• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Match tussen twee bestanden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijtje1986

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2008
Ik heb een redelijk specifieke vraag welke ik zelf niet voor elkaar krijg en ook niet kan vinden op internet (misschien is het niet mogelijk?)

Wat ik wil doen is een match maken tussen 2 bestanden waarbij er twee velden worden ingevuld als er een match is. In beide bestanden bevinden zich in kolom A "id-nummers". In bestand 2 bevinden zich ook 2 kolommen (B & C) waarin specifieke informatie staat behorende bij het id nummer (A).

IK wil dus kolom B & C van bestand 2 kopieren naar bestand 1 B & C op ieder rij waar de ID nummers van kolom A bestand 1 & 2 met elkaar overeen komen.

GEzien de grootte van de bestanden is di t handmatig niette doen....

Is dit mogelijk?

Groet.

Ja. Porbeer eens met vertikaal zoek. Makkelijker als je een voorbeeld bestand neerzet.

Beste Marijtje,

Als je werkt met kolommen A, B en C:
Voor kolom B:
Code:
=vertikaal.zoeken(A1;'bestand 2'!$A$1:$C$10000;2;0)
Voor kolom C:
Code:
=vertikaal.zoeken(A1;'bestand 2'!$A$1:$C$10000;3;0)

Zet de formule in de bovenste rij en trek de formule door naar beneden. Als je op rij 2 begint, moet de zoekwaarde A2 zijn ipv A1.

Groeten,
Richard

Ik heb de titel aangepast "Beste" zegt niets over je vraag/probleem.

Beste Marijtje,

Als je werkt met kolommen A, B en C:
Voor kolom B:
Code:
=vertikaal.zoeken(A1;'bestand 2'!$A$1:$C$10000;2;0)
Voor kolom C:
Code:
=vertikaal.zoeken(A1;'bestand 2'!$A$1:$C$10000;3;0)

Zet de formule in de bovenste rij en trek de formule door naar beneden. Als je op rij 2 begint, moet de zoekwaarde A2 zijn ipv A1.

Groeten,
Richard

Hoi Richard,

Aan de code te zien is dit precies wat ik zoek (denk ik althans :) ), echter, het werkt nog niet helemaal. Ik krijg nu "#naam?" te zien in iedere cel.

Code colom B:

Code:
=vertikaal.zoeken(A1;'[Database Producten 2.xlsx]producten-nl'!$A$1:$B$10000;2;0)

Hierbij een simpele grafische weergave van de 2 databases mocht ik daar textueel nog onduidelijk over zijn geweest:

Database Producten 1
A--------B-------C
1000------Code Kolom B------Code Kolom C
1001------Code Kolom B------Etc.
1003------Code Kolom B
1009------Code Kolom B
etc

Database Producten 2
A-------B-------C
1001------Large------plaatje000100100.jpg
1009------Small------plaatje1009000.jpg
etc

Ik wil (had je volgens mij al correct begrepen, maar just 2 be safe) Database Producten kolom B & C naar database producten 1 hebben bij de matchende id's uit kolom A van beide databses.

Hoop dat je me verder kunt helpen.

Groetjes.

Laatst bewerkt:
Blij toe. Wil je de vraag nog op opgelost zetten. Dat kan rechtsonder.
Merçi.

Richard

Blij toe. Wil je de vraag nog op opgelost zetten. Dat kan rechtsonder.
Merçi.

Richard

Nog een laatste vraag hierover, ik heb het nu voor elkaar om alle data te outputten op de pagina. Echter, in 1 kolom staat nu bijvoorbeeld 00444.jpg , 005777.jpg etc. Dit wil ik veranderen naar 00444 en 005777. Echter, wanneer ik zoeken en vervangen doe (.jpg voor niets) dan krijg ik 444 en 5777. Wanneer ik bij zoeken en vervangen in de opties een andere opmaak selecteer (o.a. tekst geprobeerd) dan zegt hij dat alle waarden zijn vervangen, maar er verandert niets. (.jpg staat er dan nog steeds). Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Stel de jpg-namen staan in A, dan werkt de volgende formule in bijvoorbeeld B:
Code:
="0"&DEEL(A1;2;VIND.SPEC(".";A1;1)-2)
Vervolgens B kopiëren, plakken speciaal, waarden. Je kunt daarna de oorspronkelijke kolom verwijderen.

Stel de jpg-namen staan in A, dan werkt de volgende formule in bijvoorbeeld B:
Code:
="0"&DEEL(A1;2;VIND.SPEC(".";A1;1)-2)
Vervolgens B kopiëren, plakken speciaal, waarden. Je kunt daarna de oorspronkelijke kolom verwijderen.

HOi RDG,

dit werkt inderdaad heel erg goed. Alleen soms staan er ook waarden in die er bijvoorbeeld zo uit zien: 8055.jg deze wordt dan omgetoverd naar 0055 en dat is dan weer net niet de bedoeling. Is dit ook te verhelpen?

Groet.

Beste Marijtje1986,

Ik denk dat het handig is als je alle voorkomende gevallen in een bestandje zet en deze upload. Kunnen we in één keer een volledige oplossing bedenken.

Richard

Beste Marijtje1986,

Ik denk dat het handig is als je alle voorkomende gevallen in een bestandje zet en deze upload. Kunnen we in één keer een volledige oplossing bedenken.

Richard

Hoi Rchard,

Bedankt voor je hulp :D, waar kan ik deze het beste uploaden of naartoe mailen? Ik hoop van je te horen.

Groetjes.

isse simpel, als je reageert kun je onder het tekstvak bij 'Oveirge opties' klikken op de knop 'beheer bijlagen'. Klik dan op 'Bladeren' om op jouw pc het bestand te zoeken. Klik dan op uploaden en op de knop 'Sluit dit venster'. Die laatste staat onderaan de lijst met extensies.
Zo voeg je een bijlage toe aan je bericht.

Groeten,
Richard

Richard,

Dank voor je aanvulling, mijn oplossing werkte inderdaad op twee gegeven voorbeelden. Ik wacht nu ook maar even af.

Richard,

Dank voor je aanvulling, mijn oplossing werkte inderdaad op twee gegeven voorbeelden. Ik wacht nu ook maar even af.

Dank allemaal. Het werkte bij mij in zoverre dat het een "0" toevoegde, maar als het eerste cijfer een "niet-0" was dan werd deze vervangen door een 0. Wellicht komt dit omdat ik een andere versie excel gebruik?

In ieder geval is het probleem opgelost met een omleiding. Ik heb alles ge-copy-pasted naar kladblok, daar de vervanging gedaan en dit teruggeplakt naar excel waarin de celeigenschappen op text waren gezet. Dank voor de hulp!

Groetjes.

Je had ook
Code:
=DEEL(A1;1;VIND.SPEC(".";A1;1)-1)
kunnen gebruiken. Alle voorbeelden die je geeft worden juist afgehandeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan