• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrixformule o.b.v. gefilterde gegevens?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yoyo95

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
41
Beste mensen,

is het mogelijk om in Blad1 een filter toe te passen, en in de formules in Blad2 (die samenhangen met Blad1) alleen de gefilterde gegevens mee te nemen?

Ik ben namelijk bezig de resultaten van een enquete m.b.v. Excel te verwerken. Ik heb alle resultaten ingevoerd in Resultaten!, en er vervolgens een filter op gezet, zodat (bijvoorbeeld) alleen de mannelijke deelnemers aan de enquïete getoond worden, of alleen degenen die bij vraag 1 antwoord A hebben aangekruist, enfin, het principe lijkt me duidelijk.

Nu heb ik in diezelfde werkmap ook nog een andere sheet, Stats!, met een aantal formules, die van de gegevens uit Resultaten! de aantallen berekent (aantal mensen dat bij vraag 1 antwoord A heeft aangekruist), gemiddeldes en allerlei andere leuke c.q. nuttige statistiekjes en percentages uitrekent.

Is het mogelijk, en zo ja: hoe, om Stats! mee te laten veranderen met een veranderend filter in Resultaten! ?

Mvg
 
Volgens mij kan je met een draaitabel precies bereiken wat jij wilt.

En anders zul je volgens mij moeten werken met een formule met hierin subtotaal() of VBA.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie. Ik zal van de week als ik tijd heb eens even gaan spelen met je gegeven opties. Heb net al even naar de draaitabel gekeken, maar dat is vrij ingewikkeld; dat uit te pluizen lijkt me iets voor als ik wat meer tijd over heb.

Schiet me trouwens net nog iets te binnen; kun je gefilterde gegevens van een lijst ook automatisch laten kopiëren naar een ander blad, waardoor je wel weer met matrixformules kunt werken?
 
Kijk eens naar het geavanceerd filter (in excel 2007 onder de tab gegevens).

Ik heb trouwens niet gezegd dat het niet direct met (matrix)formules kan, maar het zal geen appeltje-eitje formule worden. De meeste matrix formules zijn niet zo simpel, ik kan me voorstellen dat zo een formule voor veel mensen te moeilijk wordt.

De basis van een draaitabel is echt niet zo moeilijk, gewoon een beetje proberen en kijken wat het resultaat is. Dit lijkt mij toch echt simpeler dan een moeilijke (matrix)formule.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan