Ik ben bezig met een overzicht te maken uit een ander blad.
Zal proberen het probleem duidelijk te omschrijven met het doel wat ik wil. Ik denk dat de oplossing een matrixformule is maar ik ben al een middag aan het lezen en ik weet niet hoe ik deze formule moet opzetten. Ik heb nog nooit eerder een matrixformule geschreven...
Blad 1:
Dit bestaat uit een Groep met een variabel aantal onderdelen met momenteel een maximum van 3 (in het voorbeeld dan....)
De onderdelen worden automatisch opvolgend genummerd beginnend bij 1.
Stel dat onderdeel 2 van 3 vervalt en de teksten worden daar gewist dan verandert 3 automatisch in 2 en omgekeerd.
In het 'echte' bestand komen ook meerdere groepen (benoemde bereiken).
Elk onderdeel bestaat uit 1 of meerdere taken. Deze taken worden opvolgend genummerd startend bij 1 en afhankelijk van of hier kosten (€) aan hangen. Als er wel een taak is (omschrijving) maar geen kosten dan wordt deze niet genummerd. Stel dat hij opeens wel kosten krijgt dan hernummerd de lijst. Dit werkt allemaal....:thumb:
Alle onderdelen en taken bevinden zich binnen een benoemd bereik (in het voorbeeld "TEST").
Op Blad 2:
Hier wil ik een overzicht maken welke 'gevuld' wordt door Blad 1.
Omdat ik hier geen lege regels wil tussen de onderdelen maak ik gebruik van verticaal zoeken in blad 1 (anders zou ik gewoon met 'vaste' koppelingen kunnen werken).
Ik zoek bv naar nummer 1 en vervolgens worden alle gegevens uit die rij opgehaald. Als er geen gegevens staan wordt er ook niets getoond. Stel dat ik onderdeel 1, 2 en 3 heb dan komen deze netjes op het overzicht. Als ik nu 2 'leeg' maak schuift in het overzicht ook de gegevens uit 3 (wat dus 2 wordt) netjes onder 1 (Binnen een vast overzicht wat onderdeelrijen betreft).
Voor een verzochte uitbreiding willen ze nu in het overzicht ook de gegevens van de taken kunnen zien.
Hiervoor zal er echter op basis van kolom 1 een selectie moeten worden gemaakt en blijft de voorwaarde dat lege, ongenummerde taken niet meekomen. Ook kan de gebruiker taken zelf toevoegen (regels) binnen een onderdeel dus ik weet van te voren niet de grote van een onderdeel.
In het overzicht moet dus op basis van het onderdeelnummer en de aanwezigheid van een taaknummer dat taaknummer worden getoond. Vervolgens moet de bijbehorende taakomschrijving en kosten worden getoond. D.m.v. een macro zal hier t.z.t. dan ook taakregels moeten worden toegevoegd om het aantal taken van Blad 1 te kunnen volgen, maar dat terzijde.
In het voorbeeldbestand heb ik het 'overzicht' even op blad 1 laten staan. D.m.v. het benoemde bereik lukt het mij met zoeken al wel de juiste omschrijving bij het taaknummer te krijgen maar deze kijkt niet naar het onderdeelnummer.
In de formule kan ik niet gebruik maken van kolomverwijzingen (b.v. C14:C18) want ik weet van te voren niet wat het bereik zal zijn. Maar met VERSCHUIVING lukt het me wel om in de juiste kolom te zoeken.
Dus na een lang verhaal.....:
Wie kan mij op weg helpen met een matrixformule die onder een genummerd onderdeel eerst het (variabele) taaknummer toont op basis van het bijbehorende (variabele) onderdeelnummer.
En daarna de juiste omschrijving (en prijs) op basis van onderdeelnummer en taaknummer.
Het toevoegen van (nog) een hulpkolom waar ik kolom 1 en 2 samenvoeg wil ik voorkomen, daar staan er al genoeg van verborgen in het totale bestand.Bekijk bijlage Map1.xlsx
Ik heb al elk taaknummer voorzien van een cel waarin ook het onderdeelnummer staat (als dat makkelijker werkt).
Als het zonder dit (tijdelijke) onderdeelnummer kan zou dat helemaal geweldig zijn.
Anders wordt dit extra onderdeelnummer in het echte bestand gewoon wit gezet.
Zal proberen het probleem duidelijk te omschrijven met het doel wat ik wil. Ik denk dat de oplossing een matrixformule is maar ik ben al een middag aan het lezen en ik weet niet hoe ik deze formule moet opzetten. Ik heb nog nooit eerder een matrixformule geschreven...

Blad 1:
Dit bestaat uit een Groep met een variabel aantal onderdelen met momenteel een maximum van 3 (in het voorbeeld dan....)
De onderdelen worden automatisch opvolgend genummerd beginnend bij 1.
Stel dat onderdeel 2 van 3 vervalt en de teksten worden daar gewist dan verandert 3 automatisch in 2 en omgekeerd.
In het 'echte' bestand komen ook meerdere groepen (benoemde bereiken).
Elk onderdeel bestaat uit 1 of meerdere taken. Deze taken worden opvolgend genummerd startend bij 1 en afhankelijk van of hier kosten (€) aan hangen. Als er wel een taak is (omschrijving) maar geen kosten dan wordt deze niet genummerd. Stel dat hij opeens wel kosten krijgt dan hernummerd de lijst. Dit werkt allemaal....:thumb:
Alle onderdelen en taken bevinden zich binnen een benoemd bereik (in het voorbeeld "TEST").
Op Blad 2:
Hier wil ik een overzicht maken welke 'gevuld' wordt door Blad 1.
Omdat ik hier geen lege regels wil tussen de onderdelen maak ik gebruik van verticaal zoeken in blad 1 (anders zou ik gewoon met 'vaste' koppelingen kunnen werken).
Ik zoek bv naar nummer 1 en vervolgens worden alle gegevens uit die rij opgehaald. Als er geen gegevens staan wordt er ook niets getoond. Stel dat ik onderdeel 1, 2 en 3 heb dan komen deze netjes op het overzicht. Als ik nu 2 'leeg' maak schuift in het overzicht ook de gegevens uit 3 (wat dus 2 wordt) netjes onder 1 (Binnen een vast overzicht wat onderdeelrijen betreft).
Voor een verzochte uitbreiding willen ze nu in het overzicht ook de gegevens van de taken kunnen zien.
Hiervoor zal er echter op basis van kolom 1 een selectie moeten worden gemaakt en blijft de voorwaarde dat lege, ongenummerde taken niet meekomen. Ook kan de gebruiker taken zelf toevoegen (regels) binnen een onderdeel dus ik weet van te voren niet de grote van een onderdeel.
In het overzicht moet dus op basis van het onderdeelnummer en de aanwezigheid van een taaknummer dat taaknummer worden getoond. Vervolgens moet de bijbehorende taakomschrijving en kosten worden getoond. D.m.v. een macro zal hier t.z.t. dan ook taakregels moeten worden toegevoegd om het aantal taken van Blad 1 te kunnen volgen, maar dat terzijde.
In het voorbeeldbestand heb ik het 'overzicht' even op blad 1 laten staan. D.m.v. het benoemde bereik lukt het mij met zoeken al wel de juiste omschrijving bij het taaknummer te krijgen maar deze kijkt niet naar het onderdeelnummer.
In de formule kan ik niet gebruik maken van kolomverwijzingen (b.v. C14:C18) want ik weet van te voren niet wat het bereik zal zijn. Maar met VERSCHUIVING lukt het me wel om in de juiste kolom te zoeken.
Dus na een lang verhaal.....:
Wie kan mij op weg helpen met een matrixformule die onder een genummerd onderdeel eerst het (variabele) taaknummer toont op basis van het bijbehorende (variabele) onderdeelnummer.
En daarna de juiste omschrijving (en prijs) op basis van onderdeelnummer en taaknummer.
Het toevoegen van (nog) een hulpkolom waar ik kolom 1 en 2 samenvoeg wil ik voorkomen, daar staan er al genoeg van verborgen in het totale bestand.Bekijk bijlage Map1.xlsx
Ik heb al elk taaknummer voorzien van een cel waarin ook het onderdeelnummer staat (als dat makkelijker werkt).
Als het zonder dit (tijdelijke) onderdeelnummer kan zou dat helemaal geweldig zijn.
Anders wordt dit extra onderdeelnummer in het echte bestand gewoon wit gezet.
Laatst bewerkt: