master of slave praatje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Greg Wermuth

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2000
Hallo lotgenoten, ik las op dit forum het volgende over master en slave: primary ide--hd als master
dvd als slave
secundary ide--brander als master

Angezien ik geen dvd heb, heb ik even gekeken hoe het bij my zat: primary Ide--cdrw als master
cdrom als slave
secondary ide--hardisk als master
slave-none
primary ide channel no 80 conductor
cable installed.(dit zijn de gevens die zichtbaar zijn bij het opstarten. Ben toen even teruggegaan naar de winkel omdat het volgens mij in mijn geval niet klopte, maar kreeg te horen dat ze dit altijd zo deden en dat het tegenwoordig niks meer uitmaakte. Ik draai met Windows 98 se, 30 gb, 256 intern en heb mijn computer zojuist in de uitverkoop gekocht. Kloppen mijn instellingen wel of kletsen ze uit hun nek. Bedankt voor de reacties. Greg

Normaal zit je hd op ide1 als master en cd-rom als slave.
Op ide2 cd-rw als master.
Als je beide cd-roms op dezelfde poort zitten kan je niet " on the fly " copiëren.

Groetjes

Je kunt dit zelf simpel wijzigen. Let alleen op met de jumpertjes.

Voorbeeld van jumpers, Let op, Elke HD en CD kunnen andere instellingen hebben.
jumpers.gif

Het praatje van de winkel klopt dus niet (slechte zaak !)
Als je on de fly wilt kopieren moet de data eerst gelezen worden via de kabel (dus data vanaf cd-rom naar moederbord) daarna moet de data over diezelfde kabel terug naar de brander (dus data vanaf het moederbord naar brander) Dit proces van lezen en schrijven via dezelfde kabel kan NIET tegelijkertijd plaats vinden, dus er zal altijd een vertraging plaats vinden en in het slechtste geval dataverlies (mislukte cd)

Verder is het toch aan te raden om je harddisk als master op je primairy IDE als master aan te sluiten, dit kanaal wordt bij het opstarten toch als eerste gelezen wordt en dus iets sneller is bij het opstarten (en we willen toch allemaal zo snel mogelijk)

Volgens Nero is de aanbevolen aansluit methode:

Primairy IDE:
Master------Harddisk 1
Slave--------Cd-rom
Secundairy IDE:
Master------Cd-writer
Slave--------Eventueel ander IDE apparaat.

Hallo, bedankt voor je reactie. Denk ik dat ik bij een goede computerzaak kocht(heb er 2 computers gekocht) blijkt dat achteraf niet zo te zijn. De zaak in kwestie Micro Direct in Houten kwam in talloze testen er toch goed uit, maar ja zo zie je maarweer. Ik zal alles wel om laten zetten. Bedankt nogmaals Greg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan