• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Maximale winning streak berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revolutionary

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2009
Goedemiddag helpers,

Ik ben op zoek naar een formule waarmee je de maximale winning streak in een rij kan berekenen. Ik heb in mijn excelbestand 100 kolommen met 100 regels, in totaal 10.000 cellen dus waar allemaal getallen zijn ingevuld. Ik zou graag voor iedere rij de maximale winning streak willen berekenen.

Een getal groter dan 0, moet als winst gezien worden en een getal kleiner dan 0 als verlies. Nu heb ik de volgende formule:

Code:
=MAX(INTERVAL(ALS(A1:CV1>0;RIJ(A1:CV1));ALS(A1:CV1<0;RIJ(A1:CV1))))

Echter telt de formule het totaal aantal positieve cellen (dus winnende cellen) in een rij in plaats van de maximale winning streak...

Met een tussenstap lukt het wel:
Als ik in een ander blad een ALS-formule zet gekoppeld aan de 10.000 cellen in het eerste tabblad, en die een W toont bij een positieve waarde en een L bij een negatieve waarde en de volgende formule gebruik:

Code:
=MAX(INTERVAL(ALS(A1:CV1="W";RIJ(A1:CV1));ALS(A1:CV1<>"W";RIJ(A1:CV1))))

Dan lukt het wel... Toch zou ik liever deze tussenstap willen overslaan omdat ik straks de formules wil doortrekken zodat er 1.000.000 cellen in gebruik zijn.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe in de eerste formule?

Alvast bedankt!

Tim

Update:

Ik ben er inmiddels achter dat de formule wel werkt op een verticale rij met gegevens, maar niet op een horizontale rij met gegevens...

Is de formule zo te maken dat het ook werkt op een horizontale rij met gegevens?

Groeten,
Tim

Update 2:

Op de support website van Microsoft wordt inderdaad bevestigd dat de interval formule alleen op verticale rijen werkt, maar ze hebben er ook een oplossing voor, namelijk de functie Transponeren. Als ik deze functie aan de formule toevoeg werkt het helaas nog steeds niet...

De formule voor een rij horizontale gegevens met W en L ziet er dan als volgt uit:
Code:
=(MAX(TRANSPONEREN(INTERVAL(ALS(A1:J1="w";RIJ(A1:J1));ALS(A1:J1<>"W";RIJ(A1:J1))))))

Maar hij telt nog steeds het totaal aantal W's in de rij en telt niet de maximale streak (= het aantal W's achter elkaar, zonder dat er een L tussen zit).

Iemand een idee?

ik wil er over nadenken als ik een voorbeeldje van bv. 10 rijen voor ogen zie

Zie bijlage, een voorbeeld helpt altijd om een antwoord te krijgen.

Bijlagen

Geweldig!:thumb:

Waar zou ik zijn zonder de helpers op dit forum?!

Bedankt jongens (en meisjes)!

Ik zet deze topic op opgelost:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan