matchen waarde met veldnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

themark

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
beste,

ik heb ene tabel in access gemaakt waar ik het voglende in wil doen.
In tabel1 staan de voglende velden
TAB_ID
APPLICATIENAAM
BLABLAENZOVOORT
team1
team2
team3
etc
In elke van die velden staat een 1, een x of niets.

ook is tabel2 voorzien van de voglende veldn
TAB_ID
TEAMNAAM: --> bevat de waarden team1 of team2 etc etc

Nu wil ik een rapportage van tabel1 maken, maar gebasseerd op de teamnaam die ik aan klik of uit pull down menu haal.
Dus ik selecteer in een rapport de waarde team2 en ik krijg alle records uit tabbel1 die bij dit team horen.

Je hebt in Tabel1 aparte velden gemaakt voor team1, team2 en team? Niet erg handig, want als je een rapport wilt filteren op basis van één team, zul je dus moeilijke trucs uit moeten halen. Wat is de betekenis van de waarden die je bij die teams opslaat?

reden voor cel

De reden dat ik een platte tabel is omdat ik ene oude excel heb moeten importeren,.
Excel kon de totaallijst niet meer aan en vandaag (mede ivm samenwerken) overgezet naar access.

Ik heb screenshots van het database ontwerp toegeloten. (ik krijgt de database niet geupload.)

groet
mark

Bijlagen

Aan de plaatjes zie ik niet zo veel, want dat had je eigenlijk al uitgelegd. Mijn vraag eerder was: Wat is de betekenis van de waarden die je bij die teams opslaat? En daar wacht ik eigenlijk nog op :)

betekenis waarden

In de tabel1 komen in de records van team1 team2 team3 etc de volgende waarden te staanl
x -> afgekeurde applicatie
1 -> aangevraagde applicatie
(blanc) --> niet aangevraagd

In tabel2:
hier staan onder het record teamnaam enkele de namen van de teams zoals in onze organisatie bekend. Het idee van mij was omdeze te matchen met de veldnamen uit tabel1.

Het bestand is een registratie van applicatie eigenschappen met teams die het graag geinstalleerd willen hebben.
Ik had dit graag in een normale database (genormaliseerd) maar het is niet zo 123 over te zetten, vandaag de keuze voor ene platte tabel.

En kun je de getalwaarde varieren zonder problemen? Je gebruikt nu de waarde 1, maar kun je ook voor team1 de waarde 1 gebruiken, voor team2 de waarde 2 en voor team3 de waarde 4?

getalwaardes

In principe niet, de getallen worden n.l. ook gebruikt als optelsom. (in totaal 11 teams gebruiken applicatie blabla)
Als er geen anderen oplossing is dan is het zo maar dat zou de complete administratie omver gooien

De makkelijkste oplossing is dan, vrees ik, drie aparte (identieke) rapporten maken, die je dan opent op basis van de waarde die je in de keuzelijst selecteert. Dus als je Team1 selecteert, wordt rptTeam1 geopend, bij Team2 rapport rptTeam2 etc. Dan hoef je (bijna) niks te programmeren, want die keuzelijst macro kun je met de wizard maken. Althans: je maakt een knop die een rapport opent, en kopieert vervolgens de code naar de gebeurtenis <Na bijwerken> van de keuzelijst. En dan pas je de code ongeveer zo aan:
Code:
Private Sub cboTeam_AfterUpdate()
    Dim stDocName As String
    stDocName = "rpt" & Me.CboTeam
    DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview
End Sub
Hierbij ga ik uit van het volgende:
1. in de keuzelijst cboTeam zitten de namen van de teams (uit Tabel2 dus)
2. Je hebt 3 rapporten: rptTeam1,rptTeam2 en rptTeam3

De code combineert de teamnaam met de toevoeging "rpt", en opent het juiste rapport.

Ik heb het even aandachtig doorgelezen. Echter kom ik dan aan 77 rapporten en 77 querys. En dat is nog maar voor 1 rapportage..
Dan exporteer ik het net zo lief naar excel en ga vandaar uit ene rapportage maken.

Als je nog andere ideeen hebt dan hoor ik het graag,.

groet
mark

Als je geen complete informatie geeft, wordt het erg lastig om zinvolle tips te geven. Je hebt het in eerste instantie over zo'n 3 teams, en dan is deze oplossing nog wel te overwegen. Zodra je meer dan 15 teams hebt, zou ik er op deze manier ook niet aan beginnen, en dan had ik deze opzet uiteraard ook niet voorgesteld. AL zie ik niet hoe je aan 77 queries, komt, want ik heb er geen enkele nodig; ze zitten tenslotte in het rapport als RecordSource, met een ander veldje als filter.

Je kunt nog overwegen om één rapport te maken, en de Rijbron daarvan via VBA samen te stellen op basis van de keuzelijst. Probleem bij rapporten is echter, dat elk tekstveld in een rapport is gekoppeld aan een tabelveld. Als je een ander veld koppelt in de RecordSource, dan klopt het tekstveld niet meer. Je moet dus ook via VBA de tekstvelden goed koppelen. En dat maakt de klus er een behoorlijk stukje lastiger door.

excuus voor dit mistverstand. Ik heb de database iets versimpeld omdat het anders niet overzichtelijk was.
met 3 teams meende ik het helder te kunnen vragne.
Ik zal nog een nachtje slapen over hoe nu verder.

grt
mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan