• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

matrix formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Matrixformules, hartstikke mooi, maar wat doet het nou precies?

Ik heb een excel-blad met daarin een aantal lange kolommen met naam en adresgegevens. In deze kolommen komen diverse namen meerdere keren voor, en ik wil het aantal unieke namen weten.

Daarvoor heb ik een nieuwe kolom gemaakt, waarin naam+adresgegevens worden samengevoegd in één cel. (dezelfde naam hoeft immers niet dezelfde persoon te zijn, daarom als extra check ook het adres erbij) Deze kolom heb ik nu benoemd als het bereik “uniek”.

Vervolgens deze formule gebruikt: =SOM(1/AANTAL.ALS(uniek;uniek)) en bevestigd met CTRL+SHIFT+ENTER om een matrixformule te krijgen.

Werkt prima, maar…. waarom een matrixformule? Ik begrijp het princiepe van die formule niet. Wat doet een matrixformule nou eigenlijk anders dan een “normale” formule, en wanneer en waarom moet je een matrix-formule gebruiken?:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan