Materialen per project

Status
Niet open voor verdere reacties.

thagator

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goedemiddag access hulpverleners,

Als beginnend access gebruiker zit ik met het volgende:

Ik heb de volgende tabellen:
Artikelen --> hierin staan 3 kolommen: productomschrijving, Leverancier, Prijs
Projecten --> hierin staan verschillende projecten
Materialen --> in deze tabel zouden de materialen die gebruikt worden per project moeten komen.

Mijn vraag is, hoe krijg ik het voor elkaar om per project de materialen aan te geven. Het is dan wel zo dat er per project verschillende materialen worden gebruikt, en ook het aantal materialen varieert.

Vervolgens wil ik een rapport afdrukken voor de monteur die het project gaat doen. Op dit rapport moet een gedeelte uit de tabel projecten komen, en de materialen die gebruikt worden bij dat project.

Ik ben er al enige uren mee bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen. Het kan zijn dat het heel makkelijk is, maar ik zie het gewoon niet :shocked:

Grtz.
Patrick

Om te beginnen: je legt in je tabel Artikelen ook een Leverancier vast. Houdt dat in dat je voor elk artikel maar één leverancier hebt? Zo ja, prima, zo nee, dan zou ik nog een extra tabel maken waarin je vastlegt welke leverancier welk artikel (voor welke prijs, kortingspercentage, levertijd etc.) levert.
Hetzelfde principe geldt eigenlijk voor je vraag: je hebt een tabel Projecten, en een tabel Artikelen. En je wilt vastleggen welke artikelen (materialen) bij welk project gebruikt worden. In beginsel is die vraag simpel op te lossen: in de tabel Materialen heb je minstens een veld ArtikelID nodig, en een veld ProjectID, plus een veld voor de gebruikte hoeveelheid. En er zijn nog wel een paar velden die je zelf kunt bedenken..
Als je ook nog eens rapporten per monteur wilt kunnen maken, dan zul je die ook aan je tabel Project moeten koppelen. Of, als er meer dan één monteur aan een project kan werken, dan maak je daar ook een koppeltabel voor, waarbij je dus een ProjectID en een MonteurID koppelt.
Al deze tabellen zou ik dan ook nog via het scherm <Relaties> aan elkaar koppelen (met de optie <Referentiéle Integriteit> aangevinkt) om te voorkomen dat je niet-bestaande artikelen, projecten en monteurs aan niet bestaande Materialen koppelt. Want dat mag uiteraard niet.

Bedankt voor de opheldering Octafish, ik ga er vanavond nog mee aan de slag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan