Master slave DMA settings

Status
Niet open voor verdere reacties.

JWeetje

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2002
Heb pas een NEC 2500 CD-DVD recorder aangeschaft.
Heb ook nog een CD/DVD-speler (LG van Dell). De oude CD-recorder is verwijderd.

Weet iemand hoe ik nu de master en slave settings op beide apparaten moet zetten om het beste resultaat te krijgen?
En hoe zit het met DMA, en waar doe ik dat?

bvd

Slave master instellingen gaan via jumpers die je achterop de speler vindt.

DMA-instellingen kun je via apparaatbeheer van XP activeren, meestal gebeurd dit automatisch.

Oke, maar ...

... dat wist ik natuurlijk wel. (uhum)

Maar hoe moet die settings nu staan?
DVD-writer op master of slave?
CD/DVD-speler op slave of master?
DMA aan of uit?

Ik heb geloof ik ooit in een andere thread (kan 'm effe niet vinden) een antwoord van je gezien dat de NEC o master moet en de speler op slave. Klopt dat?

En DMA?

De handleiding van de NEC laat, in die van mij tenminste wel, duidelijk zien dat de brander heel graag de Master wil zijn. Dit blijkt ook uit het advies dat NEC op hun site geeft.

Nu die DMA nog

Dus de NEC op master en de speler op slave.
Heb ik het goed dat dan de kabel van de mamaplank ook eerst naar de NEC moet en dan naar de speler?

Als ik nu een opstartbare cd/dvd heb moet ik die dan in de NEC leggen of mag dat nog steeds in de speler?

Ik zie onder apparaatbeheer geen vinkje of info voor DMA. Ook niet in W2K. En toen?

Aangezien jij veel verstand hebt van de NEC, heb je misschien nog een tip/link voor de te gebruiken firmware?

Firmware heb ik via logisch denken gevonden www.nec.com

Een bootable CD gaan meestal in de Master. Positie maakt (in tegenstelling tot wat velen denken) niets uit als je Master en Slave correct gejumperd hebt.

In 2000:

App.beheer: IDE/ATAPI controllers > Secundair IDE-kanaal, eigenschappen opvragen, tabblad geavanceerde instellingen.

Wat is nog logisch?

Er zijn hele sites die NEC als niet service gericht beschouwen, die discussies voeren over de juiste firmware omdat NEC's laatste niet goed is, die ook tevergeefs zoeken op de NEC-site naar firmware voor de 2500 (staat er niet).
Maar daar kom ik wel uit.

DMA: opgelost.

Master/slave:
Ik heb een Dell met zgn. 'cable-select' kabels. De Dell manual zegt dat je je apparaten op cable-select moet zetten, dus niet op master of slave, en dat het apparaat aangesloten op de connector op het eind van de kabel master wordt en die op de connector in het midden de slave.
NEC zegt dat de brander master moet worden.
Dus daar moeten bootable cd's in in het vervolg.

Uit jouw opmerking maak ik op dat een 'keiharde' master-slave setting op de apparaten dat cable-select overruled? Of ik gebruik cable select zoals Dell zegt?
Het 1 of het ander.
Gaarne commentaar.

De jumper settings overrulen dat wel, al weet je het nooit met Dell ;) .

Verder moet de writer zoals Tiborv al zei inderdaad op master voor het beste resultaat.

Verder dacht ik dat beide CD/DVD drives gecontrolleerd worden bij boot (master eerst)... Tenminste ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit problemen mee heb gehad.

Opgelost

Beiden bedankt.
Wederom heeft helpmij mij geholpen. Ik zeg het voort.

Voor mij is het opgelost.
Ik zet de jumpers hard, en verbindt de kabels zoals Dell het zegt ook al staan de jumpers niet op cable-select.
DMA controleer ik wel even en zet die aan indien dat nog niet zo is.
Werkt het niet dan horen julie het nog.

Nu nog uitvinden wat de beste firmware versie is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan