Maximale grote van een hardeschrijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

radicalgamer

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2010
Hoi,

Ik had laatst al een topic over een inmiddels overleden 1 TB schrijf, nu wil ik een 2 tb schrijf halen, als alles goed gaat komt er over een paar weken nog eentje van 2 tb.

Ik heb dan dus 2 X 2 TB, mijn vraag: ik lees elke keer dat Windows maar iets van 2 ,2 TB ondersteunt vanwege de 32 Bit adressering (:confused::shocked::oO.o), zal mischien heel droog klinken, maar kan een 64 Bit pc dan meer aan of gaat het hier niet daarom?

Ook nog: kan Windows 7 Home Premium x64 wél meer dan 2 TB aan?
Bijvoorbeeld een Spanned Volume over 2 x 2 TB schrijven van intotaal dan 4 TB?
(Ik weet het, Spanned volume is onveilig, maar wil eerst even weten waar de limiet in dit ligt.)

Met vriendelijke groet,

Radical Gamer

Veel zal afhangen van je moederbord (BIOS).
Zo had ik de laatste de ervaring dat het toevoegen van een 2 gb sata schijf een enorme vertraging bij opstarten opleverde.
Verving ik de schijf door een sata van 1gb, dan totaal gen probleem.
Stak ik die 2 gb schijf in een exterene behuizing dan was er prinma mee te werken.
Maar het inlezen bij opstartengaf dus problemen.

Ik denk dat je over dergelijke zaken de documentatie van je mb moet naslaan.

Oke, ik zal even kijken.
(Moet wel zeggen dat sinds die brakke 1 TB erin zit mijn bios idd er een minuut over doet waar het eerst enkele seconden was...)
Het is wel een moderne pc, maar zal zo even posten wat ik gevonden heb over het mobo.

De huidige bios kan slechts schijven tot 2TB aan, maar in deze combinatie kan die 2TB schijf normaal gesproken niet als bootschijf worden gebruikt. Dat deze het in enkele gevallen wel doet met enige strubbelingen was denk ik puur mazzel.
Schijven vanaf 2TB als bootschijf kan, maar dan wel in combinatie met de nieuwe bios.
De UEFI. En dit werkt pas vanaf Windows 7.

Had idd wat gelezen over UEFI, momenteel boot ik vanaf een 750 GB schrijf met 2 partities van elk 320 GB, alleen zit de 'Data' partitie vol en wil ik dus een nieuwe schrijf, ik kan maar niet vinden wat mijn mobo aan kan, weet iemand waar ik de handleiding van de Acer rs780hvf kan vinden? Acer zelf kan ik het niet vinden...
Kortom: ik hoef niet te booten vanaf de 2 TB schrijf, maar zou ik deze in Windows dan ook echt als 2 TB schrijf kunnen gebruiken (ik weet dat 2 TB in hdd taal geen 2000 GB geeft, maar iets in die richting...)

Laatst bewerkt:
Aan de Acer helpdesk heb je in dit opzicht ook weinig.
'k Kreeg te horen dat alleen de nieuwste pc's daarmee over weg konden.
Het is dus uit proberen.

Laatst bewerkt:
Tja, heb idd nooit veel gehad aan hun helpdesk...
Zal er binnenkort maar gewoon een 2 TB in hangen en kijken of het werkt...
Windows 7 kan 2 TB aan?

In de nieuwe versie van mijn pc, (M5201) is op de Acer site de optie 2048 GB opslag te nemen, of dit nou op 1 of meerdere schrijven is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan