Heb je hier nog wat aan?
http://service.maxtor.com/rightnow/images/AC.htm

Zou het aan de kabels liggen? Kan best, want ik heb behoorlijk zitten prutsen. Ik moet effe wachten want er ligt nog iemand op die kamer te pitten...

De link heb ik zeker wat aan. Ik zie dat ik waarschijnlijk 2 jumpers nodig heb. Tja, dan blijf je prutsen natuurlijk.

Ik kom in de link het volgende tegen:
cable select
en de afkortingen: CLJ en AC

Kan je me zeggen wat dat betekent?

Je hebt voor je Maxtor maar 1 jumper nodig.
Die andere jumper is voor capaciteit limiet.

CLJ= Cylinder Limitation Jumper
AC= Alternate Capacity

Cable Select
Cable Select (CS) is an alternative - plug and play - method for configuring ATA or ATAPI devices. In this configuration both the master and slave drives utilize the same jumper configuration (that is, both devices are set to Cable Select). The drive's master or slave status will be determined by which connector the drive is attached to on the cable (black connector for master, gray connector for slave). Many ATAPI devices such as CD-ROM and DVD drives, or ATA hard drives from other manufacturers, may come pre-configured as Cable Select. This option should be taken into consideration when installing a new Maxtor ATA with any existing ATAPI or ATA devices that may employ Cable Select as their default setting.
Vergeet die ander link ff en kijk naar dit plaatje;
M_b.gif

Het bovenste rijtje Master/Slave/Cable select, is voor jou van belang.
Het onderste rijtje is met de CLJ jumper setting.

Bron afbeelding/tekst;
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=1193

Geplaatst door crash
Je hebt voor je Maxtor maar 1 jumper nodig.
Die andere jumper is voor capaciteit limiet.

CLJ= Cylinder Limitation Jumper
AC= Alternate Capacity

M_b.gif

Bron afbeelding/tekst;
http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=1193

Bedankt voor je duidelijke aanwijzingen, maar ik kan ze nog niet gebruiken. Ik krijg de PC niet meer aan de praat. Als hij opstart wordt de HD wel aangesproken, maar verder gebeurt er nix. Ook met een opstartdiscette gebeurt er niets.
Mij valt wel op dat er op de PC een lampje zit (oranje), met een slotje erboven. Het lijkt wel of de PC 'op slot' zit. Weet jij, of iemand anders, wat dit kan zijn?

Ik heb nog wat zitten rommelen met kabels, geheugen ed. Ik merk dat het lampje op mijn beeldscherm blijft branden (knippert niet) en dat tijdens het opstarten het discettestation (met opstartdiscette) wordt aangesproken. Daarna valt alles stil en hoor ik 2 piepjes. Het oranje lampje bij het slot (zie vorige post) gaat wel uit....

Die 2 piepjes kunne aangeven dat je geheugen niet goed zit of niet goed is.
Zet deze er eens opnieuw in.

Geplaatst door crash
Die 2 piepjes kunne aangeven dat je geheugen niet goed zit of niet goed is.
Zet deze er eens opnieuw in.

Dat had ik al gedaan, maar leverde niets op. Ook heb ik een andere strip gepakt en die geprobeerd, helaas zonder resultaat.....
Kan het (die 2 piepjes) ook aan iets anders liggen? Ik heb ook al een andere videokaart en een ander discettestation gebruikt.

Kan iets anders wezen, maar dan wil ff weten welk Merk Bios je hebt.

Zijn de slotjes van je geheugen wel schoon?
Soms kan er stof in komen, als je ze eruit gehaald hebt.
Dit kan een slecht contact opleveren.
Ik blaas de slotjes altijd ff uit voordat ik het geheugen terug plaats.

Merk Bios? Dat wordt lastig, want ik krijg in beeld helemaal niets meer te zien. Scherm blijft zwart.
Ik zal de slotjes nog even goed uitblazen, dat had ik niet gedaan. Zal wel na het eten worden, want ik word een beetje geclaimd hier...

Ik heb de boel goed uitgeblazen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb het ook met het geheugen in 1 sleuf geprobeerd, maar ook dat helpt niet. Ik hoor de HD draaien, vervolgens wordt de CDRom aangesproken en als laatste het discettestation. De laatste hoor ik even pruttelen, en dan is het stil, op het gezoem van de HD na.
Hoe kom ik in de bios? Kan ik ook sluiting hebben gemaakt? Maar dan zou niets het toch meer moeten doen?

Je kan eventueel proberen het Bios te resetten.
Dit kan d.m.v. een Cmos clear jumper --> zie handleiding.
Of het moederbord batterij er voor een tijd uithalen.

Let op hiermee worden alle Bios instelling weer op standaard gezet.

Het Bios kan je inkomen met;
DEL, F2, ESC en zo zijn er nog meer varianten.
Dit verschilt nogal.
Het wordt tijdens het opstarten op de meeste pc's aangegeven in het scherm.

Hij doet 't! Ik begrijp er niets van. Ik vertelde je al dat het lampje van mijn beeldscherm steeds brandde en ook niet ging knipperen als de PC uitstond. Ik heb het beeldscherm vanavond even uitgehad (had ik al die dagen niet gedaan) en evenlater weer ingeschakeld. En ja hoor, toen startte hij op. Mogelijk gewoon toeval (als dat bestaat) en heeft het toch met stof te maken, maar goed, Windows start weer op. Bedankt voor je hulp, en als jij weet of het toch met het beeldscherm te maken heeft, hoor ik dat graag van je...

Ik wil nu weer verder met mijn oorspronkelijke plan, nl. het bijplaatsen van een extra HD. Maar dat moet tot morgen wachten want er ligt nu een kleine te slapen. Uiteindelijk zou ik graag alle data op mijn huidige HD klonen op de nieuwe HD en dan de oude eruit halen. Uiteraard zonder Windows opnieuw te hoeven installeren. Kan dat?

Geplaatst door crash
M_b.gif

Bron afbeelding/tekst;

Ik heb inmiddels de aanwijzingen in het plaatje opgevolgd, maar ik krijg de maxtor niet draaiend. Wat me opvalt is dat het ontbtekende pinnetje in mijn schijf op een andere plek zit dan in jouw tekening. Maar goed, ik heb alle plekken geprobeerd, de PC blijft hem niet herkennen. Ook heb ik de Maxtor geschakeld met het andere slot (van de CDdrive), ook dit lukt niet....

Hoe grote hardeschijf gaat het om en in wat voor pc moet ie precies komen?

Geplaatst door crash
Hoe grote hardeschijf gaat het om en in wat voor pc moet ie precies komen?

Het gaat om een Maxtor 20 gig en hij moet in een oude HP (733 Mhz). Daar zit ie (voorlopig, want uiteindelijk moet dit de enige HD worden) naast een Quantum Bigfoot van 3 gig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan