'master slave' probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Na aanschaf van mijn nieuwe pc heb ik vorige week een Kingston SDRAM geheugenmodule van 1 Gb uit mijn oude pc bij mijn zus in haar pc geplaatst. Zij heeft een MSI 848P Neo-V moederbord en draait Windows XP. Na het plaatsen startte de computer prima op en het geheugen werd herkend; het was keurig van 0,5 naar 1.5 Gb gegaan. Toen de pc weer dicht geschroefd was en met alle kabels aangesloten op zijn plek stond, startte 'ie echter ineens niet meer door. Bleef hangen in het eerste zwarte scherm (waarin wel keurig de 1,5 gb geheugen werd weergegeven) en daarna verscheen 'hdd error'. Toen de computer weer losgekoppeld, open gemaakt en alle stekkertjes aangeduwd. Toen deed alles het weer goed en heeft mijn zus een week lang blij genoten van de vooruitgang in snelheid. Sinds eergisteren blijft de pc echter weer hangen bij het opstarten en geeft de melding dat de 'master slave' niet kan worden gevonden. Uiteindelijk start hij dan wel door, maar het duurt dus heel lang. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Kan het met het nieuwe geplaatste geheugen te maken hebben? Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?

De platte kabels misschien verwisselt?
Op het eind =Master. tussen is slave.
Kijk ook in het Bios ,hoe het aangegeven wordt.

Of de stekker gaat niet goed,pennetje weggedrukt?

Dank voor je snelle reactie Warander. Dit heeft dus niets met het geheugen te maken? Ik heb geen kabels los gehad, dus kan niet iets verwisseld hebben. Misschien even loshalen en weer opnieuw insteken? En wat moet ik precies bekijken in de bios?

kijk es of de jumpers goed staan? best master op master zetten en slave op slave zetten. als je schijven ook wel goed zitten, kan je ze ook zetten op cable select, dan is zoals warander zegt, de bovenste is master en de middelste is slave.

'k heb je post nog eens goed doorgelezen, en ik denk dat je best eens het bios zou bekijken, en eens zien of de master en slave ook wel herkend worden als master en slave. (daarom zou je wel eerst eens op de hdd zelf kijken wat het serienummer van welke HDD is, want in het bios word er niet mooi "C partitie, zoveel GB" "D partitie, zoveel GB" getoond ^_^

Laatst bewerkt:
Fijn dat jullie zo mee denken! Jumpers? Ik ben eerst maar eens gaan opzoeken wat dit zijn. Ik snap het nu, maar volgens mij kunnen die niet verplaatst zijn als de kabel niet los is geweest. We gaan in ieder geval even in de Bios kijken om te zien of er iets veranderd is. Even voor de duidelijkheid: De master is de hoofdschijf en de slave een evt. 2de schijf? De hoofdschijf is echter gesplitst in een C (met het systeem) en een D (voor documenten) partitie. Maakt dat uit?

Kan dit zich ook spontaan herstellen? De computer startte vanmorgen namelijk normaal op! En hoe ontstaat zo 'n probleem? Toch iets geraakt met inzetten van het geheugen? Of iets dat in het besturingssysteem is gebeurd?

Kan zijn ,dat je de platte op het bord omgeduwd heb.
Even aandrukken.

Master -slave is dan de C.master slave kan ook cd-rom zijn.:thumb:
Kijk maar in Bios, 1e rij.
Zeg eens, welk bios je hebt.:)

Heeft het moduul wel de goeie snelheid? 2100--2700--3200 mhz?

Laatst bewerkt:
deze fout kan dus wel met het werkgeheugen te maken hebben.
Alles wat de pc doet,loopt via het werkgeheugen.
De pc kan nog geen scheet laten of het werkgeheugen heeft er weet van.
dus probeer eens het nieuwe werkgeheugen eruit te halen,en probeer het dan nog eens.

BIOS Eigenschappen (volgens Aïda32)
Verkoper: American Megatrends Inc.
Versie: V5.5 on 07.00T

De geheugenmodule heb ik op allerlei manieren gecontroleerd. Ik heb de gegevens nu niet bij de hand; want de bon van de module heb ik bij mijn zus gelaten. Maar ik heb de module opgezocht op de website van Kingston en gekeken voor welke moederborden hij geschikt was. Daar stond dit moederbord bij. Dan moet het toch goed zijn?! Ik heb desondanks ook nog de eigenschappen van de module vergeleken met de informatie in het boekje van het moederbord en de geïnstalleerde module volgens het Aïda32 hardwarerapport. Ook dat klopte. En op Internet heb ik ook het moederbord nog opgezocht voor extra informatie. Ik ben er vrij zeker van dat het goed is dus. Maar ik zal de informatie nog eens vragen aan mijn zus (ik heb net al gebeld, maar ze was er niet) en hier plaatsen. Hopelijk willen jullie voor de zekerheid dan nog even met mij mee kijken.

Waar ik wel over getwijfeld heb ik of het aantal mhz uit maakt t.o.v. de geheugenmodule die er al in zat Want meerdere waarden zijn geschikt. Moet de waarde precies hetzelfde zijn? Ik weet niet precies welke waarde de oude module heeft. Hoe kan ik dat zien? Eventueel kan ik misschien de oude module vervangen door de andere module uit mijn oude computer? Deze werkte bij mij perfect samen met de nieuwe. Of zegt dat niets?

Overigens loopt de pc op dit moment perfect! En heeft in de eerste week na plaatsen van het geheugen geen problemen gegeven; mijn zus merkte alleen maar heel veel verschil met vroeger in snelheid van functioneren. Hetzelfde wat ik ervoer toen ik de module destijds in mijn PC erbij plaatste. Alleen gisteren en eergisteren deed het probleem zich voor met opstarten. Maar nu niet meer. Als ik nu de geheugenmodule eruit haal zal er dus niets veranderen en weet ik niet of deze de oorzaak is geweest of niet. Maar zou het dan niet structureel zijn, of al veel eerder op hebben getreden?

Laatst bewerkt:
Snelheid is wel van belang,2100 of 2700 of. 3200.
als de andere lager is,gaan de andere die waarde aannemen,dus trager.

ze kan eerst kijken,hoeveel de oude is,is die lager,dan die eruit,en op 1 gig . draaien.

Is jouw PC hetzelfde als die van haar?(die niet thuis is.)

Ik heb hier borden,die ech nie op 2700 draaien.

Maar,we horen het wel.:):D
leuk prentje.

Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er als die nieuwe langzamer gaat draaien? Geeft dat echt fouten, of alleen maar mindere prestaties. Waar vind ik het aantal mhz van de oude module? Aïda geeft het niet.

Volgens mij heb ik een Kingston PC3200 module erin gezet. Is dat niet 400 Mhz? Het precieze typenummer moet ik opzoeken op de bon; die heeft mijn zus zoals ik al zei. In het moederbord boekje (MSI 848P Neo-V) wordt DDR 400 genoemd. Ik neem dus aan dat er 400 mhz in zit. Staat dat op het plakkertje dat op de module zit? Ik heb geprobeerd dat te lezen, maar daarvoor moet de module eruit. Is er op een andere manier achter te komen?

Laatst bewerkt:
3200 - 400 = klok 8.
Dus zou goed moeten zijn.
nu de vraag,wat die andere is.
komt wel,toch?:)

Hoe kom ik daar achter zonder dat ik de module eruit moet halen?

Onze pc's zijn niet hetzelfde. Maar er kan dus wel hetzelfde geheugen in gelukkig. Mijn 2de module (van 0,5 Gb) uit de oude pc is in ieder geval ook 400 mhz heb ik net bekeken. Als de oude van mijn zus langzamer blijkt te zijn kan ik deze dus misschien ervoor in de plaats zetten?

Dat zou kunnen,ja.
Dan draait hij in het zelfe tempo mee.
:) leuk plaatje,heb je Marloes.

Welk plaatje bedoel je? Avatar of handtekening :)? Ook kattenfan?

De computer van mijn zus loopt op dit moment nog steeds als een trein. Zij wil het even afwachten voor we verder op zoek gaan. Maar voor de zekerheid even de gegevens omtrent het geheugen (hoewel ik het voor mijn gevoel goed uitgezocht had voor ik het erbij zette):
  • Het moederbord is: MSI 848P Neo-V
  • Het Aïda32 rapport geeft bij het geheugen (dat er dus al in zat, voor bij plaatsing van het nieuwe) aan: 512 MB (PC3200 DDR SDRAM).
  • Ik heb deze module erbij gezet.
Is dat goed?

het nieuwe geheugen is cl3
als het oude geheugen cl 2.5 is,gaat er iets niet goed.

Ik zal vragen of mijn zus even een computer overview wil maken met Sisoft Sandra. Dan kan ik hopelijk precies zien welke module erin zit en zal ik het nog eens op gaan zoeken. Haar man heeft een prachtig bureau gemaakt voor haar, maar het past allemaal zo precies dat de computer er bijna niet uit te krijgen is. Vandaar: liever niet weer open maken.

Ik ben er weer.terug van weggeweest.nee,heb geen poes.wel een hond,Labrador.
Hoe MOOI heeft hij de kast ingebouwd?
Kan de warmte in de kast goed weg? ruimte opzij,achter open?
Wat betreft het geheugen,zou ik toch maar even in de kast laten kijken.

De computer heeft genoeg ruimte. De warmte kan goed weg en ook de achterkant is open. Maar om 'm eruit te halen moet je de computer wat draaien (vanwege de verwarming, die een stukje verderop ook op die muur zit) en daar is alleen genoeg ruimte voor als je de computer over het plankje dat aan de zijkant van de kast zit heen tilt. Dit klinkt waarschijnlijk erg ingewikkeld, maar 't zit echt goed allemaal. 't Is alleen lastig als de kast eruit moet. Niet helemaal handig; je hebt altijd een sterke man nodig en ik red me graag zo veel mogelijk zelfstandig :).

Zo ik het lees,niet handig,maar ja.

Zou hij ook warme lucht van de verwarming kunnen trekken?als die aan staat?

Hoe word master-slave in de Bios aangegeven?
lees het verhaal nog eens,kom ik weer op die platte stekkers uit.
misschien los geschoten?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan