• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrix met constraints oplossen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobAaldijk

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 feb 2009
Ik zoek een oplossing voor een probleem waar ik tot nu toe alleen vrij complexe benaderingen van heb gezien:

Een matrix van willekeurige grootte, met parameters budget (van taken) en maximale inzet (van mensen op die taken). Per taak een taakbudget in dagen en per persoon een maximale inzet in dagen.

Ideaal zou zijn een oplossing die rekening houdt met reeds verdeelde inzet (dus enkele cellen zijn reeds gevuld en moeten worden 'bevroren', zie aangehecht voorbeeld 2).

Ik stel me een functie voor waarbij je de te verdelen range in de matrix selecteert waarna en macro vervolgens iteratief de resterende dagen evenredig verdeeld, met inachtneming van de gegeven constraints.

Wie helpt?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Rob,

Het is natuurlijk mogelijk een VBA-functie te schrijven, maar dat wordt waarschijnlijk best een omvangrijk geheel.
Ook zonder VBA heeft Excel een hulpmiddel in huis: Oplosser.
Dit hulpmiddel lijkt mij bij incidentele berekeningen een snellere (minder kosten/tijd intensieve) oplossing.

Groeten
Thoralf

Ik heb nog even het tweede voorbeeldje uitgewerkt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit het niet

Probleem met de solver is volgens mij dat-ie dan alleen horizontaal of verticaal oplost, maar niet allebei... haal dat helaas ook niet uit je meegestuurd voorbeeld!

Het lukt me wel als ik geen cellen vastzet, zie bijgaand. Doe ik dat wel, wordt het weer lastig...

Bijlagen

Hallo Rob,

Ik vermoed dat je iets niet goed doet. Ik heb nu nogmaals het bestand bijgevoegd, maar nu op sheet 1 de oplosser voor de situatie Beter en op sheet 2 voor de situatie Simpel.
Je moet je wel realiseren dat er wellicht niet altijd een oplossing is als er reeds een aantal uren vaststaan. Dat uit zich dan in het feit dsat de getallen in de som-kolommen geen gehele getallen zijn.

Groeten
Thoralf

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan