• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix formule geeft #NB als resultaat na updaten gegevens.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietergompie

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2006
Hallo,

Ik gebruik een matrix formule om het hoogste getal uit een bereik te halen.
Dat werkt goed.
Maar helaas niet meer als ik extra gegevens invoer, dan krijg ik als resultaat een #NB terug.

Dit is mijn formule: {=MAX(('L1'!$H$4:$H$800)*('L1'!$B$4:$B$800=Spelers!B14))}

L1 staat voor de pagina waar ik de nieuwe gegevens invoer.

Ik kom er niet aan uit.

Hopelijk jullie wel

Met vriendelijke groet
Piet Konings

Ik zou van je data een tabel maken en formule gebruiken zoals in celF1

Veel plezier

En mocht je niet graag met tabellen werken dan zou ik een Dynamic Range voorstellen

Bekijk bijlage Max-V001.xlsx

Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reactie en de adviezen.

Maar ik zou graag een oplossing voor mijn #NB probleem zien aan de hand van mijn formule.
Dynamic Range ken ik niet.

met Dynamic Range
Bekijk bijlage Max-V002.xlsx

Wat jouw probleem betreft
Die "bijkomende data" zit dat in rij 801?
Dan is het normaal dat het niet werkt omdat je range tot slechts 800 gaat

Of heb je een véél te grote range geselecteerd en vul je daarin in?
Dan is het hoogst waarschijnlijk een typfout in de naam zodanig dat wat in Spelers B14 staat niet voorkomt in L1 B4 tot B800

Of ... ... ...

Inderdaad emields het échte bestand zou beter zijn :)

Voorbeeld

Hierbij een voorbeeld van een deel van het bestand.
Zoals jullie zien ligt het niet aan het bereik, dat loopt tot 800.
Een typfout kan het niet zijn, ik doe copy/paste.

Ook in dit testvoorbeeld krijg ik de #NB melding bij invoeren nieuwe data.

Bekijk bijlage Test_HelpMij.xlsx

Struikelt het mogelijk op de samengevoegde cellen waarin oa "Vaeders Hoefke 1" staat?
Vermijd het samenvoegen van cellen in excel bestanden waar je data uit ranges haalt... zou ik zeggen.
Er is immers sprake van een vorm van discontinuïteit.
Zelfs als dat nu niet de oorzaak blijkt te zijn, vaak loop je later bij uitbreiding mss toch een keer vast.

Laatst bewerkt:
Getest, helpt niet, krijg weer de #NB.
Bij het invoeren van nieuwe data zie ik ook dat het bereik veranderd. Dat stond eerst op 800 en nu nog op 798 of 796.

Maar ik zal de samengevoegde cellen ontkoppelen in het originele bestand !

Ik denk dat ik er achter ben. Voor de lay-out verwijder ik steeds 2 rijen en daardoor veranderd het bereik en dat heeft blijkbaar invloed op de formule.
Als ik de rijen verwijder in een 'kladje' en daarna plaats in het origineel krijg ik geen #NB.
Waarom die verwijderde rijen van invloed zijn op de formule is mij niet duidelijk.

Nooit met de layout knoeien bij zulke zaken....
Kansen op fouten blijft aanwezig. Excel verandert veel zaken automatisch mee, maar nooit 100%...
Dus denk eerst goed na over het ontwerp... nu heb je nog mazzel.. er komt een #NB, maar wat asl er foute data berekend zouden zijn er je had het niet herkend...
Eigenlijk moet je vanwege dat laatste validatie testen met de Excel file / berekeningen doen.....
Tja tis wat extra werk, maar een stuk minder dan met foute data doorgaan.... Das niet erg professioneel....

Je zou natuurlijk ook met een macro kunnen werken, die de formule maakt/schrijft.
Pepaald de laatste regel en verwerkt dit in de formule.
Zet dit achter het blad.

De formule kun je opnemen.
Iedere keer dat je een regel verwijderd of erbij plaatst, past de formule zich aan.

Het is maar een idee.

Test het eens, ik heb het alleen voor kolom M gedaan
Zet in Blad L1 wat onderaan erbij, kijk dan op het andere blad en zie dat de formule in kolom M is aangepast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met een tabel werken of een "dynamic range" mag je zoveel rijen toevoegen en schrappen als je wil het zal altijd werken.
Een macro hievoor maken is er echt over!
Sorry :(

mcs51mc,

Het is maar een idee om te gebruiken.

Met een tabel werken zoals je beschrijft lijkt mij ook makkelijker,
zeker als dat ook automatisch word bijgewerkt.

Hij moet zelf maar beslissen wat te gebruiken.

Voor mij is het duidelijk zo, iedereen bedankt voor het reageren.
Dit topic mag op slot wat mij betreft.

Mooi :thumb:
PS:
KIS= Keep It Simple...
Alles wat je de coherentie in een tabel/ kolom-rij systeem uit balans trekt, daar krijg je later mogelijk de rekening van gepresenteerd...
Excel is best flexibel in het mee veranderen in de formules, maar ergens houdt het op, dus don't push/challenge it.. (tenzij dat je doel is uiteraard..)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan