• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

maximale waarde berekenen van cellen waarbij de kolom voldoet aan een waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

rvmarion

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2010
Ik heb een tabel waarin ik het gewenste kennisniveau van een medewerker wil bepalen.

In cel G4 wil ik de maximale waarde uit het bereik C4;D4, maar alleen van de cellen waarbij in het bereik C3;C4 de waarde GW bevat.

In het geval van WB moet het resultaat dan 2 zijn

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Bijlagen

Zie bijlage. De gebruikte formule is een matrixformule dus bevestigen met control+shift+enter i.p.v. enter.

Bijlagen

Super, bedankt voor de snelle reactie. Werkt perfect. Ik kom echter een nieuw probleem tegen, ik heb een medewerker MB en MBr. bij MB geeft hij dan de resultaten van MBr weer (zie voorbeeld bestand, dan wordt het duidelijker). Ik heb FINDB al geprobeerd, maar dit werkt niet.. Is hier een andere formule voor, of dat ik bij waarde in c2, d2 etc een bepaald scheidingsteken gebruik?

Bijlagen

Breng iedere medewerker apart in een cel in en gebruik een formule op basis van "Index/match", meerdere afkortingen in een cel gescheiden door een komma of dergelijke lijkt me een bron van mogelijke problemen.
Met VBA is dit waarschijnlijk op te lossen, maar dat is niet mijn "afdeling".

rvmarion,
Een oplossing is misschien voorhanden, maar voor mij is je blad onduidelijk.
Je hebt het over C3,C4 waar GW in zou moeten voorkomen, terwijl C3 een heel ander gegeven bevat. En in G3:I3 komt GW helemaal niet voor.
Vraag 1.
Als ik je goed begrijp wil je een maximum van horizontale gegevens, dus bv. van C4: D4 en van C5: D5 afzonderlijk. Is dat juist?

Vraag 2.
In C2 staat (bv.) MBr.
Kan MBr ook in D2 voorkomen?

Laatst bewerkt:
@zapatr
In cel G4 wil ik de maximale waarde uit het bereik C4;D4, maar alleen van de cellen waarbij in het bereik C2;D2 de waarde WB (waarde cel G2) bevat.

Vraag 1.
Als ik je goed begrijp wil je een maximum van horizontale gegevens, dus bv. van C44 en van C55 afzonderlijk. Is dat juist?
Ik wil de maximale waarde van de cellen die voldoen aan het criteria

Vraag 2.
In C2 staat (bv.) MBr.
Kan MBr ook in D2 voorkomen?
Ja

@WHER
Iedere medewerker in een aparte cel is niet wenselijk, aangezien er dadelijk veel meer medewerkers in komen. Ik heb gedacht om de koppeling tussen rol en medewerker in een aparte matrix te zetten, maar dan wordt het wel heel gecompliceerd. (Aangezien dan het resultaat van matrix medewerker/rol moet worden toegepast in de matrix rol/kennis)

Het probleem dat je meldde (als bv. naar MB wordt gezocht, dat dan MBr geteld wordt, kun je omzeilen door bv. aan elke naam (dus ook aan de laatste) in C2 en D2 een komma toe te voegen. Dat is de snelste manier om m.b.v. formules tot een aanvaardbare oplossing te komen. De oplossing van WHER behoeft dan slechts een kleine aanpassing (zie bijlage). Dit is misschien niet zo'n fraaie oplossing (een komma na de laatste naam in C2 en D2 wordt snel vergeten), maar elke andere oplossing in het werkblad zelf zou erg lange formules opleveren.

Zapatr,

Goed gezien, die komma toevoegen aan de (afgekorte) namen. Vraagt inderdaad een beetje input-discipline.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan