Maximale resultaat kiezen uit meerdere opties

Status
Niet open voor verdere reacties.

plooiman

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2008
Ik heb de volgende uitdaging. Ik kom er zelf niet uit.

Ik heb een bepaald budget waarbij ik kan kan kiezen om meerdere modellen uit te voeren. Ik wil die modellen uitvoeren die het meeste resultaat opleveren, maar wel dat ik binnen mijn gegeven budget blijf.

Ik heb een voorbeeld in de bijlage meegestuurd. Idealiter zou het budget variabel moeten zijn en de keuze bestaat uit meerdere opties dan in het voorbeeld. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Bedankt!

Bijlagen

Heb je al eens bij scenariobeheer gekeken ? (Menubalk/extra/scenariobeheer)

Ik heb hier naar gekeken en naar mijn idee is dit niet voldoende om het gewenste resultaat te geven. Of zou dat wel moeten kunnen?

Waarom wordt model e niet weerhouden? De kosten blijven binnen budget, en de omzet is de op 1 na hoogste van allemaal!

Tevens, wat is de link tussen budget enerzijds, en kosten en omzet anderzijds, van de verschillende modellen?

Het idee is dat je een Budget hebt, waarmee je een aantal scenarios kan uitvoeren die gegeven zijn, (a tm g). E word weerhouden doordat je met a, c, f, g meer omzet kan genereren. Het aantal uit te voeren scenarios is irrelevant id uitkomst. De scenarios hebben kosten die vanuit het budget betaald moeten worden. De omzet hierbij is een gegeven, maar wel belangrijk omdat het doel is de hoogste omzet te generen. Hiermee hopende de link uitgelegd.

Nu heb ik iets gevonden met de solver add in, wat in principe goed werkt, maar hier zit in limiet aan hoeveel regels je kan verwerken, nu is er een licentie voor een zwaardere versie hiervan, maar dit kost centjes. Is er misschien een macro die hetzelfde doet als de solver add-in?

Beste Plooiman

Ik heb werkelijk geen idee of ik je goed begrepen heb.
In bijgevoegd bestandje laat ik kijken met een (matrix)formule welke letter bij een maximale investering binnen het budget het meeste resultaat geeft en welke de 2e etc. Ik weet het, het is geen vba - da's (nog) mijn ding niet maar volgens mij kan het zo ook.

Kijk maar of je hier iets aan hebt.

Succes,
Martin

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan