• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximale waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

hfoppen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 nov 2000
Hallo,

ik heb een uitdaging waar ik niet uit kom.
Heb een Excel met daarin kolom A t/m K waarin in kolom A een klantnaam staat en in kolom B t/m K een getal. Dat getal zijn in mijn geval het aantal afspraken bij die klant per collega (elke collega heeft een kolom).
Nu kan ik wel de maximale waarde bepalen per klant, maar dan weet ik niet welke collega (lees: kolom) dat is.

Knipsel.PNG

Bijv. klant 5. Maximale waarde = 3, hoort bij collega C3
klant 6. Maximale waarde = 2, hoort bij collega C2
(in dit geval toeval dat de cijfers overeen komen :))

Iemand een suggestie?
Herbert

Laatst bewerkt:
Plaats een voorbeeld bestandje aan ee tekening hebben we hier niets.

Code:
=INDEX($B$1:$K$1;MATCH(MAX($B2:$K2);$B2:$K2;0))
Hier moet het denk ik mee lukken
evt 'match' vervangen door 'vergelijken' als je de ned. versie van excel hebt

Code:
=INDEX($B$1:$K$1;MATCH(MAX($B2:$K2);$B2:$K2;0))
Hier moet het denk ik mee lukken
evt 'match' vervangen door 'vergelijken' als je de ned. versie van excel hebt

Ziet er goed uit!! Is er nog een trucje uit te halen als er er dezelfde waarde is?
Heb er bijv 1 waarbij C2 3 heeft staan en C8 ook.....

Daar heb ik helaas even geen oplossing voor

hfoppen, misschien kun je een voorbeeld geven van z'n geval, en dan aangeven wat er dan uit moet komen met de redenering

Laatst bewerkt:
In bijlage 2 mogelijke oplossingen: de eerste geeft met een kleurtje aan welke vertegenwoordiger het maximum heeft per klant (voorwaardelijke opmaak dus), de tweede geeft een lijstje middels een formule (beschikbaar vanaf Excel 2016). Wat er moet gebeuren als alles 0 is hebben we nog geen antwoord op gekregen...
Code:
=TEKST.COMBINEREN(",";WAAR;ALS($B2:$K2=MAX($B2:$K2);$B$1:$K$1;""))
Let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren en voor doorvoeren.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan