Master & Slave HD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

timkoenderink

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2009
Hallo,

ik heb sinds kort een oude hardeschijf terug gevonden.. 10GB niet veel soeps maarja daar draait het nu niet om.

Ik had dus het leuke idee om 2 hd's in mijn pc aan te sluiten! Nu heb ik de IDE kabels geloof ik goed aangesloten;

Zwart IDE Slot op MA (Master)
Grijs IDE Slot op SL (Slave)

En de stroomstekkertjes aangesloten en al, alleen het probleem begint als ik de pc aandoe. Hij zoekt automatisch naar hardeschijfen en vind er 0. Terwijl als ik er 1tje loskoppel en 1tje koppel aan het zwarte IDE slot hij die hd wel vind (werkt bij allebei). Dit vind ik erg vreemd? Moet ik misschien iets instellen in de bios als ik ze allebei aangesloten heb? Want als ik ze allebei aangesloten heb en dan in de bios scan en zoek naar HD's vind die ook niks.. of iets anders?

Alle hulp is welkom. Alvast bij voorbaar dank.

Tim.

P.S; Nou is me al laten vertellen dat ik op de HD misschien een schuifje / knopje moestomzetten naar Slave maar door de oude HD zit dat knopje er niet op.

Laatst bewerkt:
Bijgaand een plaatje voor een IDE-PATA master-slave aansluiting.
Heb je de jumpersetting goed gedaan (master en slave setting)?
Wellicht dat in de bios er een bepaalde optie zit om naar de HD's te zoeken.
Probeer anders ook eens om beide HD's een eigen slot te geven, dus niet beide HD's op één kabel, maar elk zijn eigen kabel. twee masters dus.

Bijlagen

• Master-slave-aansluiting.JPG
    Master-slave-aansluiting.JPG
    33,6 KB · Weergaven: 39
P.S; Nou is me al laten vertellen dat ik op de HD misschien een schuifje / knopje moestomzetten naar Slave maar door de oude HD zit dat knopje er niet op.

Hoi! Zitten er 'rijtjes pinnetjes' op de schijf?! Met het blokje wat r op zit kun je ook master/slave aangeven (jumpersettings), vaak bij de oudere schijven.

tzjek:
jmprset.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi! Zitten er 'rijtjes pinnetjes' op de schijf?! Met het blokje wat r op zit kun je ook master/slave aangeven (jumpersettings), vaak bij de oudere schijven.

tzjek:
Bekijk bijlage 66417

Dat is een beetje kortzichtig om dit plaatje erbij te zetten. Bijna iedere fabrikant gebruikt andere combinaties en zelfs binnen één fabrikant komen verschillen voor (getuige dit plaatje van Maxtor)
jumpers.jpg

Dit plaatje geldt dus alleen voor Maxtor HDD's

Als 'timkoenderink' verteld welk merk/type harddisk hij heeft, kunnen wij hem vertellen hoe de jumpers moeten staan.

hmm, kortzichtig... Was meer bedoeld als voorbeeld, een zoekrichting.

Laten we het dan houden op onvoorzichtig, uit de vraagstelling van de TS lijkt het, dat hij nauwelijks weet wat jumpers zijn, dus een 'voorbeeld' plaatsen zonder te melden dat het slechts een voorbeeld is, is dan toch erg onvoorzichtig.

Dat is een beetje kortzichtig om dit plaatje erbij te zetten. Bijna iedere fabrikant gebruikt andere combinaties en zelfs binnen één fabrikant komen verschillen voor (getuige dit plaatje van Maxtor)
jumpers.jpg

Dit plaatje geldt dus alleen voor Maxtor HDD's

Als 'timkoenderink' verteld welk merk/type harddisk hij heeft, kunnen wij hem vertellen hoe de jumpers moeten staan.

Hai. Alvast bedankt voor al jullie hulp!.

Ik heb even gekeken naar mijn HD:

Western Digital. WD Caviar 102AA 10.2GB HD.

[smallimg]http://img268.imageshack.us/img268/3476/afb000.jpg[/smallimg]

Bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan