• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Goedemiddag,

Zie bijlage

Hoe kom ik aan het getal 1 in de matrix aan de rechterkant ?

mvg
John

Bijlagen

Niet als matrixformule inbrengen..
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel3[Soort]=[Fruit])*(Tabel3[Land]=[Land])*(Tabel3[#Kopteksten]=Tabel3[[#Kopteksten];[Di]])*(Tabel3>3))

Ik kom op deze
Code:
=SOMPRODUCT((Tabel3[Soort]=[Fruit])*(Tabel3[Land]=[Land])*(Tabel3[#Kopteksten]=[Dag])*(Tabel3>3))
ook gewone formule

Klopt,

Ik heb per ongeluk D1 aangetikt ipv I2.

Excel-goeroes,
Bedankt voor snelle reactie

Wat als ik het probleem iets uitbreid:
Naast appel, wil ik bijv. ook appelflap invoeren.
Bij kolom fruit wil ik dan filteren op alle regels waarin het woord appel voorkomt, dus appel en appelflap
Daarnaast staan in mijn eigenlijke probleem onder de kolommen Ma Di en Wo geen getallen maar woorden, waarbij sommige woorden afhankelijk van bepaalde voorwaarden voorafgegaan wordt door een '>' teken. Dus meeste cellen onder Ma bevatten het woord "tosti", en sommige het woord ">tosti".
Wat ik wil is naast de eerder genoemde voorwaarden als soorten die 'appel' bevat, komend uit Duitsland, die op de keus gemaakt onder Dag de aantallen met '>' in de celwaarden heeft.

hoop dat verhaal zo nog duidelijk is .... :)

mvg
John

Zonder nieuw voorbeeldbestandje geen garantie.
Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(VIND.SPEC([Fruit];Tabel3[Soort]);0))*(Tabel3[Land]=[Land])*(Tabel3[#Kopteksten]=[Dag])*(Tabel3>3))

Hallo HSV,

In bijlage een nieuw voorbeeldbestandje (uiteraard volstrekt nutteloos informatie, maar het gaat om het principe)
Bestand heet nog matrixformule, maar inmiddels begrepen dat het geen matrixformule moet zijn ... :)

Vraag staat in cel G14
mvg
John

Bijlagen

Test het maar eens in I11.
Code:
=SOMPRODUCT((ALS.FOUT(VIND.SPEC(tblKeuze[[#Deze rij];[Soort (bevat)]];tblOverzicht[Soort]);0))*(tblOverzicht[Land]=tblKeuze[[#Deze rij];[Land]])*(tblOverzicht[#Kopteksten]=tblKeuze[[#Deze rij];[Dag]])*(tblOverzicht=">Tosti"))

ik krijg met deze formule elke keer 0 als uitkomst, welke waarde voor dag en land ik ook invul
Bij Ma zou er bijv. 2 uit moeten komen

Je zocht toch een matrixformule?

ok, dus afsluiten met ctrl-shift-enter?
nu werkt het !!!
super, thanks

mvg
John

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan