• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hans04

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2010
Hallo allen,

Ik ben al een tijd aan het proberen om een probleempje op te lossen, maar kom er nog niet uit.
Eigenlijk 2 vragen:
Ik heb een tabel, met daarin een rij codes (kolom E) oplopend gesorteerd, in kolom A worden deze codes door elkaar ingevoerd.
1) De bedoeling is dat in kolom F de waarde van kolom E blijft staan, als deze nog niet is ingevoerd en wordt leeg gemaakt als deze wel is ingevoerd.
2) Kolom A wordt gecontroleerd op dubbele invoer, maar eigenlijk zou deze ook gecontroleerd moeten worden op juiste invoer aan de hand van de waarde in kolom E

Ik heb een voorbeeld bestand bijgevoegd, waarin het onder 2 genoemde controle (nog) niet is doorgevoerd.

Graag zou ik een oplossing voor beide vragen hebben, maar de eerste vraag is op dit moment voor mij het belangrijkste.

Hans

Bijlagen

Hoi Gijs,

Ja, dat is wat ik bedoel.
Waarom zijn een aantal waarden in kolom A gekleurd en nog een keer onderaan vermeld?

Bedankt al vast,
Hans

Iets eenvoudiger.
Code:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN(E2;$A$2:$A$21;0));E2;"")

Harry,

Bedankt voor je oplossing. Ga dat morgen even op het grote bestand uit proberen
Ik was zelf ook al bezig geweest met vergelijken, index etc, maar kreeg steeds foutmeldingen.
Jouw code is wat korter dan die van Gijs. Ze werken allebei.

Bedankt voor het meedenken.
Nu het 2e vraagje nog zien op te lossen.

Groet, Hans

1: Korter maakt niet zoveel uit, het is meer de constructie van.

2: Vermoedelijk zit er een formule bij Voorwaardelijke opmaak: =aantal.als($a$2:$a$22;a2)>1 of iets gelijksoortig.

Harry,

Bedankt voor de uitleg. Zal eens kijken of ik met de voorwaardelijke iets kan.

Vast bedankt en vr.gr.
Hans

Harry,

Nogmaals dank voor de geboden hulp.
Ik had op mijn bestand al een controle op dubbele invoer, blijkt dat ik daar ook al een controle op niet bestaande invoer bij had.
Daarvoor wordt deze formule gebruikt (gegevens worden gecontroleerd met gegevens op een ander blad):
Voor bijv. A12

Code:
=EN(AANTAL.ALS($A$2:$A$254;A12)=1;ISGETAL(VERGELIJKEN(A12;Blad2Code;0)))

Dit werkt prima.

Ga vooralsnog even zo aan de slag, maar ga later wel kijken of ik de NIET ingevoerde gegevens ook kan controleren aan de hand van de lijst die op het andere blad staat.

Vr.gr. Hans

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan