• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix Formule Telling - Hulp bij formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

PingoExcel

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hi Allen,

Ik probeer een prijsrange te berekenen zodat ik inzicht krijg hoeveel gerechten in een High / medium / low categorie zitten.
De totaaltelling van de 3 kolommen (in geel) High, Medium en Low zou mijns inziens bij gelijk moeten zijn aan het aantal regels in de tabel.
Toch kom ik op meer uit.

Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. Graag hulp.

Ik vraag me ook af of dit eigenlijk de juiste manier is, of zijn er voor deze berekening ook andere mogelijkheden?

ALvast bedankt voor de hulp

Bekijk bijlage TEST MATRIX CATEGORIEN.xlsx

De uitleg bij de formules is wel zeer summier tot afwezig. Wat is low range, medium range en high range?

Wat ik eruit haal is:
maximum prijs < Low range < maximum prijs - 1/3 van het prijsbereik?
maximum prijs - 2/3 van het prijsbereik < Medium range < maximum prijs - 1/3 van het prijsbereik
minimum prijs < high range < maximum - 2/3 van het prijsbereik.

Iets zegt me dat dit omgekeerd moet zijn...

Edit: toegevoegd als bijlage mijn oplossing. Werkt met een MAX(ALS(...)) matrixfunctie en een SOMMEN.ALS. Ik tel het aantal verkochte producten binnen een bepaalde categorie en prijsbereik. Optelsom klopt volgens mij..

Bekijk bijlage TEST MATRIX CATEGORIEN - AC.xlsx

Laatst bewerkt:
De formule in de high range klopt niet. In L141:
Code:
=AANTAL(ALS(($C$5:$C$134=D141)*($I$5:$I$134<=(F141-[COLOR="#FF0000"]G[/COLOR]141/3*2))[COLOR="#FF0000"]*($I$5:$I$134>G141>=H141)[/COLOR];$G$5:$G$134))

De G moet een H zijn en dat laatste rode stuk heb ik er maar helemaal uitgehaald:
Code:
=AANTAL(ALS(($C$5:$C$134=D141)*($I$5:$I$134<=(F141-H141/3*2));$G$5:$G$134))

Dan kom ik op 128, een verschil van 1, zijnde - mijns inziens - de AGF in C6 die niet in de lijst D141 : D153 voorkomt.

In de blauwe kolommen (NOP) een variant met AANTALLEN.ALS.

Bijlagen

eh goede vraag en opmerking.

Ik wil berekenen hoeveel producten er bv in de low range prijscategorie zitten.
Die prijslijn of range in die categorie is dan de hoogste - (verschil hoogste-laagste prijs) * 1/3

bv Wanneer 10 euro het duurste product is en 1 het laaste, dan krijg je verschil 9 * 1/3 =3 Prijs range in de laagste categorie is van alle producten tussen 1-3
Midden is dan 6-3
Hoog alles duurder dan 6

In het voorbeeld heb ik al de hoogste en laagste bedragen gevonden. Die staan in de tabel met kolomhoofd maximum en minimum price

Heb ik het dan verkeerd om gedaan?

respect hoe snel jullie dit doen!

thx

Ik ga puzzelen hoe ik dit volgende keer weer zelf kan doen.

Ik hoor graag nog even wat de correcte oplossing is.

Want volgens mij heb je meer aan de SOM van het aantal verkochte producten per prijsrange, dan aan het AANTAL keren dat een product in een prijsrange valt :)

Laatst bewerkt:
Aantal is eigenlijk wel ok. Hierdoor zien we wat binnen een bepaalde categorie en prijs het meest populair is. Hier kunnen we dan weer de prijzen voor 2017 op aanpassen.

@Alex: los van jouw vraag in de vorige post, een kleine correctie: ik zag toevallig in jouw bestand dat de formules in J141 en L141 niet als matrixformule zijn ingevoerd.

@Pingo: prima, bedenk wel dat dan 60.000 bakjes friet met een omzet van ca. 185.000 euro even zwaar meetellen als 64 rookworsten met een omzet van 90 euro. Maar da's een keuze. Veel succes ermee!

@Marcel: die formules ben ik niet mee bezig geweest... Die stonden al in het bestand, had ze wellicht beter even weg kunnen halen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan